آفتاب

آیا پارلمان اروپا یونکر را با چالش می‌کشد؟

آیا پارلمان اروپا یونکر را با چالش می‌کشد؟

مقامات جدید اروپا که تلاش دارند اقتصاد این قاره را احیاء کرده و اعتماد تعداد بیشتری از جمعیت را به خود جلب کنند، در 10 روز آینده ممکن است شاهد شکست طرحشان به منظور اصلاحات در اتحادیه اروپا باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است از روز دوشنبه هفته جاری نمایندگان پارلمان اروپا که با راه افتادن موج اعتراضات ضد بروکسل انتخاب شدند، گزینه‌های معرفی شده برای نمایندگی کمیسیون‌ اروپا را در جلسه‌های استماع این پارلمان مطرح کنند.

جلسات ممکن است موجب شود ساختار و ترکیب جدید و پیچیده‌ای که ژان – کلود یونکر، رئیس آتی کمیسیون برای انتصاب این نمایندگان پیشنهاد داده، از بین برود.

یونکر که نخست‌وزیر سابق لوکزامبورگ است گفته است که تیم وی یک تیم سیاسی و نه تکنوکرات خواهد بود که در آن بیشتر نخست‌وزیران سابق حضور خواهند داشت تا بروکرات‌ها.

با این حال قانون‌گذاران پارلمان اروپا از چند مورد از انتصابات وی رضایت نداشتند و گزینه‌های متعلق به انگلیس، فرانسه، اسپانیا و مجارستان با سؤال و جوابی دشوار روبرو خواهند شد.

یونکر با این انتصابات جنجالی برای مناصب کلیدی به دنبال آنست تا از مقاومت برخی کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به سیاست‌های این اتحادیه با اعطای قدرت به نمایندگان این کشورها در حوزه‌هایی که دولت‌هایشان با بروکسل دچار اختلاف هستند بکاهد.

یونکر با واگذاری کنترل بانکداری به جاناتان هیل، نماینده انگلیس و انضباط بودجه به پی‌یر موسکوویچی، نماینده فرانسه به دنبال آن است تا مخالفان را به موافق تبدیل کرده و حمایت لندن را از قوانین مالی رایج اتحادیه اروپا و حمایت پاریس را از اصلاح هزینه‌های دولتی به دست آورد.

جلسه استماع مربوط به جاناتان هیل روز چهارشنبه و موسکوویچی روز پنج‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

گزینه‌های پیشنهادی یونکر با حمایت رهبران کشورها از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که هم‌پیمان راست میانه‌رو وی است مواجه شده است. با این حال هنوز بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا می‌بایست در خصوص این گزینه‌ها چه از سوی خود این افراد و چه از سوی سلسله‌ مراتب کمیسیون اروپا متقاعد شوند.

این ساختار قرار است تا سیل قوانین اتحادیه اروپا که باعث خشم بسیاری از رأی‌دهندگان می‌شوند را محدود کرده و بر چند اولویت به‌ویژه احیای اقتصادی که با مشکل بیکاری دست به گریبان است و همچنین پاسخ‌دهی به موج فزاینده ملی‌گرایان مخالف اتحادیه اروپا از طریق کسب نتایج محبوب و قابل مشاهده تمرکز کنند.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به دنبال اجرای یکی از اختیارات کلیدی خود بر کمیسیون اجرایی که متشکل از نمایندگان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا است، هستند و این تمایل آن‌ها پیش از این باعث تغییرات غیر قابل پیش‌بینی شده است.

پنج سال پیش آن‌ها جلوی انتصاب تیم فعلی در کمیسیون اروپا به رهبری خوزه مانوئل باروسو را تا زمانی که باروسو مجبور به کنار گذاشتن سه تن از اعضا و تغییر پست عضو چهارم این تیم شد، گرفتند.

انتهای پیام

کد N521175

وبگردی