آفتاب

سال 93 سرآغاز رنسانس در فرهنگ ترافیک پایتخت

سال 93 سرآغاز رنسانس در فرهنگ ترافیک پایتخت

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه مشترک مدیران پارک‌های آموزش ترافیک و مسئولان آموزش ترافیک مناطق 22 گانه شهر تهران که به میزبانی شهرداری منطقه 5 در محل پارک آموزش ترافیک این منطقه برگزار شد، گفت: سال 93 را می‌توان سرآغاز رُنسانس در فرهنگ ترافیک پایتخت نامید.

به گزارش سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهرام جباری‏‌زادگان افزود: با تمهیداتی که با تدبیر شهردار اندیشیده شده، امیدواریم در سال 93 که تحت عنوان «سال فرهنگ و اقتصاد» نام‌گذاری شده، با همکاری سایر دستگاه‌های دست اندرکار و همراهی شهروندان و رسانه‌های جمعی، شاهد تحولی چشم‏گیر در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک باشیم.

وی با اعلام این که امروز بسیاری از سازمان‏ها و نهادها، مدعی فرهنگ‌سازی هستند، تأکید کرد: البته بسیاری از این دستگاه‌ها فقط ژست فرهنگ‏سازی می‏‌گیرند و وقتی پای عمل به میان می‌آید، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند، در صورتی که به منظور ورود به این امر خطیر، علاوه بر ادعای بالا و همت والا، حمایت‏های همه جانبه مالی و معنوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند.

آثار و نتایج آموزش‌های ترافیکی را در جامعه می‌توان دید

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که به بار نشستن و به ثمر رسیدن اقدامات فرهنگی موضوعی زمان‏بر است، اظهارکرد: هر قدر در موضوع آموزش هزینه کنیم، در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اقدامات گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر در حوزه آموزش و فرهنگ‏سازی ترافیک صورت گرفته، شاید از نظر خودمان ناچیز تلقی شود اما آثار و نتایج آن در جامعه دیده می‌شود.

وی با بیان این که هر قدر زیرساختهای حمل و نقلی را توسعه داده و تکمیل کنیم اما به زیرساخت، فرهنگ در این حوزه بی ‏توجهی کنیم، مشکل ترافیک حل نمی‌شود، تصریح کرد: ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک، توجه و تلاش ویژه‏ تمام دستگاه‌های دست‌اندرکار را می‏‌طلبد و با برنامه جدی و دقیقی که در این زمینه تدارک دیده شده، باید تمامی اقشار جامعه را با خود همراه کنیم.

وی با تأکید بر این که موضوع آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: بهبود فرهنگ ترافیک در میان شهروندان در سال‏های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته و با این اعتقاد که فرهنگ ترافیک را ابتدا باید از خردسالان، کودکان و دانش‌‏آموزان و از مهد کودک‌ها، کودکستان‌ها و مدارس آغاز کنیم، احداث و توسعه پارک‏های آموزش ترافیک را در دستور کار قرار داده‌‏ایم.

برنامه‌های گسترده‌ای در پارک‌های آموزش ترافیک اجرا می‌شود

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به برنامه‏‌های گسترده و متنوعی که در پارک‏های آموزش ترافیک اجرا می‌‏شود، اظهار کرد: این پارک‏ها هر روز میزبان گروه‌‏های عظیمی از دانش‌‏آموزان دختر و پسری هستند که آموزش‏ موضوعات مربوط به ایمنی رفت و آمد را به صورت عملی و نظری در این فضاهای آموزشی فرا می‌‏گیرند.

جباری‌زادگان با بیان این که قدرت فراگیری کودکان بسیار بالاست و آنها به عنوان مخاطبان اصلی آموزش از توان یادگیری فوق‏‌العاده‌ای برخوردارهستند، تصریح کرد: انتقال آموزش‌های ترافیکی در آینده می‌تواند برای کودکان سازنده و مفید باشد و از این رو لازم است آنها را با نکات عبور و مرور در شهر به ویژه در سفرهایی که به عنوان عابر پیاده با آن سر و کار دارند، آشنا کنیم.

وی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: اگر چه نمی‏‌توان اثرگذاری بیشتر آموزش‏ در کودکان نسبت به بزرگسالان را کتمان کرد؛ اما نباید از اهمیت آموزش‏ افراد بزرگسال نیز غافل ماند و آن را نادیده گرفت، چنانچه با آموزش رانندگان حرفه‌ای از جمله رانندگان اتوبوس، تاکسی و سرویس مدارس، این مهم را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و در دست پیگیری داریم.

جشنواره مشکات آموزه‌های شهروندی را به اقشار جامعه تزریق می‌کند

همچنین سید احمد علوی، معاون اداره کل آموزش‏‌های شهروندی شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به نقش عظیم مدیریت شهری در آموزش‏های شهروندی، گفت: شهرداری تهران مؤثرترین نهاد در این زمینه محسوب می‌شود و رسالت آن به عنوان نهادی اجتماعی، پیگیری و حمایت از اقدامات و فعالیت‏های سایر حوزه‏‌های فعال در زمینه آموزش‌‏های شهروندی است.

وی با بیان این که جشنواره آموزش‌های شهروندی موسوم به «مشکات» یکی از راه‏کارهای موثر جهت یکپارچه ‏سازی فعالیت‏های آموزشی در حوزه‌های مختلف شهروندی است، افزود: این جشنواره یک فرآیند آموزشی دقیق و عمیق است که با استفاده از آن به عنوان یک فرصت مغتنم، آموزه‏‌های شهروندی از طریق سراهای محلات به اقشار و لایه‌های مختلف جامعه تزریق می‏‌شود.

وی در خاتمه با تأکید بر این که متخلفان ترافیکی در جامعه ممکن است از هر قشر و گروهی باشند، خاطرنشان کرد: تا آموزش‏‌های شهروندی از جمله آموزش فرهنگ ترافیک در نظام رسمی آموزش کشور مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان یک سرفصل آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی مد نظر قرار نگیرد، از شهروندان نمی‌توان انتظار داشت این آموزه‌‏ها را رعایت کنند.

انتهای پیام

کد N522743

وبگردی