آفتاب

شب‌زنده‌داری و برگزاری راهپیمایی‌ ضد جنگ در روسیه و اوکراین

شب‌زنده‌داری و برگزاری راهپیمایی‌ ضد جنگ در روسیه و اوکراین

هزاران تن از اهالی مسکو در بزرگداشت قربانیان درگیری‌های اوکراین دست به شب‌زنده‌داری زده و همزمان در شهرهای اوکراین نیز مردم راهپیمایی‌های ضد جنگ برگزار کردند، اما برخی از این راهپیمایی‌ها با دخالت پلیس و به خاطر وقوع درگیری‌هایی سریعاً متوقف شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، بیش از 17 هزار تن از ساکنان مسکو برای بزرگداشت جان باختگان درگیری‌های اوکراین در این شهر گردهم آمده و به شب‌زنده‌داری پرداختند. در این مراسم که توسط انجمن ملی والدین و مادران روسیه سازمان‌دهی شده بود، نمایندگانی از تمام گروه‌های سیاسی نیز حضور داشتند و همبستگی خود را با مردم شرق اوکراین اعلام و بر عدم تمایل خود در سیاسی کردن این تراژدی تاکید کردند.

این شب‌زنده داری در کنار بنای یادبود قربانیان حمله نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم در منطقه پوکلونویا گورا صورت گرفت و سازمان‌دهندگان تلاش کردند تا میان جنایات نازی‌ها و حمایت دولت کی‌یف از ایدئولوژی ناسیونالیست‌های افراطی در اوکراین هماهنگی و تناسب ایجاد کنند.

در همین حال، هزاران تن از مردم اوکراین نیز در خیابان‌های کی‌یف، اودسا، خارکف، دنیروپترووسک، زاپو زتییا، نیکولائف و چندین شهر دیگر دست به «راهپیمایی صلح» زدند اما در برخی از شهرها و به خاطر درگیری در جریان راهپیمایی پلیس وارد عمل شده و معترضان را متفرق کرد. همچنین برخی معترضان دستگیر شدند.

حزب ناسیونالیست افراطی رایت سکتور اوکراین تمام تلاش خود را به کار گرفت تا از برگزاری این تظاهرات اعتراضی جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام

کد N520255

وبگردی