آفتاب

راهکار موثر برای مقابله با هاری

راهکار موثر برای مقابله با هاری

متخصصان دامپزشکی طرحی را ارائه کرده‌اند که در صورت اجرای آن با واکسیناسیون گسترده سگ‌ها در مناطق آلوده می‌توان هاری را در سراسر جهان مهار کرد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیماری هاری همچنان در حال قربانی گرفتن است. این بیماری سالانه دست‌کم 69 هزار نفر را به ویژه در مناطق روستایی آسیا و آفریقا قربانی می‌کند. در هندوستان یک سوم از مرگ‌ها بر اثر بیماری هاری اتفاق می‌افتند.

اگرچه سال‌هاست واکسن هاری هم برای انسان و هم برای حیوانات در بازار وجود دارد اما هیچ‌گونه کمپین سالانه‌ای با هدف افزایش آگاهی و کاهش جدی تلفات سالانه ناشی از این بیماری وجود ندارد. با این حال در یک برنامه آزمایشی که در جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا انجام شده مشخص شد واکسیناسیون سگ‌ها در کاهش ابتلای انسان‌ها به بیماری هاری موثر بوده است.

متخصصان می‌گویند: برای مقابله موفقیت آمیز با هاری، حداقل 70 درصد از جمعیت سگ‌ها باید واکسینه شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از هدلاین گلوبال نیوز،‌ «گای پالمر»، مدیر دانشکده «سلامت حیوانات جهان پل جی. آلن» در دانشگاه ایالت واشنگتن در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: اکنون دیگر شواهد متقاعدکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد واکسیناسیون سگ‌ها بیش از 98 درصد از مشکلات جهانی ناشی از هاری را از بین خواهد برد.

متخصصان همچنین در یک کنفرانس خبری از موفقیت آمیز بودن طرح گسترده واکسیناسیون‌ سگ‌ها در تانزانیا خبر دادند. این کمپین توانایی واکسیناسیون بیش از 1000 قلاده سگ در روز را داشت که توانست تعداد تلفات انسانی ناشی از ابتلا به هاری را به حدود صفر برساند. این در حالیست که پیش از این، میانگین تلفات ناشی از هاری در این کشور 50 نفر بوده است. با این حال کارشناسان، هزینه اجرای این کمپین را میلیاردها دلار برآورد می‌کنند اما این رقم با کمک برخی نهادها قابل تامین است. آنها همچنین توصیه می‌کنند واکسیناسیون سگ‌ها باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سلامت جهانی در نظر گرفته شود.

نکته قابل تامل این است که هاری یک بیماری صد در صد قابل پیشگیری است و مردم هرگز نباید به خاطر آن جان خود را از دست بدهند . جزئیات بیشتر درباره این مطالعه در مجله ساینس منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N519587

وبگردی