آفتاب

پوتین: رژیم حقوقی دریای خزر 2015 امضا می‌شود

پوتین: رژیم حقوقی دریای خزر 2015 امضا می‌شود

رییس‌جمهور روسیه با اعلام خبر توافق سران کشورهای حاشیه خزر درباره اعلامیه سیاسی مشترک‌شان گفت: در این اعلامیه برای نخستین‌بار توافقات آتی درباره موقعیت حقوقی خزر به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری ریانووستی، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دراین‌باره گفت: مهم‌ترین نکته این است که ما روی یک اعلامیه سیاسی که برای اولین بار اصول اولیه همکاری میان پنج کشور حاشیه خزر را تعیین می‌کند توافق کردیم و این توافقات در دراز مدت به نفع تمام اعضا است.

پوتین افزود: "از شرکا به خاطر آمادگی برای وحدت و پیدا کردن سازش‌های لازم و قابل قبول سپاسگزاریم".

بر اساس این گزارش کشورهای حاشیه دریای خزردر 26 سپتامبر (4 مهرماه) در مورد حضور نظامی نداشتن کشورهای غیرمنطقه‌یی در خزر توافق کردند. آن‌ها هم‌چنین به پیشرفت‌های قابل توجهی برای آمادگی کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر دست یافتند که قرار است در سال 2015 به امضا برسد.

نشست کشورهای حاشیه خزر با حضور پنج عضو آن شامل روسیه،‌ ایران،‌ آذربایجان،‌ قزاقستان و ترکمنستان روز دوشنبه (امروز) در آستراخان روسیه برگزار شد.

به گزارش ریانووستی، ذخایر نفت و گاز دریای خزر سبب شده است تا این منطقه به یکی از موضوعات مهم مورد بحث میان این پنج کشور (ایران، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان) تبدیل شود.

انتهای پیام

کد N522681

وبگردی