آفتاب

چالش آمریکا در نگهداری زندانیان سرّی پس از خروج از افغانستان

چالش آمریکا در نگهداری زندانیان سرّی پس از خروج از افغانستان

با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال جاری میلادی، سرنوشت گروهی از زندانیانی که به طور مخفیانه در بازداشت نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند، با ابهام روبرو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این زندانیان که همگی تبعه‌ کشورهای خارجی و در میدان‌های جنگ در سراسر جهان دستگیر شده‌اند، ممکن است به زندان‌های آمریکا منتقل شده و یا به عنوان آخرین راه‌حل به زندان گوانتانامو انتقال پیدا کنند.

ژنرال پاتریک جی. رینرت، فرمانده پایگاه بگرام آمریکا در شهر کابل اظهار داشت که مهلت قانونی نگهداری این زندانیان که به طور محرمانه در زندانی در نزدیکی پایگاه بگرام نگهداری می‌شوند، در ماه دسامبر منقضی خواهد شد.

رینرت به خبرگزاری رویترز گفت: ما به دنبال آن هستیم تا سرنوشت این زندانیان را با اقداماتی نظیر بازگرداندن آن‌ها به وطن‌شان یا واگذاری آن‌ها به افغان‌ها و یا از طریق راه‌های دیگر حل و فصل کنیم.

هنوز مطلبی درباره هویت این زندانیان فاش نشده است. آمریکا از افشای ملیت این زندانیان، محل نگهداری و تعداد آن‌ها خودداری کرده است.

رسیدگی به وضعیت آن‌ها بسیار فوری است زیرا آمریکا پس از پایان ماموریت رزمی در افغانستان در پایان سال 2014 حق نگهداری زندانی در افغانستان را از دست خواهد داد.

به گفتته گروه حقوق بشری "پروژه عدالت پاکستان" اغلب این زندانیان پاکستانی و برخی از آن‌ها نیز اهل یمن، روسیه و عربستان هستند.

این زندانیان در حالی همچنان در زندان پایگاه بگرام آمریکا نگهداری می‌شوند که مقامات این زندان سال گذشته میلادی زندانیان افغان این زندان را به افغان‌ها واگذار کردند.

رینرت تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد تا این زندانیان را به وطنشان استرداد کند اما این امکان‌پذیر نیست زیرا واشنگتن تضمینی دریافت نکرده مبنی بر اینکه با بازگشت آن‌ها به خانه، آن‌ها تحت تعقیب قرار نگرفته یا در شرایط انسانی نگهداری شوند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که کشورهای آن‌ها تضمینی ارائه ندهند ما این افراد را نمی‌توانیم مسترد کنیم.

انتهای پیام

کد N522861

وبگردی