آفتاب
مجمع عمومی سازمان ملل؛

انتقاد نخست وزیر هند از پاکستان و تمجید از یوگا

انتقاد نخست وزیر هند از پاکستان و تمجید از یوگا

نخست وزیر هند در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که خواستار برگزاری مذاکرات دو جانبه با پاکستان "بدون سایه تروریسم" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات نارندرا مودی، نخست وزیر هند یک روز پس از انتقاد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان از توقف مذاکرات بر سر کشمیر مطرح شد. مودی در جریان اولین سخنرانی خود در سازمان ملل از زمان روی کار آمدن در ماه مه، درباره سنت‌های هندوها و مرتاض‌ها نیز سخن گفت و خواستار تعیین روز جهانی یوگا شد.

وی با اشاره ضمنی به سخنانی نواز شریف گفت: نمی‌دانم با مطرح کردن این مساله در مجمع عمومی تلاش‌های ما چقدر جدی خواهد بود و برخی از مردم درباره آن تردید دارند.

نواز شریف از دولت هند به دلیل عقب نشینی از مذاکرات صلح برنامه‌ریزی شده بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر انتقاد کرده بود. ماه گذشته دهلی نو برنامه خروج از مذاکرات در سطح وزیران خارجه هند و پاکستان را اعلام کرد، اما نارندرا مودی گفت: هندد مایل است که بر سر کشمیر با پاکستان مذاکره کند اما این تا زمانی است که مذاکرات در فضای مسالمت آمیز و به دور از تروریسم برگزار شود.

هند می‌گوید که پاکستان از شبه نظامیان جدایی طلبی که از طرف کشمیر تحت کنترل پاکستان برای حمله به نیروهای هندی وارد این منطقه می‌شوند، حمایت می‌کند. با این حال پاکستان این مساله را رد می‌کند و می‌گوید که ارتش هند حقوق بشر ساکنان کشمیر را که عمدتا مسلمان هستند، نقض می‌کند.

مودی که طی دهه گذشته اولین نخست وزیر ملی‌گرای هند است، یک رشته سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که فرهنگ هندو را حفظ می‌کند. با این حال حزب بهاراتیا جاناتا گفته است که چنین فرهنگی از سایر ادیان استقبال می‌کند.

مودی گفت که نگرانی‌ها درباره این مساله که وی به اکثریت هند در برابر170 میلیون مسلمان این کشور بهای بیشتری می‌دهد، بی‌پایه و اساس است.

مودی در زمان شورش‌های مذهبی در سراسر ایالت گجرات در شمال غربی هند در سال 2002 سروزیر بود و بیش از 1000 تن در جریان این شورش‌ها کشته شدند که عمدتا مسلمان بودند. منتقدان مودی را در خصوص این حادثه مقصر می‌دانند اما دادگاه هیچ مدرکی برای متهم کردن وی به دست نیاورد.

مودی در سخنرانی روز شنبه خود مردم را ترغیب کرد که بیشتر به سمت یوگا بروند.

وی گفت: یوگا نباید برای ما تنها یک تمرین و ورزش باشد بلکه باید راهی برای ارتقا با جهان و طبیعت در نظر گرفته شود. یوگا باید در زندگی ما تغییر ایجاد کند و آگاهی پدید بیاورد و می‌تواند در کمک به مبارزه با تغییرات جوی کمک کند.

پس از این سخنرانی، مودی به صورت خصوصی با نخست وزیر نپال، بنگلادش و رئیس جمهوری سریلانکا دیدار کرد و هیچ برنامه‌ای برای دیدار وی با مقام‌های پاکستانی وجود ندارد.

طی روزهای آتی وی قرار است با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.

انتهای پیام

کد N519991

وبگردی