آفتاب

فرانسه سه فردی را که از سوریه بازگشتند متهم کرد

فرانسه سه فردی را که از سوریه بازگشتند متهم کرد

سه مرد فرانسوی که پس از سفر به سوریه در ترکیه بازداشت شدند در فرانسه به خاطر طراحی برای انجام اقدامات تروریستی متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیر دوناک، وکیل یکی از سه فرانسوی گفت: این سه تن که هدف یک پرونده قضایی "اشتباه و بزرگ" قرار گرفته‌اند، پس از آنکه در ترکیه دستگیر شدند به داشتن ارتباطات جنایی با هدف برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات تروریستی متهم شده‌اند. این افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

یکی از این سه تن برادر زن 29 ساله محمد مراح، اهل تولوز و یک افراطی است که پس از قتل هفت تن از جمله یک خاخام و سه کودک یهود در سال 2012 توسط پلیس کشته شد.

وکیل این سه تن گفت، این افراد تایید کرده‌اند که به سوریه سفری داشتند اما این مساله را رد کرده‌اند که در کنار مخالفان سوری یا سایر افراط گرایان جنگیده‌اند یا اینکه به دنبال طرح‌ریزی حملات تروریستی در فرانسه بودند.

پیر لو بونژور، وکیل عبدالوهاب البغدادی که با خواهر المراح ازدواج کرده، گفت: موکلش می‌داند که باید به خاطر سفرش به سوریه به دولت فرانسه پاسخ دهد اما او خطری برای فرانسه محسوب نمی‌شود.

متهم دیگر، عماد جبالی است که دوست دوران کودکی محمد المراح بوده و در سال 2009 به خاطر ارتباط داشتن با یک شبکه افراط گرا در عراق محکوم شده بود.

پیر دوناک، وکیل عماد جبالی گفت: این سه مرد به سوریه سفر کرده و اعلام کرده‌اند که به خاطر آنچه که دولت فرانسه آن‌ها را متهم کرده، به این کشور در خاورمیانه سفر نکرده‌اند و تنها برای بازگشت به خانه از سوریه گریخته‌اند.

این افراد در ابتدا در ترکیه دستگیر شده و گزارش شده که علت اصلی دستگیری‌شان این است که آن‌ها احتمالا در شبکه‌ای که افراطی‌ها را برای سفر به سوریه به خدمت می‌گرفته، شرکت داشتند.

اما در پی وقوع برخی اتفاقات، به این افراد اجازه داده شد تا این شبکه را ترک گفته و به فرانسه بروند. مقام‌های فرانسوی روز سه شنبه اعلام کردند که این افراد در پی ورودشان به فرودگاه اورلی در فرانسه دستگیر شدند. اما بعدا نظر خودشان را تغییر داده و گفتند این سه مرد اصلا به پاریس پرواز نکرده بودند.

در حقیقت، مقام‌های ترکیه این افراد را با هواپیما به مارسی در جنوب فرانسه اعزام کردند؛ شهری که این سه تن قادر بودند تا آزادانه و پس از آزادی از بازداشت در ترکیه زندگی کنند.

این افراد روز چهارشنبه خودشان را به پلیس معرفی کرده و سپس به پاریس منتقل شدند و در پیشگاه قاضی مسئول رسیدگی به اقدامات تروریستی حاضر شدند.

وکیل البغدادی گفت: اگر او می‌دانست کاری نادرست انجام داده هیچ گاه به فرانسه باز نمی‌گشت و خودش را به پلیس معرفی نمی‌کرد.

مقام‌های پاریس نگران شهروندان فرانسوی هستند که به عراق و سوریه رفته و سپس به کشورشان باز می‌گردند چرا که این افراد را برای امنیت کشور خطرناک می‌دانند.

انتهای پیام

کد N519906

وبگردی