آفتاب
گزارش مهر/

رئیس جمهور جدید افغانستان را بیشتر بشناسید

رئیس جمهور جدید افغانستان را بیشتر بشناسید

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: اشرف غنی احمدزی درحالی امروز به عنوان رئیس جمهوری افغانستان سوگند یاد کرد که در سال 2011 با کسب سه درصد آراء در رتبه چهارم قرار گرفته بود.

اشرف غنی احمدزی 60 ساله از ولایت لوگر امروز دوشنبه به عنوان رئیس جمهوری جدید افغانستان انتخاب شد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کابل گذراند و برای تحصیلات عالی به لبنان رفت و در دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیلاتش را ادامه داد و در آنجا با "رولا" همسر آینده اش آشنا شد و با این دختر لبنانی ازدواج کرد.

معاون اول اشرف غنی احمدزی ژنرال دوستم رهبر حزب جنش ملی و معاون دومش سرور دانش وزیر سابق دادگستری افغانستان است.

وی در سال 1977 برای تدریس در رشته مردم ‌شناسی به افغانستان بازگشت اما پس از قبولی در یک بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت و دکترای خود را در رشته مردم ‌شناسی فرهنگی از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.

اشرف غنی احمدزی پس از فراغت از تحصیل در سال 1983 برای تدریس به دانشگاه برکلی کالیفرنیا دعوت شد و از سال 1983 تا 1991 در آمریکا تدریس کرد. وی از سال 1991 در بانک جهانی کار کرد و پس از حادثه یازدهم سپتامبر در سال 2001 وظیفه اش را در بانک جهانی رها کرد و به همکاری با شبکه‌ های خبری و روزنامه ‌های مختلف پرداخت.

وی در سال 2002 به عنوان مشاور ویژه اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور افغانستان انتخاب شد و مهم ترین فعالیت وی در این پست همکاری در طراحی، مذاکرات و اجرای موافقتنامه بن بود که یک نقشه راه را برای تعیین دولت جدید افغانستان پس از سقوط طالبان مشخص می‌ کرد.

اشرف غنی احمدزی با ارايه نظريات و پيشنهادهايش توجه دولت افغانستان، جامعه جهانی و مردم اين کشور را به خود جلب کرد. وی به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان وارد دولت کرزای شد و مسئوليت وزارت دارایی افغانستان به وی سپرده شد.

احمدزی برنامه بزرگ اصلاحات مالی را در پيش گرفت و به وسيله اين برنامه بود که وی در عرصه بازاريابی به عنوان بهترين وزير دارایی سال در منطقه انتخاب شد اما برنامه های گسترده اصلاحات مالی وی موجب افزايش انتقاد مخالفان شد و پس از مدتی سمت رياست دانشگاه کابل را به عهده گرفت.

خبرگزاری پامیر نیز گزارش داد که احمدزی در جریان جنگ خلیج فارس و جنگ های داخلی افغانستان به عنوان یک تحلیلگر معتبر در مطبوعات جهانی مطرح بود اما رابطه احمدزی با افغانستان هنگامی محکم تر شد که در پی سرنگونی رژیم طالبان و در جریان توافقات بن، به عنوان مشاور اخضر براهیمی نماینده سابق سازمان ملل متحد در امور افغانستان فعالیت کرد.

وی در سال ۲۰۰۶ میلادی از سوی افغانستان به عنوان نامزد دبیر کل سازمان ملل برای جانشینی کوفی عنان معرفی شد اما در برابر بان کی مون دبیر کل کنونی این سازمان شکست خورد.

اشرف غنی احمدزی در سال 2011 در انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان شرکت کرد و با کسب سه درصد آراء پس از حامد کرزای، عبدالله عبدالله و رمضان بشر دوست در رتبه چهارم قرار گرفت. وی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری 2014 شرکت کرد و در دور اول مقام دوم و در دور دوم با کسب آرای بیشتر به عنوان رئیس جمهوری جدید افغانستان معرفی شد.

کد N522714

وبگردی