آفتاب

کمالی: هنوز منتظر ایجاد تحول هستیم/دلیلی ندارد از شکل‌گیری یک گروه جدید نگران باشیم

کمالی: هنوز منتظر ایجاد تحول هستیم/دلیلی ندارد از شکل‌گیری یک گروه جدید نگران باشیم

دبیر کل حزب اسلامی کار با حضور در ایسنا، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص اصلاحات، انتخابات آتی مجلس، فعالیت احزاب و هدفمندی یارانه‌ها پرداخت.

دبیر کل حزب اسلامی کار با حضور در ایسنا، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص اصلاحات، انتخابات آتی مجلس، فعالیت احزاب و هدفمندی یارانه‌ها پرداخت.

حسین کمالی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: مجموعه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با ایجاد کمیته‌هایی، برنامه‌ریزی‌هایی را برای شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است. انتظار می‌رود تا جبهه اصلاحات بتواند در شرایط مناسب و مطلوب در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: نوع مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی به نحوِه تعامل نهادهای تصمیم‌گیر و پذیرش صلاحیت کاندیداها بستگی دارد. بدیهی است که اگر مجموعه تصمیم‌گیران بر این اعتقاد باشند تا شرایطی فراهم شود تا انتخابات پرشور و پررونق باشد، انتخابات خوبی در پیش خواهیم داشت.

این فعال سیاسی با اشاره به اهمیت تصمیم نهادهای تصمیم‌گیر درباره‌ی انتخابات گفت: اگر محدودیت‌هایی ایجاد شود و شرایطی را به وجود آورند تا مجلس آتی در اختیار اصولگرایان به دلیل آن‌که دولت از دستشان خارج شده، قرار بگیرد طبیعتا وضعیت دیگری شکل خواهد گرفت. بنابراین باید منتظر بود تا سیاست‌های نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه مشخص شود.

وی در بیان پیش‌بینی از نتیجه‌ی نهایی انتخابات آتی، تصریح کرد: من پیشگو نیستم. اما اثرات هر گونه عملکردی را در وضعیتی که شکل خواهد گرفت، برایتان عرض می‌کنم. اگر یک انتخابات مهندسی شده داشته باشیم به طور طبیعی میزان مشارکت اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، جمعیت خاموش افزایش پیدا کرده و آسیب‌پذیری مجموعه نظام بالا می‌رود. اما اگر شرایطی پیش بیاید که رأی مردم در نظر گرفته و به آن احترام گذاشته شود، مردم سعی می‌کنند تا در انتخابات حضور پیدا کنند و در تعیین سرنوشت خود نقش بازی کنند.

کمالی همچنین افزود: در این صورت طبیعی است که امنیت مجموعه نظام نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ چرا که از لحاظ سیاسی هرگاه که جمعیت خاموش افزایش پیدا می‌کند امنیت نظام کاهش پیدا می‌کند. کسانی که در تصمیم‌گیری‌ها قرار دارند باید به این نکته توجه کنند که اگر شرایطی را به وجود آورند که اکثریت جامعه به آن چیزی که رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشند لطمه اساسی به امنیت نظام وارد خواهد شد.

وی تعریف خود از اصلاحات اصلاح‌ طلبی را با برخی از تعاریف موجود متفاوت دانست و گفت: بعضی از تعاریفی که دیگران از اصلاح‌طلبی می دهند با تعریف من متفاوت است. ما جریان اصلاحات را یک جریان محدود، کوچک و وابسته به یک جمعیت خاص نمی‌دانیم و آن را در قالب یک یا چند حزب و گروه تقسیم‌بندی نمی‌کنیم. ما فکر می‌کنیم هر کسی که به آینده بهتر فکر می‌کند و برای آینده بهتر خود و کشورش فعالیت می‌کند اصلاح طلب است.

دبیر کل حزب اسلامی کار افزود: در مجموعه اصلاحات ممکن است افرادی باشند که خیلی تند، تیز و تلخ و یا خیلی نرم درباره‌ی موضوع اصلاحات صحبت کرده باشند. اما تعریفی که ما ارائه می‌دهیم این است که اصلاح‌طلب باید خیرخواه همه باشد حتی دشمن خودش، حتی مخالفین خودش. بنابراین در چنین مجموعه‌ای ما به گونه‌ای رفتار نمی‌کنیم که فکر کنند مفهوم اصلاح‌طلبی مترادف یک حزب است و از مردم جداست. مگر اینکه بگوییم زمان به عقب برگشته و مردم از اصلاح‌خواهی امور، بیزار و از این‌که به سمت پیشرفت بروند و نوخواه باشند و یا زندگی خوبی داشته باشند خسته‌اند و می‌خواهند به سوی زندگی بد بروند. اگر این حالت را در نظر بگیریم می‌گوییم اصلاحات یک حزب و منحصر به عده‌ای محدود.

وی اصلاحات را یک امر ادامه‌دار دانست و خاطرنشان کرد: با تعریف ما می‌بینید که اکثریت زیادی از جامعه اصلاح‌طلب هستند و اصلاح‌طلبی حتما در جامعه موفق خواهد شد. زمان به عقب برنمی‌گردد و حرکت انسان رو به جلو است. اگر ساعت را در یک جایی متوقف کنند معنایش این نیست که زمان متوقف شده است، زمان در حرکت است. جریان پیشروی فکری در حال حرکت است و خود به خود به نتیجه هم خواهد رسید. بنابراین فرض ما بر این نیست که اصلاحات شکست می‌خورد. منتها برخی از اشخاص اصلاحات را در چارچوب حزب و یا گروه شناسایی می‌کنند و ناکامی و محدودیت آنان را به نام اصلاحات ثبت می‌کنند.

این فعال سیاسی همچنین گفت: وقتی امام معصوم می‌فرماید کسی که فردایش مثل امروزش باشد زیان کرده، ما می‌گوییم این تفکر، تفکر اصلاح‌طلبی است. مردم فردای بهتری را جست‌وجو می‌کنند. فرض من بر این است که در هر حالتی جریان اصلاحات شکست نمی‌خورد. شاید بتوان سازمان‌ها را متوقف کرد و انسانها را محدود اما اندیشه، در هر محیطی به پرواز در می‌آید و تا دورترین موقعیتها پیش می‌رود.

وی نگاهش به جریان اصلاحات را یک تئوری دانست و گفت: اگر دخالت‌های غیرمنطقی صورت نپذیرد جامعه در جایگاه مناسب خودش قرار خواهد گرفت و مردم در یک محیط منطقی به حقوق حقه خود خواهند رسید. اگر ما در نوع تصمیم‌گیری‌های مردم دخالت نکنیم خودشان راه‌شان را پیدا می‌کنند. احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات فقط باید بتوانند نظرشان را بیان کنند و هرحزبی که اقبال مردمی پیدا کرد پیش برود. ما به این روند به عنوان یک تئوری نگاه می کنیم.

کمالی چارچوب کاری احزاب را قانون اساسی دانست و تصریح کرد: خطوط قرمز و چارچوب هایی را هم که احزاب می‌توانند میان آن حرکت کنند را قانون اساسی مشخص کرده و طبیعتا حدو مرزها هم رعایت خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز توسعه سیاسی لازم مهیا نشده است، گفت: ما هنوز به توسعه سیاسی لازم دست پیدا نکرده‌ایم و احزاب کم قدرت هستند. باید در جهت دستیابی به آن تلاش کنیم. میزان مشارکت مردم بیانگر میزان توسعه سیاسی جامعه است. یعنی اگر امکان فعالیت ایجاد بشود و مردم تشویق بشوند برای کار گروهی طبیعتا احزاب پرقدرتی خواهیم داشت.

دبیرکل حزب اسلامی کار با تاکید بر تلاش هر سه قوه برای رسیدن به توسعه سیاسی گفت: وزارت کشور چند نشست با احزاب و گروه‌ها و مجموعه‌های سیاسی برگزار کرد و گفت‌وگوهایی را نیز در راستای ایجاد فعالیت‌های بیشتر انجام داد. اما این به قوه مجریه تنها برنمی‌گردد و دو قوه دیگر نیز در این راستا باید تلاش کنند.

وی با اشاره به قانون مسکوت مانده‌ی احزاب ابراز عقیده کرد: مقرراتی را که تحت عنوان قانون احزاب مطرح کردند از نظر ما محدودکننده و پرمشکل بود. بنابراین همه بخش‌ها باید به سمت تسهیل امور بروند نه به سمت محدودسازی و نگاهی بدبینانه. از نظر نمایندگان اشکالاتی در قانون احزاب وجود داشت که باید تصحیح می شد. اما موارد طرح شده از سوی آنها فضا را برای کارهای سیاسی کمتر و محدودیت‌های بیشتری را برای احزاب ایجاد می‌کرد به طور مثال در مورد تعدد احزاب کسانی که این طرح را داده بودند گویی ساختار علمی تحزب را خوب نمی‌شناخته‌اند. در حالی که هرچقدر تعداد احزاب بیشتر باشد نمایندگی افکار بیشتری را بر عهده می‌گیرند.

این فعال حزبی افزود: آنها بیشتر در این جهت حرکت کردند که یکی دو حزب مهم داشته باشند یا سیاست‌هایی اتخاذ می‌کردند که احزاب در تمام استان‌ها شعبه داشته باشند. البته که این مشکل را حزب ما ندارد چرا که ما در بیشتر استان‌ها شاخه و نمایندگی داریم، اما طرح مذکور به جز احزابی که به منابع مالی لازم دسترسی دارند امکان حضور دیگر احزاب را در جامعه محدود می کرد؛ بنابراین با آن قانون به بخشی از افکار اجتماعی می‌گفتند شما حضور نداشته باشید.

وی همچنین اظهار کرد: معلوم است که طراحان این بحث با مفاهیم علوم سیاسی آشنا نیستند. نمی‌دانند که حزب کادر با حزب توده فرق می‌کند. احزاب کادر تفکرات خاصی از جامعه را مدیریت می‌کنند و از میان مدیران جامعه مجریان کشور را انتخاب می‌کنند و با احزابی که پرجمعیت است و از میان اعضای خود و توده مردم رأی می‌گیرد متفاوت است. کسانی که این بحث را مطرح کردند به احزاب نخبه علاقه نداشتند. اما ما می دانیم که این مسائل در علوم سیاسی مطرح شده است. این طرح برای ما به این معنی بود که محدودیت‌هایی قرار است برایمان ایجاد شود.

کمالی به موضوع خانه احزاب نیز اشاره کرد و گفت: نظراتی در رابطه با خانه احزاب وجود دارد که خانه احزاب فعالیت خود را با مدیران فعلی و یا هیأت جدید شروع کند یا تبدیل به باشگاه شود و... . این مجادلاتی است که از مدت‌ها قبل وجود داشته است. بخشی از مباحث نشست ما با احزاب با نیز در وزارت کشور بر همین اساس بود. البته در مورد خود حزب و ضرورت وجود حزب هم گفت‌وگو کردیم. در مورد خانه احزاب نیز عده‌ای پیشنهاد کردند که خانه احزاب شکل بگیرد. از نظر ما چه خانه احزاب و چه باشگاه و یا هر اسمی دیگر اگر شکل بگیرد باید اقدامات مفیدی را برای احزاب کشور انجام دهد. یعنی در حقیقت وقتی قانون احزاب مطرح می‌شود که یک مجموعه یکپارچه نظرات تمام احزاب را گرفته باشد و به قانونگزاران ارائه دهند.

وی ادامه داد: در مسأله جرم سیاسی هم همین‌طور. در مورد جرم سیاسی خانه احزاب می‌بایست بیانیه دهد، اعتراض کند و یا اصلاح و یا تایید، اما اگر قرار باشد خانه احزاب گاهی در اختیار جریان راست و گاهی چپ باشد و حرف‌های خودشان را بزنند و با مسائل روزمره وقتشان را سپری کنند به درد نمی‌خورد. در حقیقت باید در مقابل احزاب روشی مانند سندیکا داشته باشد که از حقوق احزاب دفاع و حمایت کند و از سمت دیگر در مورد آن موضوعاتی که به سرنوشت کشور مربوط است اظهار نظر کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار نقش دولت در مسکوت ماندن قانون احزاب را پررنگ دانست و گفت: در متوقف کردن آن طرح خیلی احزاب نقش زیادی نداشتند. خود دولت در متوقف کردن این طرح موثر بود. مجلس نیز همکاری کرد و موثر واقع شد. احزاب آن حالت منسجمی که ما بخواهیم نظر یکپارچه‌ای را راجع به یک موضوع بدهند ندارند.

وی با اشاره به تفاوت فعالیت احزاب تصریح کرد: نوع فعالیت احزاب و گروه‌ها با یکدیگر متفاوت است. ما در حزب خودمان سازمان‌های متفاوتی داریم. سازمان زنان، سازمان فرهیختگان، سازمان دانشجویان وسازمان جوانان سازمان کارگران که بسیار پرقدرت کار می‌کند. نوع کار ما این است که به غیر از کار حزبی از طریق سازمان‌ها کارمان را پیش می‌بریم. اما برخی از احزاب شکل کارشان با ما تفاوت دارد، این به معنای نکته مثبت یا منفی برای ما نیست.

کمالی با بیان اینکه ازحضور احزاب جدید استقبال می کنیم، اظهار داشت: ما از این‌که یک گروه حزبی جدید شکل بگیرد و در صحنه سیاست کار کند، استقبال کرده و به آنان خیرمقدم می‌گوییم. فکر می‌کنیم در صحنه سیاسی آن‌قدر خلأ وجود دارد که احزاب متفاوتی باید برای نمایندگی افکار متفاوت حضور پیدا کنند. هرچقدر احزاب و گروه‌ها افزایش پیدا کند به نفع کشور است.اما مهم این است که کسانی که در صحنه سیاسی حضور پیدا می‌کنند به همان چیزهایی که اعتقاد دارند عمل کنند خوب است.

وی تاکیید کرد: احزاب و گروه‌ها باید شفاف موضع بگیرند و عمل کنند. نباید به گونه‌ای عمل کنند و به گونه‌ای دیگر صحبت کنند. لم تقولون ما لا تفعلون. ما موضع خاصی نسبت به گروه جدیدی که در حال شکل‌گیری است نداریم. هرچقدر احزاب بیشتر شوند، حق انتخاب مردم هم بیشتر می‌شود. اما این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد به عملکرد حزب و گروه مورد اشاره برمی‌گردد این‌که چقدر به مردم ایمان دارند و یا مردم به آنها اعتماد می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این که هیچ گروه جدیدی تحدید گروه های دیگر نیست، گفت: من این‌ موضوع را که نسل دوم و سومی در اصلاحات وجود دارد را باور ندارم. مگر چقدر از خود انقلاب گذشته که نسل‌بندی کنیم. اصلاح طلبی حزب و گروه نیست که بخواهد از درون حزبی برایش شکل بگیرد. اصلاح‌طلبی یک فکر است، حتی یک انسان که تا یک ساعت پیش موضع غیر اصلاح‌طلبی داشته ممکن است الان احساس ‌کند که می‌خواهد به سمت اصلاحات حرکت کند لذا هیچ منعی برای حضور هیچ گروهی نیست. ما هیچ گروهی را به عنوان خطر نمی‌بینیم.

دلیلی ندارد از شکل‌گیری یک گروه جدید نگران باشیم

کمالی در پاسخ به این پرسش که آیا با ایجاد شدن احزاب جدید در جریان اصلاحات انشعاب صورت می‌گیرد، افزود: مگر اصلاح‌طلب‌ها حزب بودند که انشعابی در آن صورت بگیرد. گروه جدیدی که از آن سخن به میان آمده، مجموعه‌ای هستند که خودشان می‌گویند اصلاح‌طلبند. این می‌شود انشعاب یا انشقاق؟ دلیل ندارد ما نگران چیزی باشیم. هر گروه سیاسی حتی جناح مخالفین ما می‌توانند فعالیت کنند.

هنوز منتظرم تا دولت در بخش‌هایی که باید تغییر و تحول ایجاد کند، حرکتی بکند

کمالی ارزیابی از عملکرد دولت را زود دانست و بیان کرد: من شخصا هنوز منتظرم تا دولت در بخش‌هایی که باید تغییر و تحول ایجاد کند، حرکتی بکند. نوع تغییر و تحولاتی که من جست‌وجو می‌کنم متفاوت است. من خودم با آقای روحانی صحبت کردم، به وی گفتم تا اصلاح ساختاری در این کشور صورت نگیرد هیچ‌وقت به موقعیت کشاورزی پایدار نمی‌رسیم و وضعیتمان بهبود پیدا نخواهد کرد. در صحنه سیاسی منتظرم تا مشارکت‌ها افزایش پیدا کند. احزاب امکان فعالیت بیشتری داشته باشند تا شرایط مهیاتر شود.

وی در ادامه همچنین گفت: در رابطه با شرایط بین‌المللی منتظریم تا روابطمان بهبود پیدا کند تا از منافع ملی خود بتوانیم استفاده کنیم. اما فکر نمی‌کنم که دولت در این زمینه ناکارآمد بوده باشد و همچنین فکر نمی‌کنم که خیلی هم کاری صورت گرفته باشد. بعد از انتظارمان اگر اتفاقی نیفتاد آن وقت از دولت می‌پرسیم که چرا با وجود این‌که حرف‌هایی زدید و وعده‌هایی دادید، اتفاقی نیفتاد. احتمالا دولت در آن دوران هم می‌آید و موانع و مشکلات خودش را مطرح می‌کند ولی در مجموع من ارزیابی در یک سال را برای دولتی چهارساله کم می‌دانم.

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: کشور ما در چند سال گذشته اقتصادی بر پایه مزیت و رقابت نداشته؛ در چنین وضعیتی هر گونه سرمایه‌گذاری محکوم به شکست است. این موضوعی نیست که به دهه‌های اخیر یا دولت اخیر بازگردد. ارتباطش با سیاست‌های غلطی است که در هشتاد سال گذشته وجود داشته و تا به حال استمرار پیدا کرده است. بنابراین هرچقد دیگر هم سرمایه‌گذاری شود بازدهی نخواهد داشت و می‌بایست اصلاح ساختار شکل بگیرد.

در طرح پیشنهادی ما برای اجرای هدفمندی، مقرری بیکاری برای همگان توصیه شده است

وی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: ما برای برنامه هدفمندی یارانه‌ها نظراتی داشتیم و به دولت ارائه دادیم. دولت هم آن را برای بررسی ارجاع داده است. بخش‌های مختلف دولت دارند بر روی آن کار می‌کنند و امیدواریم به اجرا برسد. ما در این طرح مقرری بیکاری را برای همه مردم کشور توصیه کرده‌ایم و بقیه منافع را سعی کردیم به سمت اشتغال و تولید ببریم. دولت این پیشنهاد را به معاونان اجرایی پیشنهاد کرده است. در مورد اصلاح ساختار اقتصادی هم چند وقتی است که با اساتید دانشگاه کار می‌کنیم و تا چند وقت دیگر ان‌شاء‌الله طرح‌مان را ارائه می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N519701

وبگردی