آفتاب

سوسیس، کالباس و هشدار مکرر متخصصان تغذیه

سوسیس، کالباس و هشدار مکرر متخصصان تغذیه

یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه بسیاری از تحقیقات و آزمایشات، رابطه‌ای قوی بین مصرف گوشت‌های فرآوری شده و ابتلا به سرطان را ثابت کرده‌اند گفت: نیترات سدیم موجود در گوشت‌های فرآوری شده در بدن انسان به نیتروزآمین‌های سرطان‌زا تبدیل می‌شود.

دکتر احمدرضا درستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم‌پزشکی تهران، با اشاره به اینکه گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس یا همبرگر جزو موادغذایی کم ارزش به حساب می‌آیند گفت: با خوردن گوشت‌های فرآوری شده، مصرف نیترات سدیم به بیش از حد مجاز می‌رسد.

وی افزود: از این ماده به عنوان نگهدارنده، تثبیت‌کننده رنگ، طعم‌دهنده و ضد‌میکروب استفاده می‌شود. ثابت شده که نیترات سدیم در بدن انسان به نیتروزآمین‌های سرطان‌زا تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از تحقیقات و آزمایشات، رابطه‌ای قوی بین مصرف گوشت‌های فرآوری شده و ابتلا به سرطان را اثبات کرده‌اند.

درستی خاطرنشان کرد: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف فراوان یکی از موادمغذی موجود در گوشت قرمز، مرغ و لبنیات می‌تواند منجر به ایجاد پولیپ‌های روده‌ای شود که در نهایت ممکن است به سرطان روده منتهی شود. هر چند این تحقیقات در سطح مقدماتی است و هنوز نمی‌توان به طور قطع بر آنها تکیه کرد، اما توجه به نتایج آن خالی از فایده نیست.

این متخصص تغذیه یادآور شد: گوشت قرمز تنها عامل مشکلات روده‌ای نیست، بلکه مصرف فراوان مرغ و ماهی نیز می‌تواند موجب بروز بیماری‌های روده‌ای شود.

درستی گفت: مطالعات اخیر روی 32000 نفر در طول شش سال، نشان می‌دهد افرادی که در رژیم خود گوشت، مرغ و ماهی بیشتری مصرف می‌کرده‌اند، سه برابر بیش از سایرین به بیماری‌های روده مبتلا می‌شوند. علت این امر وجود ماده‌ای به نام کولین در این موادغذایی است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف حبوبات (مانند لوبیا، نخود و عدس) احتمال ابتلا به سرطان روده را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، گفت: باید توجه داشت که مصرف مقدار مناسب گوشت قرمز (به دلیل وجود پروتئین و آهن فراوان در آن) در رژیم غذایی ضروری است.

درستی با اشاره به اینکه انتخاب گوشت‌های تازه و طبیعی، به کاهش خطرات آن کمک بسیار می‌کند گفت: نکته قابل توجه دیگر این است که پختن و سرخ کردن گوشت در دمای بالا و به مدت طولانی، می‌تواند سرطان‌زا بودن آن را تشدید کند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: برخی آمینو اسیدهای موجود در گوشت، در دمای بالا تبدیل به آمین‌های هتروسیکلیک (HCA) می‌شوند. این مواد احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند.

انتهای پیام

کد N521440

وبگردی