آفتاب

شرکت های بورسی ۳۳۰ هزار میلیارد ریال سود تقسیم کردند

شرکت های بورسی ۳۳۰ هزار میلیارد ریال سود تقسیم کردند

شرکت های بورسی در مجامع سال ۹۲ خود که تا پایان شهریورماه امسال برگزار کردند، بیش از ۳۲۹ هزار میلیارد ریال از درآمد واقعی خود را میان سهامداران تقسیم کردند

بنابر اعلام اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس آخرین آمار وضعیت درآمد واقعی و سود تقسیمی صنایع بورسی نشان می‌دهد که ۲۳۱ شرکت بورسی در برابر تحقق درآمد بیش از ۳۹۹ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال، بالغ بر ۳۲۹ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال را در مجامع خود تقسیم کردند که این رقم عددی معادل ۸۰ درصد از کل درآمد واقعی این شرکت هاست.
به گزارش ایلنا، استخراج ذغال سنگ با ۱۲۶ درصد، محصولات چوبی ۱۰۰ درصد، کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن و دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش هر کدام با ۹۹ درصد و سایر واسطه گری‌های مالی ۹۶ درصد از درآمد واقعی خود را به سهامداران پرداخت کردند تا در صدر تقسیم سود شرکت‌های بورسی قرار گیرند.
بر اساس این گزارش در میان صنایع بورسی، گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، بیشترین سود را به حساب سهامدارانش واریز کرده است.
هفت شرکت حاضر در گروه فرآورده‌های نفتی ۶۹ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال سود بدست آوردند که از این رقم، ۸۲ درصد آن معادل ۵۷ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال را بین سهامدارانشان تقسیم کردند.
فلزات اساسی با تقسیم سود ۵۴ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال و بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهای مالی با ۴۷ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
همچنین مخابرات با ۴۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با ۳۴ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال، محصولات شیمیایی با ۳۰ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و مواد و محصولات دارویی با ۸ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال در مکان‌های چهارم تا هشتم بیشترین سود تقسیمی ایستاده‌اند.
اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس اعلام کرد: متوسط سود تقسیمی هر سهم تا پایان شهریور امسال به رقم ۵۸۷ ریال رسید.
بر اساس این گزارش، متوسط درآمد واقعی هر سهم شرکت‌های بورسی که در نیمه نخست سال مجامع خود را برگزار کردند رقم ۷۱۱ ریال است که شرکت‌ها به طور متوسط ۵۸۷ ریال را در مجامع خود تقسیم کرده‌اند.
گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن با ۴۵۰۰ ریال در صدر بیشترین متوسط سود نقدی هر سهم قرار دارد و محصولات شیمیایی با ۲۵۶۳ ریال، لاستیک و پلاستیک با ۱۲۶۵ ریال و مواد و محصولات دارویی با ۱۲۱۹ ریال در رتبه‌های بعدی جای دارند.

کد N522084

وبگردی