آفتاب
مدیرکل امور دعاوی بین‌المللی وزارت دادگستری:

در اجرای مفاد کنوانسیون مبارزه با فساد کارنامه خوبی داریم

در اجرای مفاد کنوانسیون مبارزه با فساد کارنامه خوبی داریم

مدیرکل دعاوی بین‌المللی وزارت دادگستری گفت: در اجرای مفاد کنوانسیون مبارزه با فساد کارنامه خوبی داریم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی مهران‌فر در نشست ملی روش‌های پیشگیری از فساد در چارچوب کنوانسیون مبارزه با فساد که به میزبانی وزارت دادگستری و همکاری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) برگزار شد، اظهار کرد: پس از تعیین وزارت دادگستری از سوی هیات دولت به عنوان مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی در این زمینه تشکیل و ضمن بهره گیری از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور، سعی شد تا برای رفع خلاءهای قانونی موجود لوایحی تدوین و یا قوانین موجود به نحو مناسبی تکمیل شوند.

وی با اشاره به الزام کنوانسیون مبارزه با فساد بر محدود نکردن مساله فساد به درون مرزهای یک کشور خاطرنشان کرد: در این خصوص موافقتنامه‌های دوجانبه در موضوعاتی مثل استرداد مجرمین، معاضدت قضایی در امور کیفری و مدنی و برخی موافقتنامه‌هایی که به تدریج بستر آنها فراهم می‌شود در دستور کار قرار گرفته و موافقتنامه‌هایی که به صورت سنتی اجرا می شده نیز اصلاح و با کنوانسیون منطبق شده‌اند.

مهران‌فر همچنین ضمن توضیحاتی در خصوص «مکانیزم مرور» و «بازدید کشوری» که به عنوان تمهیداتی از سوی کنوانسیون مبارزه با فساد برای کشورهای عضو در نظر گرفته شده است، این مکانیزم‌ها را برای تبادل تجربیات و اطلاعات مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای عضو، عنصر استرداد اموال را به عنوان روح و آموزه اصلی کنوانسیون مبارزه با فساد می‌دانند، گفت: تاکید ما بر اصل پیشگیری است که لازمه آن هم ایجاد ابزار نظارتی، دقت و نبود خلاء قانونی است و برای جلوگیری از وقوع فساد در آینده، باید از هم اکنون پیشگیری کنیم.

در این نشست که در روزهای هفتم و هشتم مهرماه و در محل همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، مباحثی در خصوص فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری، جایگاه پیشگیری از فساد در برنامه‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فرهنگ قانون گرایی در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران، جناح گرایی و گرایش های سیاسی و تاثیران آن بر پیشگیری از فساد، تجربه کشور استرالیا در پیشگیری از فاسد، فعالیت‌های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در پیشگیری از فساد و... توسط حاضرین ارایه می شود.

انتهای پیام

کد N523362

وبگردی