آفتاب
امیرعلی جوادیان در گفتگو با مهر:

10 هزار اسلاید از جنگ دارم/ از خیلی از عکس‌هایم نقاشی دیواری کشیده‌اند

10 هزار اسلاید از جنگ دارم/ از خیلی از عکس‌هایم نقاشی دیواری کشیده‌اند

امیرعلی جوادیان عکاس روزهای دفاع مقدس که این روزها نمایشگاهی از آثارش در نگارخانه شهدا برپا شده است بر این اعتقاد است که بیشترین تعداد نقاشی دیواری با موضوع دفاع مقدس برگرفته از عکسهای او از سالهای جنگ تحمیلی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرعلی جوادیان عکاس سالهای جنگ، مجموعه ای از عکس هایش از دوران دفاع مقدس را در نگارخانه شهدا واقع در ایستگاه مترو شهدا به نمایش گذاشته و قرار است عصر امروز 5 مهرماه نیز در جلسه ای به نقد و بررسی این عکس ها برای علاقه مندان بپردازد.

او در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه گلچینی از عکس های دفاع مقدس است که عملیات های مختلف از فتح خرمشهر گرفته تا عملیات رمضان، فتح المبین و... را دربرمی گیرد و شامل تصاویری از رزمندگان در حال اعزام به جبهه، پشتیبانان جنگ مثل سپاه محمد و همچنین حضور مردمی در جنگ تحمیلی است که در مجموع 50 قطعه عکس آماده نمایش شد اما به دلیل محدودیت فضا تعداد کمتری از این آثار روی دیوار نگارخانه شهدا رفته است.

جوادیان با بیان این که از عکس‌هایش بیشترین آمار نقاشی دیواری تولید شده است، یادآور شد: بسیاری از عکس های من به نقاشی دیواری تبدیل شده اند مثل عکس رزمنده ای که کنار سنگر و نخل زیبایی درحال نماز خواندن است.

او با اشاره به حجم عکس هایی که از جنگ در آرشیو خود دارد، افزود: من بیش از 10 هزار اسلاید از جنگ دارم و این اسلایدها در شرایط سخت آن سالهای جنگ تا به امروز باقی مانده است. زمان جنگ تهیه اسلاید و ظهور آن مشکل بود ولی با هزینه شخصی اسلایدها را تهیه می کردم و به سختی در شرایط گرمای 50 درجه جبهه های جنوب آن را محافظت می کردم، گاهی داروی ظهور پیدا نمی شد و ما به سختی اینها را حفظ کردیم.

این عکاس روزهای دفاع مقدس درباره چگونگی نگهداری آثارش بیان کرد: در آرشیو آثارم سعی کردم شرایط مناسب باشد و به این منظور بسیاری از آنها را اسکن کرده ام  و بخشی دیگر از آنها در حال ساماندهی است.

وی همچنین با اشاره به این که 2 سال پیش آثارش از دوران دفاع مقدس در قالب کتابی با عنوان «قاب های ماندگار» منتشر شده است، اضافه کرد: این کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است و هنرمندانی از شاخه های مختلف هنرهای تجسمی درباره احساسشان از دیدن این عکس ها سخن گفته اند.

این عکاس پیشکسوت با بیان این که موضوعات مختلفی را در دوره های کاری خود دنبال کرده است، یادآور شد: من موضوعات بسیاری را در کارم دنبال کردم از جمله عاشورای ایران، قرآن در زندگی، طبیعت ایران و ایران شناسی و به همین دلیل کمتر توانسته ام به امور ساماندهی و اسکن عکس های فاع مقدس بپردازم.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره انتظاری که از بخش دولتی درباره انتشار آثارش دارد، گفت: انتظار داشتم نهادهایی که در این زمینه اهتمام دارند، دست کم برای تهیه و خرید این کتاب اقدام کنند، اما متأسفانه همه بچه هایی که برای فرهنگ دفاع مقدس کار می کنند، امروز تنها هستند و حمایتی نمی شوند. متولیان بخش فرهنگ دفاع مقدس نه تنها برای انتشار این  عکس ها در قالب کتاب حمایت نمی کنند، بلکه برای خرید این کتابها هم حرکت درخوری انجام نمی دهند.

جوادیان در پایان سخنانش با اشاره به حضوری در هیئت مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: ما به همراه دوستانمان در این انجمن سعی کردیم همه آثار جنگ را گرادآوری و اسکن کنیم تا برای نسل های بعدی به یادگار بماند که تاکنون زحمات بسیاری برای این منظور کشیده شد و حدود  یک میلیون فریم عکس آن جا اسکن و حفظ شده است.

امیرعلی جوادیان متولد 1336 اصفهان و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا است. وی کار عکاسی را در سال 1358 در حوزه هنری آغاز کرد و در سال 1360 به عنوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به جبهه‌های جنگ رفت.

عکس‌های وی در کشورهای فرانسه، آلمان، الجزایر، ترکمنستان، ازبکستان و... به نمایش درآمده و تاکنون از یونسکو، ژاپن، سوریه و چین جوایز بین‌المللی دریافت کرده است.

جوادیان انتشار کتاب‌های کتاب ایران (یک رودخانه، یک پنجره، یک قلب)، کتاب طبیعت، قالیچه های زمینه، تعلیم و تربیت و... را نیز در کارنامه خود دارد.

او دارای نشان درجه یک هنری و عضو هیأت مؤسس «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» و «انجمن ملی عکاسی ایران»، نایب رئیس «انجمن عکاسان بحران» و عضو هیئت مدیره انجمن‌های «عکاسان دوستدار میراث فرهنگی» و «انجمن دوستی ایران و کرواسی» است.

کد N519392

وبگردی