آفتاب

لاوروف در سازمان ملل چه گفت؟

لاوروف در سازمان ملل چه گفت؟

ایسنا نوشت:

 وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بلوک غرب به رهبری آمریکا را به نقض اصول برابری در حاکمیت کشورها براساس منشور سازمان ملل متهم کرد.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ائتلاف غرب به رهبری آمریکا از یک سو در حمایت از دموکراسی حکومت قانون و حقوق بشر در برخی کشورهای خاص سخن می‌گوید. اما در برخی عرصه‌ها در موضعی متفاوت عمل می‌کند و اصول دموکراتیک و حق حاکمیت کشورها را که در منشور سازمان ملل برآن تاکید شده نقض می‌کند و برای دیگران تصمیم می‌گیرد که چه چیز خوب است و چه چیز بد.

وی در ادامه افزود: تناقض بسیار زیاد و آشکاری میان لزوم اقدام جامع توسط شرکا برای دادن پاسخی مناسب به چالشی همگانی و تلاش برخی کشورها برای تسلط و حفظ کشورشان براساس قوانین خاص و منطق وجود دارد.

لاوروف گفت: روسیه خواهان آشتی است و حاضر است براساس احترام متقابل وارد گفت‌وگو شود البته اگر این گفت‌وگو صادقانه همراه با احترام و از موضعی برابر باشد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: سیاست اولتیماتوم، فلسفه ابرقدرتی و تسلط در قرن 21 نتیجه‌ای معکوس دارد که نتیجه آن تشکیل یک نظم جهانی چند مرکزی و غیر دموکراتیک بوده است.

لاوروف تصریح کرد: ایجاد خطوط جدید تقسیم‌کننده در اروپا غیرقابل قبول است و هیچ کس نمی‌تواند تمام حقیقت را داشته باشد.هیچ کس نمی‌تواند روند منطقی و جهانی را براساس نیازهای آن‌ها تعیین کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: تلاش‌های مشترک تنها براساس اصول احترام متقابل و ملاحظه‌ منافع دو جانبه کارساز خواهد بود، همانطور که در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، بریکس، گروه 20 یا شورای امنیت سازمان ملل صورت می‌گیرد.

به گفته لاوروف مثال‌هایی در این زمینه را باید در توافق مینسک در تاریخ پنجم و نوزده سپتامبر که طی آن نقشه راهی برای برون رفت از بحران اوکراین و تعیین یک تاریخ آشتی در توافق اتحادیه اروپا پدید آمد، شاهد بود.

وی گفت: روسیه همواره خواهان انجام پرژه‌های تلفیق و هماهنگ سازی در اروپا و آسیا است.

لاوروف گفت: توافق گروه‌های سیاسی و جدول زمانی براساس منافع مشترک می‌تواند مشارکت واقعی و همکاری براساس هلسینکی + 40 را به بار آورد. عرصه حیاتی دیگر در این زمینه می‌تواند انجام مذاکرات عملی و آزاد براساس دستاوردهای سیاسی نظامی در اروپا و آنسوی آتلانتیک باشد. بنابراین نه تنها ناتو بلکه تمامی کشورهای منطقه از جمله اوکراین، مولداوی و گرجستان می‌توانند از امنیتی مشترک و مشروط بهره ببرند و مجبور نباشند که یا ما یا علیه ما را انتخاب کنند.

لاوروف تصریح کرد: بلوک غرب ساختار عمودی انسانی را براساس استانداردهای خودش تعریف کرده است. ادعای پیروزی در جنگ سرد و پایان تاریخ.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: بحران در اوکراین در نتیجه کودتا در این کشور با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا و با هدف بیرون کشاندن کی‌یف از نقش اصلی‌اش به عنوان یک پل ارتباطی میان اروپا و غرب و از بین بردن فرصت وضعیت عادی برای این کشور است.

وی همچنین تاکید کرد: الحاق کریمه به روسیه انتخاب جمعیت روس زبان‌های این منطقه بوده است.

لاوروف همچنین تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه را رد کرد و گفت: این اقدامات تاثیری برعکس بر مساله اوکراین خواهد داشت.

وی گفت: تلاش‌ها برای اعمال فشار بر روسیه جهت کنار گذاشتن ارزش‌هایش یعنی حقیقت و عدالت به نتیجه نخواهد رسید.

وی هم‌چنین گفت که بحران اوکراین باید درسی برای واشنگتن و ناتو باشد تا از این پس تلاش نکنند ارتباط ریشه‌دار و عمیق میان دو کشور را از بین ببرند.

49261

کد N519896

وبگردی