آفتاب

تاثیر انکار ناپذیر گرمایش زمین بر اقتصاد

تاثیر انکار ناپذیر گرمایش زمین بر اقتصاد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اثرات مخالف گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا بر زندگی انسانها، گفت: اقتصاد یکی از حوزه‌های حائز اهمیتی است که تاثیرپذیری بسیار از این پدیده دارد تا جائی که بعنوان مثال ممکن است در صورت افزایش 2 درجه‌ای دمای کره زمین، بازده اقتصادی جهان نیز بین 2 دهم درصد تا 2 درصد کاهش یابد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تصاویر ماهوارهای دریافتی از سازمان منطقهای راپمی حاکی از گرم تر شدن مستمر آب دریای عمان و خلیج فارس طی دو دهه اخیر است، گفت: تغیرات آب و هوایی یکی از عوامل موثر در بروز کشند سرخ و افزایش وقوع آنها در آبهای جنوبی کشور است.

فرشچی افزایش جمعیت شهرهای ساحلی، افزایش ورود انواع پسابهای خانگی، کشاورزی و دامی تصفیه نشده به دریا و تغییر گسترده کاربریهای ساحلی از دیگر عوامل موثر در این پدیده دانست و افزود: آمار رو به تزاید وقوع کشند سرخ که ناشی از شکوفایی جلبک‌های تولید کننده سم در آبهای جنوبی کشور است، منجر به افزایش شدت اثرات مخرب این پدیده بر آبهای ساحلی و بروز مرگ و میر گسترده در جمعیت آبزیان منطقه شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر رابطه مستقیم گرمایش زمین با بالا آمدن سطح دریا، اظهار کرد: این یکی دیگر از اثرات گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی است و اهمیت آن به اندازه‌ای است که شعار روز جهانی محیط زیست در سال جاری "به نشانه مقابله با گرمایش زمین، صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را" به این موضوع اختصاص یافت.

وی با استقبال از سخنان اخیر رئیس دولت تدبیر و امید در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تغییرات آب و هوایی در جهان و نقش دولت‌ها در این خصوص، گفت: این سخنان نقش موثری در بالا بردن سطح همکاریهای منطقهای و بینالمللی در حوزه کاهش اثرات گرمایش زمین خواهد داشت.

اثرات محتمل تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست دریایی کشور

این مقام مسئول افزایش دمای سطحی آب، تغییر بارندگی، روان آبهای سطحی و شوری، تغییر جریانات دریایی و وزش بادها، PH و شیمی آب دریا از اثرات محتمل تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست دریایی کشور برشمرد و تصریح کرد: در همین راستا، سازمان حفاظت محیط زیست طرح بررسی اثرات تغییرات گرمایش زمین بر آبهای ساحلی کشور را طرح ریزی کرده که در صورت تأمین اعتبارات لازم، این طرح اجرایی خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه PH آب دریا به طرق مختلف بر حیات موجودات دریایی اثر میگذارد، گفت: این پارامتر عامل مهمی در تغییر سرعت رشد فیتوپلانکتون‌ها است و با توجه به ساختار کلسیمی برخی از فیتوپلانکتونها و آبسنگ های مرجانی کاهش اسیدیته آب (اسیدی شدن دریا ها) باعث تحلیل ساختار سلولی آنها می‌شود.

فرشچی افزود: کاهش جزئی در مقدار PH باعث افزایش میزان در دسترس بودن یون سمی مس و در نتیجه باعث بروز اثرات منفی بر رشد و تکثیر سلولی فیتوپلانکتونها و سفید شدن آبسنگ های مرجانی و نابودی آن ها می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که فیتوپلانکتونها بعنوان تولیدکنندگان در اقیانوس ها و دریاها و همینطور بعنوان اولین سطح هرم غذایی نقش مهمی در چرخههای کربن، اکسیژن و مواد مغذی در دریا ها دارند، هرگونه تغییر در ویژگی جمعیتی فیتوپلانکتونی باعث بروز اثرات مشابهی در جمعیت سایر گونههای دریایی می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پایش اثرات گرمایش زمین بر جمعیت و پراکنش فیتوپلانکتونها، نخستین اقدام جهت تعیین میزان اثرات گرمایش زمین بر محیط زیست دریایی است.

تاثیر انکار ناپذیر گرمایش زمین بر اقتصاد

فرشچی اظهار کرد: علاوه بر تاثیرات فوق الذکر اثرات گرم شدن دمای کره زمین بر اقتصاد نیز بسیار حایز اهمیت خواهد بود. بعنوان مثال در صورتی که دمای کره زمین 2 درجه سانتیگراد افزایش یابد٬ ممکن است بازده اقتصادی جهان بین 2 دهم درصد تا دو درصد کاهش پیدا کند. لذا بسیار ضروریست که برای مقابله با گرمایش بیشتر زمین، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی افزایش کارایی انرژی و استفاده از هیدروژن و دیگر سوختهای پاک بعنوان سوخت وسایل نقلیه، ارتقای فناوری جهت بهره برداری از انرژی های پاک مانند انرژی باد، امواج و نور خورشید، ایجاد هیدروژن از منابع تجدید پذیر، تولید سوخت های زیستی را برخی از راهکارهای کاهش گرمایش زمین عنوان کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در کنار کاهش تولید دی ‌اکسید کربن حاصل از کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، می‌توان با اجرای اقداماتی نظیر درختکاری (به ویژه از طریق احیای جنگل‌های حرا)، تغییر الگوی کشاورزی و دامداری بخشی از دیاکسید کربن را طی فرآیندی تحت عنوان ذخیره کربن مهار کرد.

انتهای پیام

کد N524321

وبگردی