آفتاب

درخواست حبس ابد برای رهبر سابق صرب‌های بوسنی

درخواست حبس ابد برای رهبر سابق صرب‌های بوسنی

دادستان‌های دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی رهبران سابق صرب‌های بوسنی، رادوان کاراجیچ را به استفاده از زور و نسل کشی بوسنیایی‌ها در دهه 90 میلادی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادستان‌های دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی یوگسلاوی سابق اعلام کردند که به دنبال اشد مجازات که همان حبس ابد است برای رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی هستند که در جریان جنگ 1992 تا 1995 در بوسنی رهبری نیروهای نظامی را برعهده داشت؛ جنگی که 100 هزار کشته برجای گذاشت.

آلان تیگر، دادستان رسیدگی به این پرونده با جمع بندی چهار سال محاکمه علیه کاراجیچ به قضات در دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی یوگسلاوی گفت: کاراجیچ در آن زمان تمام تلاش خود را به کار برد تا جمعیت غیرصرب را از میان بردارد.

پس از شهادت صدها تن از شاهدان، پرونده‌ای 80 هزار صفحه‌ای و موارد دیگر سیاست پاکسازی نژادی در نهایت افشا شد و مشخص گردید که کاراجیچ 69 ساله در نسل کشی بوسنیایی‌ها دست داشته است.

کاراجیچ با اتهام قتل بیش از 8 هزار مرد و پسر مسلمان در قتل عام صربرنیتسا که فاجعه بارترین قتل عام از زمان جهانی دوم محسوب می‌شود مواجه است؛ درست در زمانی که بسیاری دیگر از بوسنیایی‌ها مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند و آواره شوند.

این دادستان در ادامه گفت: کاراجیچ در آن زمان مسئول کشتار و قتل عام هزاران بوسنیایی بود و جنگی را به راه انداخت که باعث بی‌خانمانی هزاران تن و تخریب سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شد.

انتهای پیام

کد N522843

وبگردی