آفتاب

حمایت سازمان همکاری اسلامی از پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی

حمایت سازمان همکاری اسلامی از پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی

سازمان همکاری اسلامی حمایت خود را از فلسطین برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که طبق آن فلسطین می‌تواند سیاستمداران اسرائیلی و رهبران ارتش این رژیم را به اتهام جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و قتل عامل تحت پیگرد قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایاد مدنی، رهبر سازمان همکاری اسلامی گفت که 57 کشور عضو این نهاد با جدیت از محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت می‌کنند تا از شورای امنیت برای تعیین ضرب‌الاجل برای خروج اسرائیل از اراضی فلسطینیان درخواست کند.

مدنی در مصاحبه با آسوشیتدپرس، گروه تروریستی داعش را یک گروه "مجرم" توصیف و از تلاش‌ها برای نابودی آن حمایت کرد.

دولت فلسطین که تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد، برای پیوستن به معاهده رم که طبق آن دادگاه کیفری بین‌المللی تشکیل شده، تمایلی ندارد.

انتظار می‌رفت که عباس در جریان 50 روز جنگ اسرائیل علیه غزه به این معاهده بپیوندد اما وی امضای آن را به تأخیر انداخت و گفت که می‌خواهد اول از طریق شورای امنیت اقدام کند. در جریان جنگ اخیر غزه، بیش از 2000 فلسطینی که عمدتاً غیرنظامی بودند، کشته شده و بیش از 10 هزار تن دیگر زخمی شدند.

رئیس سازمان همکاری‌ اسلامی گفت: ما از طرف این سازمان عباس را ترغیب می‌کنیم تا به معاهده رم بپیوندد و راه را برای اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی باز کند تا اتهام‌هایی علیه سیاستمداران و اعضای ارتش اسرائیل صادر شود چرا که آن‌ها مسئول تمام این قساوت‌ها هستند که جدیدترین آن حمله به غزه است.

وی گفت که با حرف‌های عباس در مجمع عمومی سازمان ملل که گفته بود در غزه جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و قتل عام رخ داده، موافق است.

وی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد که چندین دهه است رفتار غیر انسانی با فلسطینیان دارد و می‌توان دولت کنونی این رژیم را به عنوان دولت آپارتایدی دسته‌بندی کرد و جامعه جهانی نیز با آن‌ها به عنوان دولت آپارتایدی رفتار کند.

وی افزود: اقدامات باید هم‌اکنون به گونه‌ای باشد که آمریکا به عنوان میانجی‌گر، اسرائیل را به صلح وادار کند نه اینکه خود بخشی از درگیری باشد. گمان می‌کنم شما باید انتخاب کنید؛ آیا یک طرف درگیری هستید و یا میانجی‌گر؟ گمان می‌کنم که مذاکرات چهار جانبه صلح خاورمیانه باید با ریاستی جدید احیا شود.

این مقام در خصوص عملیات‌های هوایی آمریکا در عراق و سوریه علیه اهداف داعش گفت: ما کاملاً از این تلاش‌ها حمایت می‌کنیم اما این تنها در صورتی است که این اقدامات بخشی از تلاش گسترده‌تر برای ریشه کن کردن این گروه و رسیدگی به علل ایجاد و گسترش افراط‌گیری در این منطقه باشد. پهپادها و حملات هوایی به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

وی همچنین تفکر گروه‌های افراطی همچون داعش و بوکوحرام در نیجریه را مبنی بر اینکه آن‌ها اسلام حقیقی را نشان می‌دهند، مضحک دانست و گفت: این دیوانگی است. این افراد نمی‌توانند صدای اسلام باشند و اسلام را درک نمی‌کنند و اعلام خلافت تنها راه کسب مشروعیت تقلبی برای اهدافشان است.

انتهای پیام

کد N520063

وبگردی