آفتاب

عضو سابق تیم هسته ای آمریکا:باز شدن آرام درهای دیپلماتیک فرصتی مغتنم برای ایجاد ائتلاف علیه داعش است

عضو سابق تیم هسته ای آمریکا:باز شدن آرام درهای دیپلماتیک فرصتی مغتنم برای ایجاد ائتلاف علیه داعش است

قارس نوشت:

یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی تصریح کرد که واشنگتن بر گفت‌وگو‌های دو جانبه با تهران اصرار می ورزد و در این میان پس از توافق هسته‌ای ممکن است ایران مذاکرات دوجانبه به کلی متوقف شود.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد‌پرس» طی گزارشی در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+ 5 نوشت: ابتدا 3 کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشتند اما بعدا 6 کشور وارد میدان شدند و حالا مذاکرات تنها بین ایران و آمریکا در جریان است.

بر اساس این گزارش، برخلاف ادعای واشنگتن در فعال بودن مذاکرات هسته‌ای بین تمامی اعضا حاضر، این کشور به طور فزاینده‌ای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را به مذاکرات دو جانبه و تلاش برای تقویت روابط تخریب شده به مدت بیش از 3 دهه مبدل کرده است.

بنابر ادعای این خبرگزاری آمریکایی، مقام‌های آمریکایی به طور مرتب با طرف‌های ایرانی تماس‌های تلفنی دارند و یا به رد و بدل کردن یارانامه می‌پردازند.

در این میان «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود طی سال گذشته به این سو چندین دفعه با هم دیدار کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی که مایل به افشای نام خود نبود در این باره گفت که مذاکرات دوجانبه اخیر ایران و آمریکا بعد از بحث پیرامون برنامه‌های اتمی مبدل به محفلی برای تعیین وضعیت برخی از آمریکایی‌های ناپدید شده و مسئله داعش شده است.

در این بین «گری سیمور» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا و از کارشناسان «اندیشکده بلفر» در این باره گفت: «افزایش مذاکره بین ایران و آمریکا امری بسیار خوب است، زیرا این مسئله ادامه مذاکرات دوجانبه را تسهیل می‌کند.»

وی در زمینه گمانه زنی‌ها در مورد عدم اطلاع رسانی شفاف آمریکا به متحدان خود در زمینه مذاکره با ایران و کنار گذاشته شدن تیم اروپایی در مذاکره با ایران گفت که این مسئله واقعیت ندارد و آمریکا مطلبی را از متحدان خود مخفی نکرده است.

در همین رابطه «مایکل مان»، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که اروپا بدین مسیر با حضور خانم اشتون ادامه خواهد داد و حداقل به طور رسمی اشتون و دیگر شرکای اروپایی در میدان باقی خواهند ماند.

به گزارش این منبع خبری سیمور در خاتمه تحلیل خود از نشست‌های ایران و آمریکا اظهار داشت : «باز شدن آرام درهای دیپلماتیک فرصتی مغتنم برای آشتی کند ایران و آمریکا و در نهایت ایجاد ائتلاف علیه داعش است اما انتظارهای غیر عملی منجر به شکست مذاکرات جاری خواهد شد. البته در این میان واشنگتن تمایلی بیشتر در گفت‌وگو با ایران دارد و اگر ایران تصمیم بگیرد که نشست‌های دو جانبه آینده را لغو کند نباید تعجبی کرد.»

2323

کد N521197

وبگردی