آفتاب

بان کی‌مون خواستار مذاکرات سیاسیِ بدون "تروریست‌ها" در لیبی شد

بان کی‌مون خواستار مذاکرات سیاسیِ بدون "تروریست‌ها" در لیبی شد

دبیرکل سازمان ملل در نشست نیویورک با اشاره به عمیق‌تر شدن بحران لیبی گفت، این بحران باید فورا با توقف درگیری‌ها، از طریق گفت‌وگوی سیاسی به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المحیط، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل باتاکید بر اینکه لیبی در حال حاضر در بحران عمیقی فرو رفته است، گفت: در چند ماه گذشته شاهد خشونت‌ و درگیری بی‌سابقه‌ای میان گروه‌های مختلف بودیم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گروه‌های مسلح را به پایان بحران باتوقف فوری تیراندازی‌ها وگفت‌وگوی سیاسی جامع و کامل که تررویست‌ها در آن جایی نداشته باشند، دعوت کرد.

بان کی مون در سخنرانی خود در نشستی ویژه درباره لیبی که در نیویورک برگزار شد گفت: در حال حاضر 300 هزار آواره در لیبی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بحران کنونی لیبی به دلیل استفاده از سلاح‌های غیرقانونی،‌افزایش افراطی‌گری و زیرپا گذاشتن قانون، منطقه را تهدید می‌کند گفت: پارلمان طبرق موظف به کار شده است ولی برخی از اعضای این پارلمان به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

وی افزود: در روند انتقال سیاسی جایی برای خشونت نیست. موارد مورد بحث باید از طریق گفت‌وگوی سیاسی جامعی که در برگیرنده خواسته‌های تمامی ساکنان شهرهای طبرق، مصراته، طرابلس و بنغازی است انجام شود.

وی تاکید کرد: ترویست‌ها در میز مذاکرات هیچ جایی ندارند.

بان کی مون ادامه داد: ما نیاز داریم که بر تعهدات خود از جمله تعهدات کنفرانس رم دوباره تاکید کنیم. وی از سیاستمداران لیبی دعوت کرد با خشونت مقابله کنند و به یک خط مشی سیاسی جامع پایبند باشند.

بان کی مون با اشاره به اینکه توافقات باید فورا با توقف کامل تیراندازی‌ها و موافقت در برقراری صلح آغاز شود گفت: سیاستمداران باید برای دستیابی به توافقات سخت و جدی تلاش کنند.

در نشست مادرید که در 17 سپتامبر جاری برگزار شد، بر این نکته که هیچ راه حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد و این که بحران لیبی باید در اولویت‌های جامعه بین المللی باقی بماند، تاکید شد.

پایگاه خبری المحیط در خبری دیگر نوشت: گروهی از افراد مسلح ناشناس به ساختمان مرکز خطوط هوایی لیبی در منطقه ضریح عمر المختار در نزدیکی هتلی در شهر بنغازی یورش بردند.

طبق گفته یکی از مسئولان امنیتی، این گروه ناشناس به مرکز خطوط هوایی لیبی که تمامی دفاتر این مرکز و دفتر رزروها در آن قرار دارد یورش برده و تمامی وسایل و تجهیزات را با تهدید اسلحه به سرقت بردند. دوربین‌های مدار بسته این مرکز هم نشان می‌دهد این گروه ناشناس در حالی که اسلحه به دست داشتند تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات این مرکز را به سرقت بردند.

انتهای پیام

کد N521131

وبگردی