آفتاب

المانیتور: لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران گام به گام خواهد بود

المانیتور: لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران گام به گام خواهد بود

پایگاه خبری المانیتور به نقل از مقامات غربی گزارش در صورت حصول توافق نهایی، لغو تحریم‌های شورای امنیت به صورت گام به گام خواهد بود و منوط به پایبندی ایران به متن توافق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و به نقل از پایگاه خبری المانیتور، ایران تاکید کرده است که در صورت حصول توافق نهایی با توجه به شرایط حساس کنونی در مذاکرات هسته‌ای قطعنامه‌های شورای امنیت باید فوری لغو شود.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که اگر توافق نهایی حاصل شود، اتحادیه اروپا و آمریکا خیلی فوری تحریم‌های اقتصادی یک جانبه علیه ایران را لغو خواهند کرد که تاثیر بسیار مثبتی روی اقتصاد این کشور خواهد داشت.

این مقامات غربی در گفت‌وگو با المانیتور افزودند: هم‌چنین یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل که اصول توافق نهایی در آن ذکر شده و جزییات توافق طرف‌ها در آن آمده است تصویب خواهد شد.

به گفته‌ی این مقامات غربی، در صورت حصول توافق نهایی لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت زمان می‌برد و به صورت گام به گام خواهد بود. این اتفاق هم‌چنین به پایبندی ایران به تعهدات در توافق نهایی و همکاری‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحقیقاتش درباره‌ی گذشته فعالیت‌های هسته‌ای این کشور وابسته خواهد بود.

ایران تاکید دارد که قطعنامه‌های شورای امنیت به رژیم تحریم‌های بین‌المللی به بهانه برنامه‌ی هسته‌ای این کشور مشروعیت داده است و باید خیلی فوری لغو شود.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در یک گفت‌وگوی خبری در نیویورک گفت که لغو قطعنامه‌های شورای امنیت در یک مدت زمان قابل قبول یکی از خواسته‌های ایران در توافق هسته‌ای است. اما یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود پس از این اظهارات در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک تاکید کرد: لغو تحریم‌های سازمان ملل کمی زمان می‌برد که تا حد زیادی به سطح همکاری ایران بستگی دارد.

این دیپلمات تصریح کرد: اگر ایران همکاری زیادی داشته باشد، این تحریم‌ها فوری برطرف می‌شوند.

او افزود: آن چه ایران می‌خواهد این است که هر چه فوری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل خلاص شود. اما باید اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها حتی در یک چارچوب زمانی برای توافق جامع به تعهدات‌شان عمل خواهند کرد.

به گزارش المانیتور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک توافق چند جانبه با ایران و شش قدرت جهانی مرجعی است که پایبندی ایران به تعهداتش در توافق نهایی را تایید خواهد کرد. آژانس پیش از این نیز به طور واضح و قطعی تایید کرده است که ایران به تعهداتش در برنامه اقدام مشترک عمل می‌کند.

این دیپلمات غربی علاوه بر این یاد آور شد: ما خواسته‌ی متفاوتی نداریم و تنها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم که تایید کند همه چیز در شکل درست خود انجام می‌شود.

این دیپلمات افزود: ما اطمینان داریم که ایرانی‌ها دیدگاه متفاوتی دارند اما نباید تاثیر اقتصادی زیادی که این اتفاق برای مردم در پی دارد را فراموش کنند. توافق جامع خلاصی فوری مردم ایران از تحریم‌های زیاد اتحادیه اروپا و آمریکا را در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و نفت در پی خواهد داشت که یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود.

این در حالی است که مقامات آمریکا، اروپا و ایران پس از پایان هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای در نیویورک گفتند که این مذاکرات پیشرفت ملموسی نداشته است و اخلافات هنوز وجود دارد.

بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است: مذاکرات جامع به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر است و برای دستیابی به راه حل نهایی هنوز اختلافات زیادی بر سر مسائل کلیدی وجود دارد.

وی تاکید کرد: با این حال دستیابی به توافق جامع غیر ممکن نیست. آن چه مهم است این است که به یک نقطه نظر مشترک بر سر محدودیت‌ها برسیم.

واریل کیمبال، مدیر اجرایی مجمع کنترل سلاح در این باره گفت: پافشاری ایران روی لغو فوری تحریم‌های شورای امنیت تاکتیکی است از سوی این کشور برای لغو سریع‌تر تحریم‌ها در توافق نهایی.

او تصریح کرد: با توجه به این که تیم مذاکره کننده ایران کاملا با سیستم سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت آشناست، آن‌ها باید بدانند که قابلیت اصلاح تحریم‌های شورای امنیت که به نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته است بسیار محدود است.

واریل کیمیال یاد آور شد: برخی تحریم‌های شورای امنیت با توجه به قطعنامه‌ای که در صورت حصول توافق نهایی در شورای امنیت تصویب خواهد شد، می‌تواند تعدیل شود اما نه لزوما تمام آن‌ها؛ این یکی از مسائلی است که دو طرف باید آن‌را تعیین کنند.

انتهای پیام

کد N523760

وبگردی