آفتاب

گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پاسخ پلیس به حامیان دموکراسی‌ در هنگ‌کنگ

گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پاسخ پلیس به حامیان دموکراسی‌ در هنگ‌کنگ

معترضان حامی دموکراسی هنگ‌کنگ امروز (دوشنبه) راهپیمایی‌های خود را در سراسر این دولت شهر گسترش داده، درخواست‌ها برای متفرق شدن را نادیده گرفته و در مقابل شلیک گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی پلیس مقاومت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماموران پلیس هنگ‌کنگ تلاش کردند تا با معترضان که در یکی از بزرگراه‌های پر رفت و آمد نزدیک به ساختمان دولت تجمع کرده بودند، مذاکره کنند.

یکی از ماموران پلیس از طریق بلندگو درخواست کرد تا معترضان راه را باز کنند. یکی از معترضان نیز در پاسخ گفت: کار خوبی به نفع هنگ‌کنگ انجام دهید. ما دموکراسی واقعی می‌خواهیم.

چین این اعتراضات را غیر قانونی خواند و از سرکوب معترضان توسط دولت هنگ‌کنگ استقبال کرد. این درگیری‌ها تصویر هنگ‌کنگ را به عنوان یک مرکز مالی امن متزلزل می‌کند و خطرات تغییر موضع علیه دولت شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین را افزایش داده است.

این اعتراضات گسترده تاکنون بزرگترین چالش برای تصمیم پکن در مورد عدم انتشار فهرست نامزدها برای انتخابات رهبر هنگ‌کنگ در سال 2017 میلادی محسوب می‌شود. نامزدهای این انتخابات نیز باید توسط پکن انتخاب شود؛ اقدامی که بسیاری از ساکنان هنگ‌کنگ آن را به عنوان خلف وعده نسبت به دموکراسی‌های بیشتر در این دولت شهر تلقی می‌کنند.

لئونگ چان یینگ، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ ضمن اعلام این مساله که احتمال مداخله ارتش چین در این رویدادها حقیقت ندارد، گفت: امیدوارم که مردم هنگ کنگ آرامش خود را حفظ کرده و بازیچه شایعات نشوند. پلیس تلاش می‌کند تا نظم اجتماعی را حفظ کند که شامل تضمین امنیت اجتماعی و ترافیک روان نیز می‌شود. هنگامی که آن‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند نهایت احتیاط را رعایت می‌کنند.

معترضان بسیاری از خیابان‌ها در نقاط مختلف هنگ‌کنگ را اشغال کرده و وزارت راه و ترابری این دولت شهر اعلام کرد که راه‌ها در این مناطق بسته شده‌اند.

مقامات هنگ‌کنگ اعلام کردند، بزرگراه‌های و مدارس نزدیک در مناطق اعتراضات بسته شده‌اند.

مدیر اجرایی هنگ کنگ از مردم خواست تا به خانه‌های خود بازگشته، از قانون تبعیت کرده و از ایجاد مشکل و مزاحمت اجتناب کنند.

وی افزود: نمی‌خواهیم تا هنگ کنگ دچار هرج و مرج شود.

یکی از معترضان با 19 سال سن گفت: این یک مبارزه طولانی است. دولت باید بفهمد که اگر به رفتارهایش با ما که گویی تروریست هستیم، ادامه دهد، ما توانایی خنثی کردن آن را داریم.

معترضان حامی دموکراسی هنگ‌کنگ همچنین در برابر شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پلیس مقاومت کرده و در مرکز این دولت شهر محکم و قاطع ایستادگی کردند.

این ناآرامی‌های هنگ‌کنگ در خارج از این دولت شهر به‌ویژه در تایوان نیز بازخوردهای بسیاری داشت. تصاویر تلویزیونی از این ناآرامی ابرهای سفیدی را نشان می‌داد که در اثر رگبار گازهای اشک‌آور به‌وجود آمده بود.

"ما ییینگ- جئو"، رئیس‌جمهوری تایوان گفت: مردم تایوان با دقت رویدادهای هنگ‌کنگ را دنبال و تماشا می‌کنند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات گسترده هنگ‌کنگ اعلام کردند: از روز جمعه که اعتراضات آغاز شده، 80 هزار تن به خیابان‌ها آمده‌اند.

معترضان امروز برای مسدود کردن راه نیروهای امنیتی موانعی را ایجاد کردند. آن‌ها خواستار برکناری لئونگ چان-یینگ شدند.

یکی از معترضان با 55 سال سن گفت: اگر امروز به پا نخیزم، در آینده از خودم متنفر خواهم شد. حتی اگر حضورم در این تظاهرات برایم سابقه کیفری شود، باز هم باید این کار را انجام دهم.

این در حالی است که پلیس هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای گفت: شایعات مبنی بر اینکه برای متفرق کردن معترضان از گلوله پلاستیکی استفاده کرده‌ایم، کاملاً بی‌پایه و اساس و نادرست است. ماموران پلیس در انجام وظایفشان نهایت خویشتن‌داری را به کار گرفته‌اند.

پلیس همچنین اعلام کرد که در این ناآرامی‌ها 78 تن را بازداشت کرده است.

انتهای پیام

کد N521813

وبگردی