آفتاب

توافق طرف‌های درگیر در لیبی برسر آغاز مذاکرات فراگیر

توافق طرف‌های درگیر در لیبی برسر آغاز مذاکرات فراگیر

طرف‌های درگیر در لیبی در نشستی که با نظارت سازمان ملل در شهر غدامه واقع در غرب این کشور برگزار شد، بر آغاز یک روند سیاسی فراگیر و گفت‌وگو به منظور کنار گذاشتن اختلافات توافق کردند.

طرف‌های درگیر در لیبی در نشستی که با نظارت سازمان ملل در شهر غدامه واقع در غرب این کشور برگزار شد، بر آغاز یک روند سیاسی فراگیر و گفت‌وگو به منظور کنار گذاشتن اختلافات توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت الجزیره، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که طرف‌های شرکت کننده در این نشست بر اجرای هرچه سریع‌تر آتش‌بس در تمام مناطق کشور همزمان با آغاز گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر با یکدیگر توافق کردند.

وی ضمن ابراز خرسندی از این توافق، نشست میان طرفین را مثبت و سازنده خواند. نمایندگانی از انگلیس و مالت در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد شرکت داشتند.

لیون گفت: نشست‌های بعدی پس از تعطیلات عید قربان تشکیل خواهد شد.

طرفین در این نشست بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمام شهروندان لیبی به ویژه کسانی که در جریان درگیری‌های مسلحانه آسب دیده‌اند و همچنین بازگشایی فرودگاه طرابلس توافق کردند.

در این نشست 12 نماینده لیبیایی که نشست‌های پارلمان را تحریم کرده بودند و همچنین 12 نماینده که در نشست‌های پارلمان حضور داشتند به منظور دستیابی به توافق برای پایان دادن به بحران سیاسی کشور، شرکت کردند.

لیون پیش‌تر گفته بود که منابع پارلمانی وجود هرگونه پیش‌شرط برای گفت‌وگو در نشست با نمایندگانش در طبرق را رد کردند.

پیش‌تر تعدادی از نمایندگان پارلمان لیبی در طبرق گردهم آمده بودند و به منظور برگزاری نشست با نمایندگانی که جلسات پارلمان را تحریم کرده بودند به طرابلس رفتند.

هیات سازمان ملل اعلام کرد که گفت‌وگوها بر قانونی دانستن نهادهایی همچون پارلمان لیبی، مقابله با تروریسم و احترام به حقوق بشر متمرکز بود.

این هیات تاکید کرد که دیدار میان طرفین لیبیایی باید به توافق بر سر سازش در پارلمان و دیگر مسائل کشور منجر شود. اختلافات میان نمایندگان پارلمان و نیروهای فجر لیبی همچنان ادامه دارد و این گفت‌وگوها به مساله اختلافات میان آنها نپرداخت.

نیروهای فجر لیبی نمایندگان پارلمان را که در طبرق گردهم آمدند، مسوول بمباران مواضع خود می‌دانند.

پارلمان جدید لیبی نشست‌های خود را در شهر بطرق برگزار کرد که کنگره ملی لیبی این اقدام را برخلاف قانون اساسی کشور دانست. پارلمان باید نشست‌های خود را در بنغازی برگزار کند.

پارلمان لیبی این اقدام خود را اینگونه توجیه کرد که به علت بروز ناامنی در بنعازی و طرابلس نشست‌های خود را در طبرق برگزار کرده است. به همین منطور دفتر رسانه‌ای گروه فجر لیبی از طرفداران خود خواست تا مقابل مقر هیات سازمان ملل در طرابلس تجمع کنند.

دفتر رسانه‌ای این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از تظاهرات آنها نپذیرفتن گفت‌وگوهای ملی است چرا که نه طرفین آن مشخص است و نه بندهای آن.

نیروهای فجر لیبی ضمن غیر جدی خواندن گفت‌وگوها اعلام کردند که عملیات نظامی همچنان ادامه دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند اقدامات نظامی آنها را متوقف کند.

جامعه بین‌الملل انتخابات پارلمانی جدید لیبی را به رسمیت شناخت اما با این وجود گروه‌های مسلح همچون فجر لیبی با در دست گرفتن پایتخت کشور با پارلمان مخالفت و علیه آن اعتراض کردند.

در همین راستا تعدادی از نمایندگان پارلمان که نیروهای فجر لیبی را تایید می‌کنند پارلمان جدید را تحریم کردند که به همین دلیل پارلمان مجبور شد نشست‌های خود را در طبرق واقع در شرق طرابلس برگزار کند.

لیون فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که توانسته طرفین را بر سر میز مذاکره بازگرداند. وی گفت: ما برای آغاز روند سیاسی جدید در کشور به توافق رسیدیم.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز از آغاز گفت‌وگوها میان طرفین درگیر در لیبی اظهار خشنودی کرد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای ضمن ابراز امیدواری از این گفت‌وگوها از تمام طرفین خواست این فرصت را غنیمت شمرده و برای سازندگی کشور صبور و بردبار باشند.

انتهای پیام

کد N523633

وبگردی