آفتاب

افزایش بیماری‌های غیرواگیر با بالارفتن سن نسبت مستقیم دارد

افزایش بیماری‌های غیرواگیر با بالارفتن سن نسبت مستقیم دارد

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بیماری‌های غیرواگیر با گذشت سن در افراد افزایش یافته و در سالمندان به حداکثر میزان خود می رسد.

دکتر غلامرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر با گذشت سن در افراد افزایش یافته و در سالمندان به حداکثر میزان خود می‌رسد اظهارکرد: قسمت اعظم آن به دلیل بی توجهی افراد در طول زندگی به خود مراقبتی برمی‌گردد که در سالمندی، ناتوانی افراد را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: از موارد بی توجهی افراد به خودمراقبتی، می‌توان به نداشتن تحرک کافی، مصرف دخانیات، مصرف زیاد قند و چربی و نمک، استرس زیاد، مصرف کم موادغذایی مفید مثل لبنیات، عدم رعایت اصول نشستن و بلند کردن اجسام سنگین و ... نام برد.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بیماری‌های شایع دوران سالمندی را بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل خطر مربوط به آن از جمله فشارخون بالا، دیابت، اختلال چربی خون، چاقی عنوان کرد و گفت: این عوامل خطر می توانند عوارضی از جمله آسیب چشمی به صورت کم بینایی و نابینایی، آسیب کلیوی به صورت دفع پروتئین و نارسایی کلیه، آسیب قلبی عروقی به صورت سکته قلبی و بزرگی و نارسایی قلبی، آسیب اندام به صورت زخم و قطع عضو و آسیب مغزی به صورت سکته مغزی ایجاد کنند.

دکتر صادقی یادآور شد: از بیماری‌های شایع دیگر می‌توان به بیماری‌های عضلانی اسکلتی از جمله کمردرد، درد گردن، آرتروز زانو، شکستگی‌های مختلف مثل شکستگی گردن ران، بیماری‌های ریوی از جمله برونشیت مزمن ناشی از مصرف سیگار، بیماری‌های گوارشی از جمله سوء هاضمه به دلیل مشکلات دندانی و یبوست و مشکلات دیگر از جمله افسردگی و بی خوابی اشاره کرد.

وی انجام درست برنامه‌های خود مراقبتی، مراجعه به پزشک در موارد لزوم، استفاده از مشاوران سلامت و ... را از برنامه‌های مهم در داشتن سالمندی سالم عنوان کرد و گفت: اگر سالمندی به این نکات توجه کند، مسلما دوران سالمندی خوب و فعالی خواهد داشت و با حداقل نیاز به مراقبت دیگران به زندگی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، 5 تا 11 مهرماه به عنوان هفته سالمندان نامگذاری شده است.

انتهای پیام

کد N524658

وبگردی