آفتاب
یک استاد حوزه و دانشگاه:

مهمانی‌دادن هزاران بلا و مصیبت را دفع می‌کند

مهمانی‌دادن هزاران بلا و مصیبت را دفع می‌کند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ضیافت و مهمانی‌دادن آثار و فواید بسیار زیادی برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: رفت‌و‌آمد یکی از مسائل اجتماعی است که اسلام بر آن تأکید بسیار زیادی دارد. مسئله ارتباطات و پیوندهای اجتماعی به دو قسمت تبدیل می‌شود. یکی سببی و دیگری نسبی. نسبی شامل ارتباط نزدیک با خانواده مثل خواهر و برادر و ... می‌شود و ارتباط سببی شامل پیوندهایی است که از طریق ازدواج حاصل می‌شود که رفت‌و‌آمد با هر دوی اینها مورد تأکید دین اسلام است.

وی ادامه داد: قعع ارتباط با نزدیکان، عمر انسان‌ها را کم می‌کند و در آن دنیا نیز انسان از بهشت محروم می‌شود. ما باید در جامعه‌ امروز حداقل رفت‌و‌آمدها را داشته باشیم و نباید خصومت‌ها، تجملات و عنوان‌ها مانع رفت‌و‌آمد شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قطع رفت‌و‌آمد برای جامعه آسیب‌های بسیار زیادی دارد و ناراحتی‌ها و استرس‌هایی را در بین افراد به‌وجود می‌آورد.

گلپایگانی ادامه داد: در روایات اسلامی داریم که حضور مهمان در خانه خیر و برکت است و وقتی مهمان می‌رود هزاران بلا و مصیبت را با خود می‌برد ولی فراموش نکنیم که مهمانی‌ای درست است که در آن یاد خدا وجود داشته باشد. مهمانی دادن به نوعی صدقه محسوب می‌شود ولی نه مهمانی‌ای که در آن تجملات و ریا وجود داشته باشد و در مهمانی‌ها باید مهربانی و عاطفه موج بزند.

وی همچنین یادآور شد: انسان باید با روی باز و دلی گشاده مهمان را پذیرایی کند و مهمانی‌دادن به نوعی یک معامله‌ی بزرگ با خداوند است و باعث رفع کدورت‌ها می‌شود. مهمانی زیان‌آور مهمانی‌ است که در آن گناه، شراب، محرم و نامحرم به صورت غیرموجه حضور داشته باشند. این نوع مهمانی باعث معصیت انسان‌ها می‌شود و رضایت انسان‌هایی را خریده‌ایم که در مقابلش نارضایتی خدا را برای ما دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: انسان با مهمانی دادن محبوب سایرین می‌شود. در مهمانی‌ها نباید توطئه و غیبت باشد چرا که اگر این‌گونه شود نمی‌توان نام آن را مهمانی‌ای گذاشت که مورد تأیید اسلام است.

انتهای پیام

کد N521300

وبگردی