آفتاب

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی: ائتلاف ضد داعش آبروی آمریکا و غرب را باز نمی گرداند

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی: ائتلاف ضد داعش آبروی آمریکا و غرب را باز نمی گرداند

عضوهیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی، معتقد است ائتلاف علیه داعش عوام‌فریبی بیش نیست و نمی تواند آبروی از دست رفته آمریکا و حامیانش را در حمایت از تروریسم بازگرداند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر:

افسانه شیپوری: ائتلافی که علیه داعش و با حضور کشورهای غربی وبرخی کشورهای منطقه به رهبری آمریکا شکل گرفته، تردیدها و سوالات زیادی را در افکار عمومی جهان برانگیخته است. گروه تروریستی داعش که با حمایت تسلیحاتی و مالی همین کشورها،جنایات فجیعی را در عراق وسوریه مرتکب شده، اکنون باید با حامیان خود مقابله کند و این موضوعی مورد تردید است. دلایل تشکیل ائتلاف و عدم حضور ایران و جدی نبودن آمریکا در مبارزه با تروریسم را در گفت وگو با محمدرضا محسنی ثانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم که متن این گفت وگو را در ذیل می خوانید:

چرا آمریکا برای مشروعیت بخشی به مداخلات خارجی اش همواره از واژه حقوق بشر بهره می جوید؟
آمریکا برای اینکه بتواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد از واژه حقوق بشر همواره به نفع خود بهره جسته است .ائتلافی که هم اکنون آمریکا وهم پیمانانش تشکیل داده اند نیز به نوعی همان بهره جویی از حقوق بشر است، درظاهر اعلام کرده اند که با گروه تروریستی داعش می جنگند و قصد نابودی این گروه و مبارزه با تروریسم را دارند، اما شاهدیم که آنها خود حامی این جریان تروریستی اند و به شکل های مختلف از داعش و گروه های تکفیری و سلفی حمایت کرده و خواهند کرد.آنچه که در حال حاضر در قالب یک ائتلاف ضد داعش می بینیم، عوام‌فریبی بیش نیست، چون افکار عمومی دنیا از جنایات و اقدامات وحشیانه داعش متاثر شده و خشم ونفرت جهانیان را برانگیخته ،آمریکا براین برآمده که با ازمیان بردن داعش، خود را از جنایاتی که این گروه تروریستی صورت داده، مبرا سازد،هر چند افکار عمومی دیگرحقه ها و رفتارهای دروغین آمریکا وحامیانش را باور ندارد. آمریکا بر اثر مداخلات خارجی خود یک دولت شکست خورده است و تحت لوای جنگ علیه تروریزمی که بر اثر مداخله‌گری‌های پیشین وی علیه دنیا ایجاد شده ، نمی تواند تغییری در افکار عمومی دنیا ایجاد کند و آبروی رفته خود را بازگرداند.آمریکا هر زمان که منافعش ایجاب کند، از واژه حقوق بشربهره جسته وهر زمان که به نفع او و حامیانش نباشد، حقوق بشر را نقض می کند.

به گفته شما ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا که بدون توجه به قوانین بین المللی شکل گرفته، بهره جویی از حقوق بشر است،ارزیابی شما از عدم حضور ایران در این ائتلاف چیست؟
ائتلاف آمریکایی ضد داعش، ائتلافی ناپاک است.به قول آقای دکتر ظریف، اسم این ائتلاف را باید ائتلاف نادمین گذاشت. اگر واقعا آمریکا توبه کرده باشد که بعید است چنین اتفاقی افتاده باشد، توبه ای مورد تردید است. جمهوری اسلامی ایران به همین دلیل که ابهامات جدی به این ائتلاف وارد است با آن همراه نشد و همراهی و همگامی با حامیان تروریست را نپذیرفت. امروز شاهدیم که به صورت رسمی آمریکا حملات خود را به سوریه آغاز کرده بی آنکه به فکر جان غیر نظامیان بی دفاع در سوریه باشد.
دولت سوریه بارها پیش از این اعلام کرده بود که بدون هماهنگی نباید هیچ حمله ای به این کشور صورت گیرد، اما آمریکا بدون در نظر گرفتن حقوق بین الملل به داعش حمله کرد و این مساوی است با تجاوز و سوریه حق اعاده حیثیت دارد. حمله آمریکا به سوریه نقض آشکار حقوق بین الملل و اقدامی تجاوزکارانه است و جمهوری اسلامی ایران هرگز با ائتلافی که حقوق ملت ها را در نظر نمی گیرد، همراه نخواهد شد.

جمهوری اسلامی خود قربانی تروریسم است، چه راهکاری برای مبارزه با آن باید در پیش بگیرد؟
جمهوری اسلامی ایران مدت طولانی است که مبارزه با تروریسم را آغاز کرده است. در سوریه وعراق با حمایت از دولت ومردم به مبارزه با گروه های تروریستی پرداخته و همچنان به مبارزه ادامه می دهد. ایران هر کجا که مظلومی باشد از آن حمایت می کند و راهکار خود را مستقیما در نظر گرفته و همان طور که باعث نجات عراق از پیشرفت داعش در این کشور شد، از دولت ومردم سوریه نیز دفاع می کند.ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد می تواند از ظرفیت کشورهای عضو نیز در این زمینه استفاده کند و با همکاری کشورها ، تروریسم را ریشه کن کند. تروریسم امروز بزرگترین چالش پیش روی جهان است و بحث امنیت تنها به کشورهای منطقه ختم نمی شود بلکه امنیت جهانی مطرح است و تمام کشورها باید به ریشه کن کردن آن کمک کنند. راهبردهایی جمهوری اسلامی در راستای وظایف انقلابی ،اسلامی وکمک به مظلومان است و در برخورد با داعش و گروه های تروریستی ،نیازی به کسانی که دستشان به خون هزاران بیگناه آلوه است،ندارد.

آمریکا تروریست ها را به خوب وبد تقسیم بندی کرده، مگر تروریست خوب وبد دارد، این تقسیم بندی بر چه مبنایی شکل گرفته است؟
تروریست، تروریست است. خوب وبد هم ندارد. این تقسیم بندی نیز در راستای تامین منافع آمریکایی ها صورت گرفته است .در جایی که منافع دولت آمریکا وحامیانش در میان باشد این تقسیم بندی معنا می یابد و جایی که به ضرر منافع آمریکا باشد ، همین دسته بندی خوب وبد را نیز انکار می کنند. سیاست های غلط آمریکا و حامیانش عامل اصلی گسترش و تقویت تروریسم در منطقه است و تقسیم بندی خوب و بد از سوی آمریکا نمی تواند، چهره پلید وکریه دولت آمریکا را در افکار عمومی جهان زیبا سازد.آمریکا تلاش می کند خود را از گردابی که به دست خویش ساخته رها سازد ، اما هر روز بیش از گذشته در آن فرو می رود. برخورد آمریکا با داعش مانند برخورد با ولد نامشروع است وخود پرورانده را خودشان می خواهند از میان ببرند.

آیا ممکن است ائتلافی علیه داعش به سرپرستی ایران شکل گیرد؟
جمهوری اسلامی ایران تجربه موفقی درمبارزه با ظلم دارد. ایران صلاحیت آن را دارد که با کمک کشورهای مسلمان و مستقل برای مبارزه با داعش آماده شود. ائتلاف جهانی علیه داعش و گروه های تروریستی به سرپرستی ایران به خودی خود شکل خواهد گرفت ، همانطور که انقلاب اسلامی الگویی برای دیگر کشورها برای ایستادگی در مقابل ظلم و زورگویی شد ، در این رابطه نیز اتفاقی مشابه اما در بعد جهانی شکل خواهد گرفت.

4949

کد N520238

وبگردی