آفتاب
نیشابوری:

خودآگاهی و شناسنامه‌دار شدن گروه‌های سیاسی از راه‌های کنترل افراط‌گرایی است

خودآگاهی و شناسنامه‌دار شدن گروه‌های سیاسی از راه‌های کنترل افراط‌گرایی است

یک عضو حزب اسلامی کار اظهار کرد: افراط گرایی نیز مانند خیلی از واژه های دیگر از جمله جرم سیاسی باید در کشورمان از نو تعبیر و تبیین شود تا به هر اظهار نظری تهمت افراط گرایی نزنیم.

یک عضو حزب اسلامی کار اظهار کرد: افراط گرایی نیز مانند خیلی از واژه های دیگر از جمله جرم سیاسی باید در کشورمان از نو تعبیر و تبیین شود تا به هر اظهار نظری تهمت افراط گرایی نزنیم.

محمد نیشابوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ضرورت شناسایی ریشه‌های پدیده افراط‌گرایی گفت:‌ اول باید ریشه‌های این پدیده مشخص شود تا سپس بتوانیم راه درمان آن را در عرصه داخلی و خارجی ارائه دهیم.

وقتی به تعاملات کشورها با افراط گرایان نگاه می کنیم وجوه مشترک منافعی بین حاکمان، روسا و مسئولین آن کشور با افراط‌گرایان پیدا می کنیم.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ مواجهه با افراط گرایی، همیشه با دمیدن به تنور اختلافات دینی و مذهبی از آن استفاده می‌کردند. از این طریق منافع خودشان را تأمین و اختلافات قومی و دینی را افزایش می دادند.

نیشابوری افزود: در داخل کشورهای دنیا نیز احزاب و جناح های سیاسی و حتی برخی حاکمان کشورها انگشت به افراط گرایی می گذارند. ممکن است در ابتدا متوجه نشویم که آن حزب یا گروه تمایلات افراط گرایانه دارند اما پس از گذشت زمان عقیده های افراط گرایی در آن ها مشاهده می‌شود. اگر در رفتار آنها دقیق شویم متوجه این نکته خواهیم شد که افراط گرایان امروز همان گروه‌های تخلف‌ کار دیروز هستند. همان کسانی که کارهای غیرقانونی می کردند و در حوزه های مختلف دینی و اجتماعی و .. از ظرفیت‌های تخلف‌های جامعه بهره می جستند.

وی همچنین افزود:‌ اگر به داعش و طالبان یا القاعده نگاه کنیم می فهمید که ریشه‌های آنها یکی است. تعداد زیادی از این افراد مذهب مختلف دارند. اما در پرونده همه آنها انواع و اقسام جرائم دیده می‌شود. حاکم سوء‌استفاده‌گر یا قدرت های بزرگ جهانی این افراد را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار می‌دهد تا بتواند در جهت امیال و منافع خود مورد استفاده شان قرار دهد.

این عضو حزب اسلامی کار با بیان اینکه قدرت های بزرگ پس از استفاده از گروه های افراط‌گرا آنها را سرنگون می‌کند، تصریح کرد: زمانی که چاقو خواست دسته خودش را ببرد ابرقدرت ها مثل آمریکا، انگلیس و ... این گروه هایی را که خودشان ایجاد کرده بودند سرنگون می‌کنند. در عرصه داخلی کشورها هم همین مسئله است. افراط گرایان اصولاً‌ کسانی هستند که گرایش های تند ملی و مذهبی دارند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت:‌ در کودتای 28 مرداد گروه شعبان جعفری به کمک دولت های بزرگ آمدند تا این کودتا شکل بگیرند. شعبان جعفری و دوستانش از خیلی وقت پیش توسط ساواک و نیروهای امنیتی قدرتهای بزرگ شناسایی شده بود و در قبال پولی که دریافت می کرد آن شلوغی ها را به بار آورد. این تنها نمونه ای از استفاده قدرتهای بزرگ از گروه های افراط گرا است.

وی با تأکید بر لزوم تبیین معنای افراط گرایی در داخل کشور گفت: افراط گرایی در داخل کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است زیرا ما هنوز این مفهم را ترجمه نکردیم. خیلی از مفهوم‌های دیگر مثل جرم سیاسی هم هنوز ترجمه نشده. در کشور ما هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا طرف مقابلشان را به افراط گرایی متهم می‌کنند.

نیشابوری همچنین خاطر نشان کرد:‌ اولین شیوه کنترل افراط‌گرایی ،‌خودآگاهی و شناسنامه‌دار شدن گروه های سیاسی است. مشخص شدن تعریف دقیق افراط گرایی نیز از دیگر عوامل کنترل آن است. اخلاق‌مدار بودن و اخلاق گرایی نکته بعدی است زیرا در خیلی از مواقع چهره‌های سیاسی ما از چارچوب های اخلاقی عبور می‌کنند و مخالف خود را خارج از نظام و مجرم سیاسی معرفی می‌کنند. اگر خلأهای قانونی پوشیده شود بسیاری از مشکلات این‌چنینی حل خواهد شد.

وی در پایان افزود: بزرگترین مولفه شناخت افراط‌گرایان این است که بدانیم کسی که در سیاست چوب لای چرخ مردم می گذارد و از محل دیگر برای انجام کاری ارتزاق می‌کند و باعث ایجاد دلخوری میان مردم می‌شود افراط گرایی است اگر شناخت ما از تعاریف سیاسی مثل افراط‌گری افزایش پیدا کند دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

انتهای پیام

کد N519870

وبگردی