آفتاب
پیگیری مهر/

جریان دوباره زندگی در دریاچه اوان/ مسیر چشمه‌ها پاک‌سازی شد

جریان دوباره زندگی در دریاچه اوان/ مسیر چشمه‌ها پاک‌سازی شد

قزوین - خبرگزاری مهر: بزرگترین و زیباترین دریاچه استان قزوین که با مشکل انسداد چشمه های کف مواجه شده بود با اجرای عملیاتی از زباله های رها شده در عمق آب، پاکسازی شد و در حال حاضر دارای وضعیت مساعدی است.

به گزارش خبرنگار مهر، 29 مردادماه امسال در پی اعلام خبرهایی مبنی بر انباشت زباله، رسوبات و انواع نخاله در بستر دریاچه اوان و احتمال آسیب رسیدن جدی به آن و همچنین کاهش سطح آب دریاچه، خبرگزاری مهر اقدام به انتشار گزارشی مشروح از آخرین وضعیت این ثروت طبیعی ارزشمند و آسیب های پیشروی ناشی از آن با عنوان "کاهش سطح آب بزرگترین دریاچه قزوین همچنان ادامه دارد/ زباله‌هایی که سد راه چشمه‌های اوان شده‌اند" کرد.

تهیه این گزارش و بازتاب آن موجب شد تا گذشته از جلب توجه هم استانی های دوستدار محیط زیست به تخریب انسانی و طبیعی یکی از زیباترین و ارزشمندترین ثروت های خدادادی قزوین، حساسیت بسیاری از دوستداران طبیعت در کشور نیز برانگیخته شود.

در این بین یکی از مشکلات جدی این دریاچه انسداد مسیر چشمه های کف دریاچه بود که در متن گزارش پاکسازی و آزادسازی مسیر ورودی این چشمه ها مورد تأکید قرار گرفته بود.

در همین رابطه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین پس از انجام موفقیت آمیز عملیات پاکسازی کف اوان از زباله ها در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: از آنجا که عمده آب اوان از 7 یا 8  چشمه ای که در کف این دریاچه وجود دارد تأمین می شود، انسداد یا اختلال در ورود آب این چشمه ها، برای تعادل طبیعی دریاچه بسیار مهم و حساس است.

صدرالدین علیپور ادامه داد: در همین راستا طرح زباله روبی و پاکسازی کف دریاچه به اجرا درآمد که می توان گفت این برنامه به صورت موثری اجرا شده و موفق بوده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده در جریان پاکسازی کف دریاچه زباله هایی از نوع نخاله ها و تورهای ماهیگری بود که در عمق دریاچه با گیرافتادن آبزیان در آنها موجب تلف شدن حیوانات آبزی این دریاچه می شد.

این مسئول افزود: بشکه های 220 لیتری که پیشتر برای نگه داشتن تجهیزات ماهیگیری مورد استفاده قرار می گرفت، تجهیزات آبزی پروری، تکه های آهن و برخی اقلام دیگر از جمله زباله های مضری بودند که از بستر دریاچه پاکسازی شدند.

احداث حوضچه برای رسوب گیری

مدیرکل محیط زیست قزوین اظهار داشت: گذشته از زباله های کف دریاچه، گل و لای ناشی از تغییر کاربری ها و جاده سازی در اطراف این دریاچه با بارش باران به صورت رسوبات وارد اوان می شود که این مسئله مسدود شدن مسیر چشمه ها را تشدید می کند.

صدرالدین علیپور ادامه داد: برای حل این مشکل حوضچه ای جدای از دریاچه در مجاورت آن و در مسیری که بیشترین گل و لای وارد دریاچه می شود ساخته شده است.

این مسئول گفت: احداث این حوضچه باعث می شود آب دارای رسوبات، ابتدا وارد این مکان شود و پس از مدتی باته نشین شدن رسوبات به صورت سرریز و عاری از رسوبات وارد دریاچه شود.

مدیرکل محیط زیست قزوین افزود: لایروبی بستر دریاچه به وسیله امکانات و ادواتی چون لجن کش ها نیز یکی از برنامه هایی است که برای حمایت از وضعیت دریاچه در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهد شد ولی در حال حاضر  انجام آن با اعتبارات پیش بینی شده در سال جاری ممکن نیست.

اجرای طرح آبخیزداری

علیپور همچنین با اشاره به افت 80 سانتی متری سطح آب دریاچه تصریح کرد: برای جبران کاهش آب اوان حدود 240 متر لوله گذاری انجام شده است تا از این طریق آب را از منابع بالا دست در فصولی که نیاز چندانی به آب وجود ندارد به دریاچه منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: در میان مجموعه طرح هایی که برای حمایت از این دریاچه منظور شده طرح آبخیزداری دارای جایگاه ویژه ای است که باید با همکاری ارگان ها و نهادهای مختلف به درستی اجرایی شود.

علیپور در پایان گفت: در این بین نقش مردم نیز در نگهبانی و احیای دریاچه اوان و محیط طبیعی ارزشمند آن بسیار حائز اهمیت و در خور توجه بیشتری است ولی عمده برنامه محیط زیست به صورت طرح آبخیزداری با همکاری ارگان های مختلف انجام می شود تا افت آب جبران شود.

بزرگترین و زیباترین دریاچه استان قزوین که با مشکل انسداد چشمه های کف مواجه شده بود با اجرای عملیاتی از زباله های رها شده در عمق آب، پاکسازی شده و در حال حاضر از وضعیت مساعدی برخوردار است که االبته امیدواریم علاوه بر رعایت گردشگران این دریاچه در جمع آوری زباله هایشان، با اجرای عملیات لایروبی در آینده ای نزدیک این وضعیت بیش از پیش بهبود یابد و نگرانی های زیست محیطی مربوط به این دریاچه زیبا تا حدود زیادی مرتفع شود.

کد N519716

وبگردی