آفتاب

جمع آوری 76 مورد خون بندناف در سمنان

جمع آوری 76 مورد خون بندناف در سمنان

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از جمع آوری 76 مورد خون بند ناف در این استان خبر داد.

حسن رهایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اشاره به اینکه نمایندگی بانک خون بندناف شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی در سال گذشته به جهاددانشگاهی استان سمنان واگذار گردیده است، افزود: در طول یکسال گذشته 76 مورد تقاضای خون‌گیری از بند ناف نوزادان در استان سمنان به این نمایندگی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از این مقدار خون بند ناف جمع اوری شده، 35 مورد در شهرستان شاهرود و 41 مورد نیز در شهرستان سمنان انجام شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان خاطرنشان کرد: نمایندگی خون بند ناف شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی در استان سمنان با انتخاب دفاتر نمایندگی در شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار و مهدیشهر و انتخاب افراد شایسته جهت خونگیری اقدام به جمع آوری خون بند ناف از متقاضیان می‌کند که تا این لحظه حدود 76 مورد نمونه خون بند ناف در شهرستان‌های سمنان و شاهرود جمع آوری و جهت ذخیره سازی به بانک خون بند ناف ارسال شده است.

رهایی با اشاره به اینکه تمام خون‌های جمع آوری شده در شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی مورد آزمایش قرار می‌گیرد، افزود: بررسی کمی و کیفی و اطمینان از سلامت کامل نمونه قبل از ذخیره‌سازی، فرآیند پردازش نمونه‌ها و در نهایت انجام تست‌های سرولوژی و میکروب شناسی با تجهیزات پیشرفته در نهایت فریز و دخیره‌سازی در دمای منفی 196 درجه سانتیگراد از جمله مراحل ذخیره‌سازی خون بند ناف است.

وی کم بودن تعداد سلول‌های بنیادی زنده موجود در خون بند ناف نوزاد و حجم کم خون در داخل بند ناف را از علل عدم ذخیره‌سازی خون بند ناف در شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی دانست.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان خاطرنشان کرد: فعالیت و وظیفه اصلی نمایندگی خون بند ناف در استان سمنان، اطلاع رسانی، جمع آوری و ارسال نمونه به تهران است، از دیگر فعالیت‌های نمایندگی در سمنان برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران باردار و خانواده‌ها جهت اطلاع رسانی بیشتر و آگاه سازی نسبت به این امر است.

انتهای پیام

کد N524659

وبگردی