آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه: بحران عراق و سوریه تاثیر جهانی دارد

معاون نخست وزیر ترکیه: بحران عراق و سوریه تاثیر جهانی دارد

معاون نخست وزیر ترکیه ضمن تاکید بر اهمیت همکاری و اتحاد شبکه‌های جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داد بحران‌های جاری در عراق و سوریه ممکن است تاثیرات جهانی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه حریت، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه که در نشست مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی می‌کرد، گفت: مهم‌ترین نقش ترکیه در منطقه حمایت از سازش صلح‌آمیز تمام نزاع‌های منطقه است.

وی در ادامه گفت: در این منطقه جغرافیایی، چند فرهنگ‌گرایی و احترام به تفاوت‌ها و تنوع‌ها مساله کلیدی است، مساله‌ای که ما قرن‌هاست به آن دست یافته‌ایم.

باباجان درباره شرایط ترکیه گفت: ما به آینده بسیار امیدواریم. به همین دلیل است که ویزاها را لغو کردیم و توافقنامه‌های تجارت آزاد را با کشورهای زیادی در منطقه به امضا رساندیم. ما این اقدامات را برای تسهیل گردش مالی و خدمت‌رسانی انجام دادیم.

او افزود: ترکیه اصول مشخص در رویکردش به منطقه دارد و براساس همین اصول به فعالیتش در منطقه ادامه می‌دهد.

معاون نخست وزیر ترکیه در پاسخی درباره چگونگی تاثیرگذاری بحران عراق و سوریه بر اقتصاد جهانی گفت: گسترده شدن بحران این کشورها در مرزهای جنوبی ترکیه یکی از بزرگترین تهدیدهای ژئوپولوتیکی علیه اقتصاد جهانی است و حل آن نیاز به زمان طولانی دارد.

باباجان در این باره افزود: بحران‌های عراق و سوریه یک مشکل بسیار بزرگ بشری است که ما شاهد آنیم. حدود 20 هزار تن تاکنون کشته شده‌اند، عراق و کشورهای همسایه آن کشورهای ثروتمندی در منابع طبیعی هستند و مسائل منابع نفتی یا انتقال آن می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد و این مساله اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گروه داعش طی حملاتی قسمت‌های زیادی از خاک عراق و سوریه را اشغال کرده و با کشتن هزاران و آواره کردن میلیون‌ها تن "خلافت" خود را بنیان نهاده است.

در همین حال باباجان با اعلام این نکته که ترکیه در حال ایجاد یک تغییر بسیار بزرگ سیاسی و اقتصادی است، تاکید کرد: روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به روند اصلاحات این کشور کمک می‌کند.

معاون نخست وزیر ترکیه درباره این روند گفت: اما هنوز ما کارهای زیادی برای انجام داریم. لازم است تا کیفیت دموکراسی را در ترکیه بالا ببریم و اطمینان یابیم که حقوق و آزادی‌های اساسی حتی بیش از حال اجرا می‌شوند.

انتهای پیام

کد N523739

وبگردی