آفتاب
ولایتی در جمع خبرنگاران:

ایران از اصول خود در مذاکرات کوتاه نمی آید

ایران از اصول خود در مذاکرات کوتاه نمی آید

مردم ما سابقه طولانی از برخورد نامطلوب، خصمانه و غیردوستانه انگلیسی ها دارند و نه تنها مردم ایران بلکه کل جهان اسلام خاطره خوبی از رفتار انگلیسی ها در طول قرون اخیر نداشته اند. آنها عاملان اصلی اشغال فلسطین بوده اند و قبل از اینکه فلسطین اشغال اسرائیل درآید در اعلامیه بالفور این را نشان داده اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران طرفدار مذاکره است گفت: مذاکره کنندگان ما از اصول خود کوتاه نخواهند آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر ولایتی در پایان دیدار خود با شان بات رییس مجلس نمایندگان ایرلند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نخست وزیر انگلستان گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همان موضع مجلس شورای اسلامی و سخنگوی وزارت امور خارجه است که بیان شد.

وی ادامه داد: مردم ما سابقه طولانی از برخورد نامطلوب، خصمانه و غیردوستانه انگلیسی ها دارند و نه تنها مردم ایران بلکه کل جهان اسلام خاطره خوبی از رفتار انگلیسی ها در طول قرون اخیر نداشته اند. آنها عاملان اصلی اشغال فلسطین بوده اند و قبل از اینکه فلسطین اشغال اسرائیل درآید در اعلامیه بالفور این را نشان داده اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مساله فلسطین مهمترین مساله جهان اسلام است تصریح کرد: انگلیسی ها نقش اساسی در اشغال فلسطین توسط اسرائیلی ها در قرن اخیر داشته اند.

ولایتی تاکید کرد: انگلیسی ها نزد مردم ما بسیار بدنام هستند و با این حرکات منافقانه نمی تواند عقیده مردم ایران تغییر دهد.

وی با اشاره به دیدار نخست وزیر انگلستان و رییس جمهور ایران در سازمان ملل گفت: از یک سو درخواست ملاقات با رییس جمهور می‌دهند و رییس جمهور ما نیز با آنها برخورد بسیار قاطعانه ای داشت و از سوی دیگر برای خوشایند آمریکایی ها حرف های نامربوط می زنند که اینها اشتباه اساسی است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: زمانی از نخست وزیر سابق انگلستان سوال کردند که آیا شما پیرو سیاست های آمریکا هستید انکار نکرد و گفت بله ما از امکانات آمریکایی ها استفاده می کنیم. آنها باید بدانند امروز نمی توانند در کشتی به گل نشسته آمریکایی ها در منطقه مانور بدهند.

ولایتی گفت: هرچقدر که در این کارهای خود علیه مردم ایران ادامه دهند. مردم ایران در بدخواهی خود در مورد انگلستان راسخ تر می شوند. همانطور گفتم موضع مردم ایران همان محکومیت یکپارچه ای است که در مجلس شورای اسلامی علیه سخنان نخست وزیر انگلستان اعلام شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره این که سفر رییس جمهور به نیویورک و آستارخان چطور ارزیابی می کنید بیان داشت: سفر رییس جمهور به نیویورک و آستارخان بسیار سازنده و مفید بود و مواضع دکتر روحانی در ارتباط با مسایل هسته ای بسیار قاطع و روشن بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر رییس به استارخان یادآور شد: به نظر من این گردهمایی مهمترین گردهمایی سران کشورهای حاشیه دریای خزر بود که برای اولین بار راجع به حقوق ساحلی دریای خزر موافقتنامه جدی امضا شد.

ولایتی گفت: در این موافقت نامه قرار شده است حدود پانزده مایل حدود امنیتی و ده مایل برای ماهیگیری اختصاص به صورت برابر برای همه کشورها اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: به نظر من این سفر با توجه به اینکه یک روز مقدمات آن انجام شده بود بسیار موفقیت آمیز بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان به امضای توافق نامه امنیتی آنها با آمریکا چیست گفت: آنچه مسلم است ما با اینکه کشورهای اسلامی محل نفوذ کشورهای بیگانه باشند هیچ موافقتی نداریم آمریکای ها با فشارهایی زیادی که به مردم افغانستان آوردند این موافقتنامه را مورد امضا قرار دادند.

ولایتی افزود: رییس جمهور سابق افغانستان آقای کرزای در آخرین سخنرانی خود سفارش کرد که مراقب آمریکایی ها و متحدان غربی آنها باشد.

وی گفت: ایران رابطه دوستانه و برادرانه ای براساس حسن همجواری با دولت افغانستان دارد و از تشکیل دولت مستقل در این کشور خوشحال است. و از اتفاقی که بین رییس اجرایی افغانستان و رییس جمهور ان کشور اتفاق افتاده است خوشحال و آن را مایع مبارکی می داند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتحاد همه اقوام در افغانستان گفت: اتحاد بین پشتوها، ازبک ها، شیعیان و سنی ها اتفاق مبارکی است که امیدوارم دولت جدید بتواند بیش از پیش بر مشکلات فائق آید.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از مذاکراتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد چیست گفت: مذاکرات ادامه دارد و ایران همیشه طرفدار مذاکره بوده است و اما از اصول خود کوتاه نمی آید و آنچه در نیویورک انجام شد مثل گذشته بود و مذاکره کنندگان ما که مورد حمایت رهبری و مردم هستند بر مواضع حق ایران تاکید کردند.

وی گفت: اما طرف مقابل در مواضع خود تاکید می کند وتصور می کند بر فشارهای اقتصادی و کش دادن مذاکرات می تواند جمهوری اسلامی را از مواضع  خود کوتاه بیاورد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدارهای هفته اینده آقای ظریف در راستای مذاکرات بیان کرد: هفته آینده آقای ظریف در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدوارم با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام رهبری ترسیم می شود بتوانیم مذاکرات را هرچند طولانی به نتیجه برسانیم.

 

کد N524579

وبگردی