آفتاب
گزارشی از ماموریت 6 روزه رئیس جمهور در نیویورک/

اتمام حجت روحانی با غربی‌ها / از تاکید بر جایگاه ایران در منطقه تا تعیین مرزهای انعطاف در مذاکرات

اتمام حجت روحانی با غربی‌ها / از تاکید بر جایگاه ایران در منطقه تا تعیین مرزهای انعطاف در مذاکرات

رئیس جمهور کشورمان در دومین حضور خود در سازمان ملل به پشتوانه دست پرقدرت منطقه‌ای ایران و همچنین اتکاء به ملت و رهبری در دیدارها و سخنرانی‌های خود در نیویورک با هوشمندی جایگاه کنونی ایران را نمایان و مواضع سیاسی و بین المللی کشور را در چارچوب آرمان های انقلاب و امام(ره) و رهبری تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی که پیش از ظهر دوشنبه 31 شهریورماه تهران را به قصد شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ترک کرده بود، امروز صبح ماموریتش در دومین سفر به سازمان ملل پایان یافت و نیویورک را به مقصد بندآستاراخان در روسیه ترک کرد.



دراین سفر رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با 15 تن از مقامات دیگر کشورها دیدار و علاوه بر برگزاری نشست خبری با رسانه‌های دنیا با شبکه‌های سی ان ان و پی بی اس مصاحبه و گفتگو کرد.



علاوه بر این دیدارها، رئیس جمهور در جمع مدیران رسانه‌های آمریکا، نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی،فعالان، صاحبنظران و سرمایه گذاران شرکت‌های آمریکایی، رهبران جوامع اسلامی آمریکا رهبران جوامع اسلامی آمریکا نیز حضور یافت و مواضع جمهوری اسلامی و دولت یازدهم را تشریح کرد.



در ادامه مروروی خواهیم داشت بر مواضع رئیس جمهور در دیدارهایش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل؛

روحانی در بدو ورود به نیویورک در فرودگاه جان اف کندی نیویورک، مورد استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، و سرپرست و اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قرار گرفت.



رئیس جمهور در فرودگاه در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر، با درود و سلام به مردم ایران، اظهار امیدواری کرد تا بتوان از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای رساندن صدای ملت و صدای نظام درباره مسائل مهم به گوش جهانیان، بهره برداری و استفاده کرد.



محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فنآوری و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، روحانی را در این سفر همراهی کردند.





در جمع مدیران رسانه‌های آمریکا: دیداری با اوباما نخواهم داشت



اولین برنامه کاری رئیس جمهور در نیویورک با صبحانه کاری با مدیران رسانه‌های آمریکایی آغاز شد.
رییس جمهوری در در همان ابتدای برنامه‌های پاسخ به شبکه ان بی سی در خصوص امکان دیدار با اوباما گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت. دیگر محورهای سخنان روحانی در این دیدار به این شرح است:



- آمریکایی‌ها در قضاوت خودشان آزاد هستند اما مردم منطقه به خوبی می‌دانند که قوی‌ترین دولت در مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بوده و مردم و مقامات ایرانی در سال‌های گذشته قربانی تروریسم بودند، اما همان کسانی که در ایران جنایت انجام داده‌اند امروز به راحتی در برخی کشورهای بعدی و آمریکا زندگی می‌کنند و مورد حمایت هستند.



- دولت و مردم سوریه خواهان رهایی از دست تروریست‌ها هستند چرا که بیشترین آزار و صدمه را از این تروریست‌ها دیده‌اند.



- برقراری ثبات در سوریه بدون کمک دولت مرکزی امکان پذیر نیست ولو اینکه نسبت به عملکرد این دولت انتقاداتی هم وجود داشته باشد.



- طولانی شدن روند مذاکرات موجب تقویت بدبینی تاریخی در ایران نسبت به رفتار غرب و آمریکا شده که می‌تواند مانعی برای همکاری سریع دو کشور در مسایل مختلف منطقه‌ای و جهانی شود، در صورتی که حل این مساله شرایط میان ایران و آمریکا را متحول خواهد کرد.



- می‌گویند ایران به دنبال سلاح اتمی است در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دستگاه متولی مکرر در گزارش‌های خود عنوان کرده است که هیچ مدرک و سندی در این خصوص پیدا نکرده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران رخ نداده است.



 دیدار با نخست وزیر ژاپن؛ تاکید بر لزوم همکاری‌های دوجانبه

در ادامه دوحانی در اولین دیدار خود با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.



رییس جمهوری در این دیدار ضمن دعوت از ژاپن برای ورود فعال تر به بازار اقتصاد ایران، بر لزوم همکاری‌های دو جانبه در زمینه محیط زیست و بخصوص در زمینه مسئله کمبود آب، تأکید کرد.



روحانی همچنین ضمن تجدید دعوت از آبه برای سفر به ایران، تداوم مذاکره توسط وزرای امور خارجه دو کشور در مورد مسائل منطقه بخصوص تروریسم را مورد تأکید قرار داد.



شرکت در اجلاس سران در زمینه تغییرات آب و هوا

شرکت در اجلاس تغییرات آب و هوا در همان اولین روز کاری روحانی در سازمان ملل صورت گرفت. روحانی در این اجلاس به این محورها تاکید کرد:



- اگر باور داریم بحران گرمایش جهانی معضلی جهانی است، باید بپذیریم که مواجهه با آن هم نیازمند همکاری جهانی است.



- دستور کار توسعه پایدار دولت جمهوری اسلامی ایران در طول سالی که گذشت روی آوردن به اقتصاد کم کربن است.



- جمهوری اسلامی ایران از همکاری با بخش های عمومی و خصوصی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تقویت اقدامات ملی در مقابله با تغییرات آب و هوا استقبال می‌کند و به تسهیل این همکاری‌ها از جمله با ایجاد شرکت های مشترک ایرانی و خارجی متعهد است.



دیدار با اردوغان؛ تاکید بر رسیدن سطح مبادلات ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار

حسن روحانی در این دیدار با تأکید بر جدیت در تداوم قدم‌های مثبت در روابط همه‌جانبه ایران و ترکیه، به یادآوری توافقات کمیسیون راهبردی روابط دو کشور برای شتاب بخشیدن به همکاری‌ها و حل برخی مشکلات پرداخت.



رییس جمهوری در ادامه از رجب طیب اردوغان برای سفر به ایران دعوت کرد تا دومین جلسه شورای راهبردی روابط دو کشور برگزار و روند توافقات آنکارا و همکاری‌های دو کشور را بررسی و شتاب بخشند.



روحانی در ادامه، رسیدن سطح مبادلات ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار را حق دو ملت همسایه و دوست دانست.



رییس جمهوری افزود: امنیت در منطقه یک موضوع یکپارچه است و مشکل در هر نقطه‌ای از منطقه وجود داشته باشد بر روی وضعیت کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت.



روحانی با یادآوری اینکه ایران و ترکیه در عمده مسائل دارای نقطه نظرات مشترک هستند، تصریح کرد: دو کشور باید در زمینه موارد جزئی که اختلاف نظر وجود دارد به گفت و گو و همفکری ادامه دهند.



دیدار با رییس جمهور ونزوئلا؛ نظر واحد دو کشور در مبارزه با تروریسم

روحانی در این دیدار، بر اراده ایران برای ادامه روابط مثبت و سازنده با ونزوئلا اشاره کرد و گفت: همان علاقه قبلی برای تحکیم روابط ایران و ونزوئلا پابرجا است و در این راه، اعتقاد داریم که کشورهای دیگر نباید بر روی این روابط دوستانه تأثیر بگذارند.



رییس جمهوری با ابراز خرسندی از آرامش و ایجاد شرایط پایدار در ونزوئلا، بر اراده ایران جهت ارتقای روابط با ونزوئلا تأکید کرد و یادآور شد: ایران و ونزوئلا در حوزه مسائل بین المللی دارای مواضع مشترک قابل توجهی هستند؛ از جمله نظر دو کشور درباره مبارزه با تروریسم، نظری واحد است.



روحانی افزود: نمی‌توان باور کرد کسانی که همین گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده‌اند، امروز در صدد از بین بردن آنها باشند. امروز کشورهایی که قربانی اصلی تروریسم هستند، باید در راه مبارزه و از بین بردن تروریسم، پیشگام باشند. به عنوان مثال باید مردم سوریه و عراق در برابر تروریسم بایستند و دیگران در این راه به آنها کمک کنند.





دیدار با رییس جمهور فرانسه؛ غرب باید واقعیت تاثیرگذاری ایران در منطقه را درک کند

همچنین رئیس جمهور ظهر سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار با فرانسوا اولاند رییس‌ جمهوری فرانسه گفت: مذاکرات این روزهای ایران و ۱+۵ برای ساختن آینده، اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که با در نظر گرفتن حقوق و نگرانی‌های ملت ایران مسأله هسته‌ای به شکلی متوازن حل و فصل و نتیجه برد – برد برای طرفین حاصل شود.



رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه اعتماد، سنگ بنای روابط دوجانبه است، تصریح کرد: ایران قدرتی تأثیرگذار در منطقه است و این واقعیت را غرب باید درک کند.



دیدار با رییس جمهور اتریش؛ نمی‌توان با تروریست‌ها جنگید، اما مرکزیت آن کشور را نادیده گرفت

روحانی در ادامه صبح چهارشنبه به وقت تهران در دیدار رییس‌جمهوری اتریش با بیان اینکه ایران در زمینه انرژی دارای شرایط بی‌نظیری است به طوری که می‌تواند مرکز انرژی مطمئنی برای اروپا باشد، گفت: ما آماده اجرایی شدن شبکه انتقال گاز به اروپا از طریق اتریش هستیم.



روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اوضاع عراق و سوریه، گفت: برخی از کشورها فکر می‌کردند با تزریق کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌توانند در زمان کوتاهی حکومت سوریه را سرنگون کنند. متأسفانه همین گروهی که امروز در عراق جنایت می‌کند، ظرف سه سال گذشته در سوریه جنایت می‌کرد و همزمان با عراق جنایت‌هایش را در سوریه ادامه می‌دهد.



رییس‌جمهوری افزود: اینکه ما یک گروه را مسلح کنیم، آموزش بدهیم، کار اشتباهی است. این گروه‌ها گاه با مردم و گاه با نیروهای دولتی می‌جنگند و نمی‌توان با تروریست‌ها جنگید، اما مرکزیت آن کشور را نادیده گرفت.



دیدار با بان کی مون؛ انتقاد از رفتار دوگانه غرب در موضوع تروریسم

رییس جمهوری در دیدار "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: جهان امروز با مشکلات فراوانی از قبیل تروریسم، خشونت و تهدیدهای زیست محیطی مواجه است، اما بزرگترین مشکل، هژمونی قدرت‌های بزرگ و بی‌عدالتی در دنیای امروز است.



رییس جمهوری با انتقاد از رفتار دوگانه برخی کشورها، گفت: برخی کشورها وقتی اعمال تروریست‌ها را به نفع خودشان می‌بینند در برابر کشتار انسان‌ها سکوت می‌کنند و هنگامی که این اعمال به ضرر خودشان است، شروع به مقابله به مثل می‌کنند. اما قدرت‌های بزرگ امروز نمی‌توانند حقایق را از ملت‌ها پنهان کنند.



رییس شورای عالی امنیت ملی سپس لزوم استفاده همه طرفین از فرصت‌ بوجود آمده در مذاکرات هسته‌ای را یادآور شد و گفت: گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است، زیرا ایران با اراده جدی و بخاطر تأمین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد.



نشست با نخبگان سیاسی آمریکا؛ یک یا چند کشور نمی‌توانند مشروعیت دولت دیگر را تعیین کنند

رییس جمهوری در این دیدار درباره چگونگی مقابله با گروه‌های تروریستی و بمباران سوریه که به بهانه مقابله با تروریسم صورت گرفته است نیز سوالاتی را در جمع نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت: اگر یک گروه تروریستی در کشوری فعال است، آیا مجاز هستیم برای مقابله با تروریسم، فضا و تمامیت ارضی آن کشور را نقض کنیم.



روحانی در این دیدار تاکید کرد:



- مبارزه با گروه‌های تروریستی قواعدی دارد. تجربه و عقل می‌گوید که درست کردن یک گروه مسلح جدید برای از بین بردن یک گروه تروریستی، کار نادرستی است.



- برخی کشورها گروه‌هایی را در منطقه ما مسلح کردند تا به عنوان مثال، سوریه را سه ماهه سرنگون کنند اما سه سال فقط عده زیادی بی‌گناه کشته و آواره شدند و موضوع به نفع هیچ کدام از همسایگان هم نبود.



- یک یا چند کشور و دولت نمی‌توانند مشروعیت دولت دیگر را تعیین کنند بلکه مشروعیت دولت در یک کشور را مردم آن تعیین می‌کنند.



- اینکه گاهی می‌گویند شورای امنیت سازمان ملل ابزار کافی ندارد، بحث درستی است چون این شورا گویا برای مقابله با تهدیدات کشورهای کوچک درست شده است نه کشورهای بزرگ. بنابراین این ساختار سازمان ملل است که اشکال دارد.



- دولتی به دلیل اینکه قدرت دارد حق وتو می‌گیرد اما سازمان بزرگی مانند غیرمتعهدها نمی‌تواند حتی حقی مانند یکی از این پنج کشور داشته باشد



گفت‌وگو با شبکه pbs آمریکا؛ به دنبال دیدار نمایشی نیستیم

رئیس جمهور در ادامه ماموریت دیپاماتیک خود در نیویورک ، عصر سه‌شنبه و در گفتگو با «چارلی رز» مجری شبکه pbs آمریکا تأکید کرد که اگر ۱+۵ واقعیت‌ها و حقوق ملت ایران را بپذیرند، شرایط به سرعت عوض خواهد شد.



روحانی در ادامه براین مواضع خود تاکید کرد:



- سه سال است که گروه‌های تروریستی در سوریه، مردم زیادی را کشته اند، آمریکا چرا الآن به فکر عکس‌العمل در برابر تروریست‌ها در سوریه افتاده است؟



- نه مردم ایران و نه مردم آمریکا، کار نمایشی را دوست ندارند بلکه می‌خواهند مسئله حل شود؛ بنابراین بحث درباره مذاکره را بگذاریم برای زمانی که در آن زمان، مذاکره بتواند برای حل مشکل مفید باشد.



- تروریسم را تنها نمی‌توان با سلاح یا بمب از بین برد؛ بلکه باید فکر خشونت را از ذهن جوانان از بین ببریم.



- ایران می‌خواهد هم در ساخت نیروگاه به تدریج خودکفا شود و هم در زمینه تأمین سوخت نیروگاه روی پای خود بایستد.



- همه کشورها و بخصوص کشورهای همسایه باید همزیستی مسالمت‌آمیز را تمرین کنند. عربستان نیز همسایه ایران است و در گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌ایم و الآن نیز در مسائل دو جانبه مشکل خاصی نداریم و رفت‌وآمد هم داریم.

- معتقد نیستیم که بین ایران و آمریکا همیشه باید این فاصله، شکاف، اختلاف و تنش وجود داشته باشد و این به نفع دو ملت نیست.



-  تحریم به جنبه‌های انسانی بسیار صدمه وارد کرد اما مردم ایران در برابر فشار تحریم‌ها تسلیم نشدند و برای حق خود ایستادگی کردند.



-راه مبارزه با تروریسم این نیست که یک گروه تروریستی را در برابر یک گروه تروریستی دیگر ایجاد کنند؛ این اشتباهاتی بوده که در این سال‌ها وجود داشته و دوباره دارد تکرار می‌شود؛ آنها که تاکنون با تسلیح گروه‌های تروریستی در صدد رسیدن به اهداف‌شان بوده‌اند، اشتباه کرده‌اند و اگر این کار را ادامه دهند، یعنی اشتباه خود را تداوم بخشیده‌اند.



- بمباران در خارج از چارچوب قواعد بین‌المللی محکوم است؛ اگر به فرض هم هدف از این بمباران، مبارزه با تروریست‌ها باشد، این کار بدون اجازه و بدون هماهنگی با دولت آن کشور، خلاف است. یک وقت ممکن است دولت سوریه درخواست کمک کند اما یک وقت هم دولتی به خود اجازه می دهد کشوری دیگر را مورد بمباران قرار دهد.



-بدون درخواست یک دولت، معنا ندارد دولتی دیگر وارد فضای آن کشور شود. تردیدی نیست که اگر کسی بخواهد وارد فضای کشوری شود یا عملیاتی انجام دهد باید با اجازه دولت آن کشور باشد.



روحانی در دیدار با کامرون؛ تروریسم ابزار مناسبی برای رسیدن به منافع نیست

حسن روحانی رییس جمهوری و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز دیدار و در خصوص موضوع هسته ای ایران، خطر تروریسم در سوریه و عراق و مناسبات دو جانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.



روحانی با اشاره به تحولات منطقه، بی ثباتی و نا امنی را ناشی از توحش این گروه های تروریستی دانست و با اشاره به ضرورت خشکاندن ریشه‌های فعالیت تروریست‌ها گفت: باید بپذیریم که فعالیت تروریست ها به نفع کسی نیست و تروریسم ابزار مناسبی برای رسیدن به منافع نمی‌باشد و اگر کسی در این جهت حرکت کند خودش نیز در امان نخواهد بود.



رییس جمهوری اظهار داشت: برای مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری و همفکری هستیم. باید تروریست ها تعقیب و فعالیت‌هایشان رصد شود و با کشورهایی که به آنها کمک های مالی و تسلیحاتی می کنند برخورد صورت گیرد.



رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات مفصل ایران و ۱+۵ در خصوص موضوع هسته ای گفت: ما در ایران اراده جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به شکل جامع داریم و در پی فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای در چارچوب NPT هستیم.



رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران همواره همکاری شفافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، تصریح کرد: گزارش های بازرسان آژانس نشان می‌دهد که فعالیت‌های ایران هیچ گاه انحراف نداشته است.



دیدار با با رییس جمهور اسلوونی؛ مبارزه با تروریسم با عزم جمعی حاصل می شود

رییس جمهوری در این دیدار با بیان اینکه روابط با اروپا از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است، ابراز امیدواری کرد اسلوونی به عنوان عضو اتحادیه اروپا، به درک مشترک و توسعه همکاری ها میان ایران و اتحادیه اروپا کمک کند.



روحانی با اشاره به ناآرامی در منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: برقراری آرامش و امنیت در منطقه و رهایی از تروریسم، با همکاری و عزم جمعی حاصل می شود و با برقراری ثبات و امنیت، جلوی گسترش خشونت و نا امنی به سایر مناطق نیز گرفته می شود.



دیدار با رییس شورای اروپایی؛ توافق نباید پایه گذار تبعیض باشد

همچنین حسن روحانی ظهر چهارشنبه به وقت محلی و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «وان رامپوی» رییس شورای اروپایی در خصوص موضوع هسته ای ایران و خطر تروریسم و خشونت در منطقه و جهان به گفت و گو پرداخت.



رییس جمهوری با تاکید بر مدنظر قرار دادن اهداف بلند مدت، بر حفظ غرور ملی و حقوق مردم ایران در توافق هسته ای تأکید کرد و گفت: توافق نباید پایه گذار تبعیض باشد، که در این صورت در آینده همه کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی ) نگران خواهند بود.



روحانی، توافق هسته ای را بنای اعتمادی جدید و سودمند قلمداد کرد و گفت: دو طرف توافق کردیم غنی سازی برای تامین مصارف صلح آمیز در ایران انجام شود و این معیار و قاعده مهمی است. همچنین همه این مذاکرات برای این است که اعتماد بین طرفین ایجاد شود.



روحانی با بیان اینکه حل خشونت و تروریسم مستلزم گفت‌وگو است، تصریح کرد: نقش ایران در ثبات منطقه بسیار مهم است و اگر تلاش های ایران در کنار مردم عراق نبود چه بسا تروریست ها سرنوشت عراق را در دست می گرفتند؛ ایران همه شرایط لازم برای کمک به صلح و ثبات منطقه را دارد.





دیدار با فعالان، صاحبنظران و سرمایه گذاران شرکت های آمریکایی

رییس جمهوری در این دیدار ضمن اعلام استقبال از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش های مختلف اقتصادی ایران اظهار امیدوای كرد: در آمریکا نیز شرایطی فراهم شود كه سرمایه‌گذاران علاقمند این کشور قادر به حضور در اقتصاد ایران شوند. همچنین روحانی بر محورای زیر تاکید کرد:



-تلاش دولت برای فراهم كردن شرایط مناسب حضور كارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی.



-ایران با توجه به پیشینه تاریخی و طبیعت منحصر به فرد خود می تواند جاذبه بسیاری در صنعت گردشگری داشته باشد.



-بندر چابهار با تصمیم و سرمایه گذاری دولت در سالهای آینده به یكی از بزرگترین بنادر صادرات و واردات در منطقه مبدل خواهد شد.



-مشكلات ما با آمریکا بسیار زیاد است و تنها با دست دادن روسای جمهور دو کشور حل و فصل نمی شود.



-دولت برای افزایش ظرفیت تولید نفت به ۴ تا ۵ میلیون بشكه برنامه ریزی کرده است و فقط با اتمام یكی از طرح های مهم سرمایه گذاری در منطقه غرب كشور در ۴ سال آینده روزانه ۷۰۰ هزار بشكه نفت به ظرفیت تولید كشور اضافه می شود.



-طبق برنامه‌ریزی انجام شده زمینه برای بخش خصوصی داخلی و خارجی بیش از ۷۰ میلیارد دلار برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی وجود دارد كه می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشد.



دیدار با رییس جمهوری بولیوی؛ تاکید بر مواضع مشترک دوکشور در مسائل عراق و سوریه

روحانی در این دیدار با تبریک به رییس جمهوری بولیوی به خاطر ریاست بر گروه ۷۷ و ضمن اعلام آمادگی برای توسعه روابط دو جانبه ایران و بولیوی، گفت: از لحاظ جغرافیایی فاصله ایران و بولیوی بسیار زیاد است، اما قلب ها و اهداف و آرمان های ما در مسائل بین المللی بسیار به هم نزدیک است.



رییس جمهوری افزود: ایران و بولیوی در موضوع سوریه و عراق نیز دارای مواضع مشترک در قالب حمایت از مردم و مخالفت با دیگران هستند، بنابراین نظرات دو کشور در زمینه مسائل بین‌المللی نیز کاملا به یکدیگر نزدیک است.



دیدار با نخست وزیر عراق؛ برای کمک به عراق از کسی اجازه نمی گیریم

روحانی در این دیدار با تبریک به عبادی و اعضای کابینه جدید عراق، گفت: کابینه عراق در مقطع بسیار حساس فعلی، بار مسئولیت سنگینی را به دوش گرفته است. کار بزرگی که همه مسئولین عراقی در این مقطع برای وحدت و اتحاد و همبستگی انجام دادند، بسیار ارزشمند بود و همه دوستان عراق از جمله ایران را خوشحال کرد.



رییس جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان وظیفه شرعی و وظیفه همسایگی و برادری خود به عراق کمک کرده و کمک خواهد کرد. ما در این کمک نه از کسی اجازه گرفته ایم و نه اجازه خواهیم گرفت و نه اجازه خواهیم داد که کشوری بخواهد در روابط ایران و عراق دخالتی کند.



دیدار با رهبران جوامع اسلامی آمریکا؛ در مسئله غزه، خیلی‌ها مورد امتحان قرار گرفتند

روحانی در این دیدار با اشاره به حوادث منطقه گفت: در مسئله غزه، خیلی‌ها مورد امتحان قرار گرفته و برخی کشورهای منطقه نیز واقعیت خود را نشان دادند. در موضوع داعش و تروریسم نیز همچنین آموختیم که وقتی در جامعه وحدت نباشد، امکان نفوذ و رشد افراد و گروه‌های افراطی بوجود می‌آید. همچنین روحانی تاکید کرد:



-نمایش توحش و بربریت عده ای در شبکه های اجتماعی با ادعای اسلام، توطئه ای با هدف سرافکنده کردن اسلام در دنیای متمدن امروز است.



-حوادثی پیش رو هر چند زجرآور است ولی در عین حال باید به پایان آن بیاندیشیم، چه بسا اگر مخالفت‌ها و دشمنی‌ها با اسلام نبود، شاید اسلام هم این مقدار رشد پیدا نمی‌کرد.



- اگر گروه کوچکی به نام داعش، جاذبه‌هایی کاذب ایجاد کرده و با ادعای اسلام‌گرایی، جنایت می‌کند، ملت‌ها و مسلمانان با تشکل متحد و قدرتمند می‌توانند به سادگی این تحرکات را متوقف و به امنیت و توسعه یکدیگر کمک کنند.



-ایران با درخواست دولت عراق، سدی جلوی تروریست‌های داعش ایجاد کرد. اعلام می‌کنیم که اگر کشوری از ما برای مقابله با تروریسم درخواست کند، در حد توان خود علیه خشونت و تروریسم به آنها کمک خواهیم کرد.



سخنرانی در سازمان ملل؛ دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران،‌ فرصتی تاریخی برای غرب است

در ادامه ماموریت ها نوبت به سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل رسید. روحانی در این سخنرانی با تشریح مواضع اصولی ایران اسلامی در عرصه های منطقه ای و جهانی، به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را ادامه اشتباهی راهبردی علیۀ یک ملتِ معتدل و مستقل، در شرایط حساس منطقۀ خواند.



- هرگونه تأخیر در حصول توافق نهایی، تنها هزینه‌ها را بالا میبرد و این هزینه‌ها نه فقط بر ما، که بر اقتصاد و تجارت طرف مقابل و بر توسعه و امنیت منطقه‌ای تحمیل می‌شود وهیچ‌کس نباید در این حقیقت تردیدی داشته باشد که مصالحه و توافق با ایران، به نفع همگان، بخصوص کشورهای منطقه است.



- از دیدگاه ما، التزام به تعهدات و اجرای دقیق تفاهمات و اجتناب از زیاده‌خواهی در مذاکرات، از سوی طرف‌های مذاکره‎کننده با ایران، ضرورتی تامّ دارد زیرا توافق نهایی در مورد برنامۀ هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، می‌‌تواند سرآغاز همکاری های همه‌جانبه، در راستای پیشبرد امنیت، صلح و توسعه و در منطقه و جهان باشد.



- دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران،‌ فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند این توافق می تواند پیامی جهانی برای صلح و امنیت نیز داشته باشد که راه‌حل اختلافات، مذاکره و تکریم است نه منازعه و تحریم.



- سیاست اصولی کشور من، تلاش برای تعامل سازنده با همسایگان بر اساس احترام متقابل و با تأکید بر منافع مشترک است. طرح مسئلۀ سلطۀ ایران بر کشورهای مسلمان منطقه، افسانه‌ای بیش نیست که در قالب پروژه ایران‌هراسی در سال‌های اخیر برآن دمیده میشود. آنها که در این شیپور می‌دمند، نیاز به جعل دشمنی موهوم دارند تا تنش را تداوم دهند و با تشدید تضادّ و تفرقه، منابع توسعه ملتها را به انحراف کشند.



- رویکرد اصولی ایران، پایان‌ بخشیدن به توهم ایران‌هراسی، و زمینه‌سازی برای مشارکت‌ راهبردی با همسایگان است.





دیدار با رییس‌جمهور سوییس؛ اعتراض به تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای

رییس‌جمهوری، تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است.



روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.



رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولت‌هایی که بخواهند از این گروه‌ها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.



دیدار با رییس‌جمهوری عراق؛ میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست

رییس شورای عالی امنیت ملی، موفقیت‌های مردم و ارتش عراق در برابر تروریست‌ها در روزهای اخیر را قابل توجه خواند و با اشاره به همکاری ایران در این زمینه، گفت: برای مردم ایران قابل تحمل نیست که شهرهای اصلی و مذهبی عراق مورد تعرض تروریست‌ها قرار گیرد.



روحانی افزود: میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست. دو ملت، تاریخ و منافع و دین مشترک دارند و بر همین اساس باید در مسائل مختلف در کنار یکدیگر باشند.



رییس‌جمهوری با بیان اینکه اراده ایران بر توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها است، گفت: عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد و ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند شریک خوبی برای عراق باشد.



دیدار با نخست وزیر گرجستان؛ ثبات، امنیت و توسعه گرجستان خواست ایران است

رییس جمهوری، با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی گرجستان، گفت: ثبات، امنیت و توسعه گرجستان خواست ایران است و دو کشور می توانند در این زمینه نیز همکاری مناسبی داشته باشند.



روحانی با تاکید بر توسعه همکاری های دو جانبه تهران – تفلیس در حوزه های فرهنگی، ورزشی و مبارزه با مواد مخدر، خواستار گسترش همکاری های منطقه ای برای اهداف توسعه و امنیت دو کشور و منطقه شد.



دیدار با وزیر خارجه آلمان؛ در توافقات هسته ای حقوق ملت ایران باید رعایت شود

همچنین رئیس جمهور عصر پنج شنبه به وقت نیویورک در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان، گفت: منافع طرفین ایجاب می کند که گام های نهایی هر چه سریعتر برداشته شوند و در عین حال حقوق ملت ایران نیز بدون تبعیض و بر اساس قوانین بین المللی رعایت شود.



روحانی تصریح کرد: چارچوب توافق موقت ژنو باید مبنای توجه همه طرفین باشد، سطح غنی سازی باید در چارچوب نیازهای ایران باشد؛ بر این اساس باید هر چه سریعتر مسئله را حل و فصل کنیم.



روحانی در گفتگو با شبکه خبری CNN؛ میزان انعطاف ایران در مذاکرات مرز دارد

رییس‌جمهوری در این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان انعطاف جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای، نیز اظهار داشت: برای هر کشوری، مرزهایی وجود دارد که عبور از آن مرزها غیرقابل قبول است. تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب و نماینده مردم باید منطبق بر خواست مردم ایران باشد، بنابراین آنچه را که مورد قبول مردم نباشد، نخواهیم پذیرفت. مهمترین محورهای گفتگوی رئیس جمهور با سی ان ان بر این اساس است:



- اینکه ایران و آمریکا پس از توافق هسته‌ای باید چه اقداماتی در داخل کشور خویش انجام دهند، مسئله‌ای مربوط به دولت‌های آنان است.



- به عنوان یک اصل باید مورد قبول همه باشد که مذاکره باید به شرایط عادی و معمولی منتهی شود.



- انعطاف مرز دارد و تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب مردم باید منطبق بر خواست آنان باشد؛ انعطاف خارج از مرزها زیرپا گذاشتن حقوق مردم است.



- عملیات هوایی علیه تروریست‌ها بیشتر جنبه نمایشی و روانی دارد تا اینکه بتواند تروریسم را از بین ببرد.

- وقتی به مرز برسیم، شاید انعطاف دیگر به معنای انعطاف نباشد بلکه به معنای زیر پا گذاشتن حقوق مردم تلقی شود. ایران تا جایی که لازم بوده، در مذاکرات انعطاف به خرج داده، اما در عین حال اگر احساس کند طرف مقابل به دنبال زیاده‌خواهی است یا توافق را سخت و بر سر راه آن ایجاد مشکل می‌کند، گزینه‌های متنوعی در اختیار خواهد داشت.



- در توافق ژنو به صراحت آمده که غنی‌سازی باید در چارچوب نیاز ایران باشد و همه اعضای ۱+۵ در توافق ژنو نسبت به آن متعهد شده و آن را امضاء کرده‌اند. غنی‌سازی بر مبنای نیاز کشور و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و آژانس نیز در هر جا که فعالیت هسته‌ای داریم حضور دارد و بازرسی می‌کند.



- ایران را پیشتاز مبارزه با تروریسم است و  اولین کشوری بود که در مبارزه با داعش، به کمک مردم و دولت عراق شتافت.



رییس جمهوری در نشست خبری نیویورک؛ غنی سازی در ایران ادامه خواهد یافت

روحانی در این نشست مطبوعاتی، همزمانی مقطع برگزاری اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مواجه شدن مردم بی گناه منطقه خاورمیانه با تروریست های وحشی را یادآور شد و گفت: ندا و صدای مشابهی که امسال در سازمان ملل متحد به گوش می رسید، خطر خشونت، افراطی گری و تروریسم در جهان بود. رئیس جمهور همچنین تاکید کرد:



- مبارزه نمایشی با تروریسم نمی تواند دنیا را به هدف بلند ثبات و امنیت رهنمون کند. تروریسم منابع مختلفی دارد که اگر می خواهیم با این خطر بزرگ منطقه ای و جهانی مبارزه کنیم، باید آن منابع که اعم از منابع ایدئولوژیکی، انسانی، مالی و تسلیحاتی هستند، قطع شوند.



- در مبارزه با تروریسم، به جای کار نمایشی، به کار ریشه ای بپردازیم .  با بمباران چند نقطه، تروریسم از بین نخواهد رفت؛ از سال ۲۰۰۱ تا کنون که بمباران هوایی در کشورها و مناطق مختلف تحت عنوان مبارزه با تروریسم انجام شده است، نتیجه اش این بوده که تروریسم گسترش پیدا کرده و قوی تر و دارای جاذبه بیشتری برای برخی ناآگاهان شده است.



- به هیچ عنوان تحریم، مسیر صحیح و درستی نبوده و ادامه تحریم، کارساز نخواهد بود. تحریم به ضرر همه ملت ها و دولت های تحریم کننده و تحریم شونده است. هیچ گاه تحریم نتوانسته بر اراده ملت ایران برای حرکت در مسیر فناوری صلح آمیز هسته ای کارساز باشد، چون ملت ایران در این راه متحد است.



- ایران هیچ گاه از فعالیت صلح آمیز هسته ای دست بر نخواهد داشت، غنی سازی در ایران ادامه خواهد یافت و هر توافقی که در آن غنی سازی ملحوظ نشده باشد، از نظر ما قابل قبول نخواهد بود. همچنین تحریم ها باید برداشته شود و هر توافقی که مسئله پایان تحریم به صراحت و قاطعانه در آن بیان نشده باشد، از دید مردم ایران قابل قبول نخواهد بود.



روحانی در دیدار نخست وزیر لبنان؛ برای ایران، اتحاد و یکپارچگی و توانمندی لبنان مهم است

رییس جمهوری کشورمان در پنجمین روز از حضورش در نیویورک دیدار نخست وزیر لبنان، عزت، وحدت و آبادی لبنان را خواست قلبی ملت ایران دانست و گفت: در صورتی که همه اقوام و مذاهب در اداره لبنان حضور داشته باشند، امنیت و توسعه لبنان پایدار می‌ماند.



روحانی با اشاره به شرایط حساس منطقه، استقرار کامل دولت در لبنان را ضروری دانست و گفت: برای ایران، اتحاد و یکپارچگی و توانمندی لبنان مهم است که با ایفای نقش همه اقوام و مذاهب محقق می شود و در این صورت است که امنیت و توسعه لبنان پدید می آید و رژیم صهیونیستی به فکر تجاوز جدیدی به لبنان نخواهد افتاد.





اساتید رهبران جوامع اسلامی آمریکا؛ مبارزه با ایران هراسی را وظیفه همه ایرانیان داخل و خارج است



روحانی در آخرین روز از حضورش در نیویورک در جمع اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی مقیم آمریکا، با اشاره به استقرار ثبات و آرامش در فضای اقتصادی ایران طی یکسال گذشته، افزود: جامعه امیدوار و با نشاطی ایجاد شده است. مردم ایران دارند خوب تلاش می کنند و در بسیاری موارد، دولت دنباله رو مردم ایران است. دولت وظیفه دارد ضمن حفظ امید مردم، نسبت به ایجاد فرصت برای حرکت سریع مردم اقدام کند.



روحانی در بخش دیگر سخنانش، مبارزه با ایران هراسی را وظیفه همه ایرانیان داخل و خارج از جمله دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم خارج کشور دانست و گفت: مبارزه با ایران هراسی تنها وظیفه رسانه ها و وزیر امور خارجه و دولت نیست بلکه ایرانیان فرهیخته و اهل علم و دانش در خارج کشور نیز لازم است به سهم خود در این زمینه تلاش کنند.

رییس جمهوری با اشاره به ایستادگی مردم ایران در برابر فشارهای تحریم، به قدم‌های دولت یازدهم برای عبور دادن زندگی مردم از مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: این گام ها در شرایطی برداشته شده که هنوز نه توافقی نهایی شده و نه تحریمی برداشته شده است.



دیدار با رئیس جمهور گینه؛ تشکر از موضع گیری‌های گینه در سازمان ملل متحد در حمایت از ایران

اما دیدار با رییس جمهور گینه آخرین برنامه رئیس جمهور در نیویورک بود. رئیس جمهور در این دیدار گفت: دو کشور می‌توانند مناسبات فیمابین را با شناسایی زمینه‌های همکاری بویژه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترش دهند.

روحانی با اشاره به تهدیداتی چون تروریسم و شیوع بیماری ابولا در افریقا تصریح کرد: کشور ما در چارچوب نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی در رفع مخاطرات که جان انسان‌های بی‌گناه را تهدید می‌کند همکاری کرده است.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به روند مذاکرات ایران با ۱+۵ در خصوص موضوع هسته‌ای از موضع گیری‌های گینه در سازمان ملل متحد در حمایت از ایران قدردانی و اظهار امیدواری کرد، طرفین با استفاده از فرصت بوجود آمده به توافق جامع نهایی دست یابند.



بنابراین گزارش، رئیس جمهور کشورمان عصر شنبه به وقت محلی، صبح یکشنبه به وقت تهران، نیویورک را به مقصد آستاراخان در روسیه ترک کرد تا در چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کند.




کد N520150

وبگردی