آفتاب
رایزن فرهنگی افغانستان در ایران:

افغانستان پای پیمانی که ناقض حقوق همسایگانش‌ باشد امضا نمی‌کند

افغانستان پای پیمانی که ناقض حقوق همسایگانش‌ باشد امضا نمی‌کند

رایزن فرهنگی افغانستان در ایران، گفت: افغانستان نه تنها هم‌چنان به توافق‌ها و پیمان‌های خود با کشورها و سازمان‌های مختلف جهانی پایبند است بلکه هیچ‌گاه پای پیمانی نمی‌نشیند که در آن حقوق همسایگانش نقض شده باشد.

محمد افسر رهبین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت سیاسی افغانستان، ایجاد حکومت وحدت ملی می‌تواند گامی موثر برای مردم این کشور باشد.

او ادامه داد: ما معتقدیم جریان‌های سیاسی که در سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری آن‌ها در افغانستان بودیم وقتی می‌توانند در یک دولت متحد دور هم جمع شوند که تمام خلإهایی که از گذشته وجود داشته است برطرف شود و آن‌ها از موضعی واحد برای آینده کشورشان به کار مشغول شوند.

رهبین در رابطه با سیاست خارجی دولت جدید افغانستان، گفت: در سخنرانی که اشرف غنی احمدزی، رییس‌جمهور جدید افغانستان در مراسم تحلیف خود داشت به صورت واضح و آشکار سیاست خارجی این کشور را تشریح کرد و گفت که با توجه به وضعیت سیاسی منطقه و جهان مسیری را که دولت وحدت ملی افغانستان در عرصه سیاست خارجی در پیش خواهد گرفت، مسیر احترام متقابل، دوستی و برادری با همسایگان خواهد بود؛ هم‌چنین گفته شد که این کشور با در نظر گرفتن موازین و اصول بین‌المللی با تمام کشورهای جهان رابطه خواهد داشت.

این رایزن فرهنگی افغانستان در ایران با اشاره به تغییر نحوه اداره ریاستی در این کشور در چند سال آینده خاطرنشان کرد: در سخنرانی رییس‌جمهور جدید افغانستان اشاره‌هایی در رابطه با مسائل بودجه‌ای و مالی استان‌ها یا ولایت‌های افغانستان شد و به نظر می‌رسد تا حدی ایجاد استقلال کاری برای استان‌ها می‌تواند نوعی رقابت آزاد را میان استان‌ها و کارگزاران استانداری‌های افغانستان ایجاد کند که این امر نیز می‌تواند زمینه‌ای را برای پیشرفت و توسعه در افغانستان فراهم کند.

وی ادامه داد: در چنین مواردی تنها تجربه می‌تواند نشان دهد که تغییرات اعمال شده درست و برای این کشور مناسب بوده یا خیر. البته بحث فدرالی کردن افغانستان هنوز به صورت مشخص مطرح نیست ولی آن چه مشخص است این است که در حال حاضر آزادی‌های مالی و اقتصادی تا حدی می‌تواند زمینه رقابت خوب و آزاد را فراهم کند.

رهبین در رابطه با خروج ناتو و آمریکا از خاک افغانستان پس از روی کار آمدن دولت وحدت ملی در این کشور، گفت: با توجه به شرایطی که در افغانستان وجود دارد و هم‌چنین مسائل جهانی و منطقه‌یی، افغانستان در رابطه با توافق‌ها و پیمان‌های خود با نهادها، کشورها و سازمان‌های مختلف جهانی بی‌تردید بر اساس موازین بین‌المللی حرکت خواهد کرد و هیچ‌گاه به پای پیمانی نخواهد نشست که در آن حقوق همایگانش نقض شده باشد.

او در پایان در مورد امضای توافق‌نامه امنیتی افغانستان با آمریکا، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط و وضعیت فعلی افغانستان بی‌تردید این توافق نامه امضا خواهد شد. از نظر من حتی اگر طالبان، خدای نکرده در افغانستان روی کار بیاید بازهم این پیمان‌نامه امنیتی را با آمریکا امضا می‌کند. علاوه بر این دولت افغانستان با درنظر گرفتن منافع این کشور، روابط بین‌المللی خود و منافع همسایگانش و این که تروریسم و افراطی‌گری منطقه را تهدید می کند اقدام به امضا این پیمان‌نامه امنیتی می‌کند و طرف مقابل به هیچ وجه در مفاد این پیمان‌نامه حق حرکت نظامی علیه همسایگان این کشور را به هیچ وجه ندارند.

انتهای پیام

کد N522920

وبگردی