آفتاب

انتقاد نماینده شیراز از عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات

انتقاد نماینده شیراز از عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد چند باره از عملکرد بانک‌ها، گفت: بانک‌ها باید راهگشا و کارگشای مشکلات مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سید حسین ذوالانوار سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی خصوصا تسهیلات اشتغال به مردم را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به ضرورت حذف موانع برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان، افزود: بانک‌ها تسهیلات اشتغالزایی مناسبی دارند، اما با طلب وثیقه‌های سنگین، مانع بهره‌مند شدن متقاضیان از آن شده‌اند.

وی اضافه کرد: قطعا کسانی که برای دریافت تسهیلات با رقم کمتر از 15 میلیون تومان به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، برای رفع مشکلات فوری به این پول نیازمند هستند، بنابراین نباید با ایجاد موانع بسیار متقاضی را اذیت کرد.

ذوالانوار گفت: بانک‌ها از طرفی مقابل مردم به خاطر نداشتن چندین ضامن و از طرف دیگر مقابل تولید‌کنندگان با دریافت سودهای کلان مانع ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک‌ها باید در موضوع بازپرداخت تسهیلات، سود مصوب را لحاظ کنند، تصریح کرد: در برخی قراردادهای بانکی فرمول‌هایی تعریف شده که مشتریان بانک مجبور به پرداخت سود تسهیلات با نرخ بیش از 30 درصد هستند که این امر به هیچ وجه مطلوب نیست.

ذوالانوار همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح سیستم بانکی در مورد ارائه برخی خدمات خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سیستم کنونی بانکداری کشور احتیاج به تحول سازنده دارد، بنابراین برای پیشرفت و توسعه اقتصادی باید این سیستم را اصلاح کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حمایت بانک‌ها از تولید کنندگان، گفت: بانک‌ها باید حامی بخش تولید درهمه زمینه‌ها، مخصوصا صنعتی و کشاورزی باشند نه اینکه خود را رقیبی برای تولیدکنندگان لحاظ کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد از سودهای بالای بانکی ابراز داشت: متاسفانه سودهای بالای بانکی یکی از دلایل تعطیل شدن برخی کارگاهی تولیدی کشور بوده است.

ذوالانوار در ادامه یادآور شد: حل مشکل بدهکاران بانکی باید در کارگروه اشتغال استان مورد بررسی و تزریق سرمایه در گردش مناسب و فعال کردن واحدهای نیمه تعطیل در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ارائه خدمات الکترونیکی جزو وظایف و خدمات بانک‌ها است، گفت: با توجه به بحث مشتری‌مداری نباید بابت ارائه این خدمات، از مردم کارمزد دریافت کرد، در اکثر کشورها خدمات الکترونیکی بانکی نه‌تنها رایگان بلکه ابزاری تشویقی برای جلب مشتری است.

ذوالانوار اضافه کرد: هرچه قدر بانک‌ها مردم و به ویژه فعالان بخش خصوصی را به استفاده از خدمات الکترونیکی و انجام امور به صورت الکترونیکی تشویق کنند، نفع بیشتری به بانک‌ها و در مجموع به کشور خواهد رسید.

انتهای پیام

کد N520997

وبگردی