آفتاب
در شش‌ ماه‌ اخیر؛

مورد مثبتی از سل و بروسلوز در اراک مشاهده نشده است

مورد مثبتی از سل و بروسلوز در اراک مشاهده نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک گفت: مورد مثبتی از بیماری سل و بروسلوز در شش ماهه امسال در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی دیده نشده است.

سیروس سلمان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه مرکزی، افزود: بیماری سل و بروسلوز (تب مالت) از بیماری‌های مهم قابل انتقال بین انسان و دام است که در نتیجه‌ مصرف موادلبنی غیرپاستوریزه، تماس با دام آلوده و مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده به انسان سرایت می‌کند.

وی ادامه‌داد: بروز این بیماری‌ها موجب کاهش تولید شیر و ارزش‌های اقتصادی دام‌های مبتلا شده و از سوی دیگر به دلیل ابتلای انسان به این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است به طوری که بسیاری از کشور‌ها درصدد ریشه‌کنی این بیماری‌ها در جمعیت دامی هستند.

سلمان‌نژاد افزود: تست سل و بروسلوز، شناسایی و حذف دام‌های آلوده (راکتور) به این دو بیماری به صورت دوره‌ای و در فواصل منظم سه ماهه و طبق برنامه مدون توسط کارشناس دامپزشکی در سطح گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی اجرا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک هدف از اجرای تست بیماری سل و بروسلوز را کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: در راستای این هدف در شش ماهه امسال 9016 رأس دام سنگین به صورت رایگان در 36 واحد دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی شهرستان تحت پوشش بیماری سل و بروسلوز قرار گرفتند.

وی ادامه‌داد: تست 5365 رأس گاو برای تشخیص بیماری سل و خون‌گیری 3651 رأس گاو به منظور تشخیص بیماری بروسلوز انجام شده است.

سلمان‌نژاد با اشاره به اجرای تست‌های غربال‌گری به صورت مرتب در گاو‌داری‌های شهرستان اراک، گفت: مورد مثبتی از این دو بیماری در شش ماهه امسال در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی دیده نشده است.

وی با اشاره به نقش کنترل و پیشگیری در بروز این بیماری، خاطرنشان کرد: با انجام واکسیناسیون دام‌های حساس به بیماری بروسلوز از قبیل گاو و گوسفند و اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای می‌توان در پیشگیری از این بیماری اقدام کرد.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در انسان لازم است از مصرف فرآورده‌های خام دامی که مورد تأیید دامپزشکی نیست خودداری شود. دامداران نیز باید در هنگام خرید به سوابق تست سل و بروسلوز دام‌ها توجه کرده و از گاوداری‌هایی که دارای تأییدیه سلامت سل و بروسلوز هستند، نسبت به خرید دام اقدام کنند.

انتهای پیام

کد N521483

وبگردی