آفتاب

تایوان پیشنهاد جدید چین برای اتحاد را رد کرد

تایوان پیشنهاد جدید چین برای اتحاد را رد کرد

تایوان به شدت پیشنهاد رئیس‌جمهوری چین را مبنی بر اینکه هر دو طرف به بیش از شش دهه جدایی ناخوشایند به وسیله تصویب مدل "یک کشور و دو نظام" همانند هنگ‌کنگ پایان دهند، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای امور چین دولت تایوان ضمن از بین بردن امیدها در پکن برای اتحاد مجدد این دو کشور در آینده نزدیک در بیانیه‌ای گفت: بیش از 70 درصد از مردم تایوان این پیشنهاد شی جینپینگ، رهبر حزب حاکم کمونیست چین را برای سرزمین دموکراتیک و خودمختار خودشان "نامناسب" می‌دانند. چین و تایوان در بحبوحه جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند.

این شورا افزود: در مورد اظهارات چین مربوط به "یک کشور و دو نظام" اعلام می‌کنیم که دولت‌ ما به هیچ وجه این پیشنهاد را نمی‌پذیرد.

این پیشنهاد شی جینپینگ مبنی بر اینکه چین و تایوان می‌توانند تحت برنامه "یک کشور و دو نظام" با یکدیگر آشتی کرده و متحد شوند درست در لحظه بسیار حساسی مطرح شد. فعالان دموکراسی هنگ‌کنگ مبارزه شدیدی را علیه مقامات پکن به راه انداخته و رهبران چین را به خلف وعده در مورد اجازه دادن برای برگزاری یک انتخابات کاملاً آزاد و دموکراتیک در سال 2017 میلادی برای انتخاب مدیر اجرایی این دولت شهر متهم کردند.

بسیاری از مردم تایوان به شدت پیگیر رویدادهای هنگ‌کنگ هستند و در ماه جاری میلادی از ما یینگ جئو، رئیس جمهوری کشورشان درخواست دموکراسی قوی‌تر در این کشور را کرده‌اند.

هنگ کنگ که مستعمره سابق انگلیس محسوب می‌شود در سال 1997 میلادی مجددا به چین الحاق شد و قرار بود چارچوب "یک کشور و دو نظام" میزان بالایی خودمختاری اقتصادی و سیاسی را به مدت 50 سال برای این منطقه با جمعیت هفت میلیون نفر تضمین کند.

ظاهرا تایوان با رد پیشنهاد شی جینپینگ و حمایت از دموکراسی در هنگ‌کنگ موانعی را برای هدف دیرینه پکن برای اتحاد مجدد به وجود می‌آورد.

شی جینپینگ روز جمعه در پکن به یک هیات تایوانی تحت رهبری حزب کوچک حامی اتحاد، این اظهارات را مطرح کرد. از زمان روی کار آمدن شی جینپینگ، این نخستین بار است که وی علناً چارچوب "یک کشور و دو نظام" را برای تایوان مطرح می‌کند.

انتهای پیام

کد N520348

وبگردی