آفتاب

اعضای آژانس کره شمالی را به علت تلاش برای ارتقای تسلیحات هسته‌ای محکوم کردند

اعضای آژانس کره شمالی را به علت تلاش برای ارتقای تسلیحات هسته‌ای محکوم کردند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کره شمالی را به علت ادامه تلاش خود در ارتقای تسلیحات هسته‌ای محکوم کردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز؛‌ روز گذشته چند کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌، کره شمالی را به علت نصب و راه‌اندازی یک راکتور هسته‌ای جدید که به گفته کارشناسان قادر است پلوتونیوم لازم برای تولید سلاح را تولید کند،‌ محکوم کردند.

سال گذشته کره شمالی اعلام کرده بود که قصد دارد راکتور قدیمی یونگ‌بیون، با ظرفیت 5 مگاواتی که از آن تنها در پروژه‌های تحقیقاتی استفاده می‌کرده است را برای غنی‌سازی با ظرفیت بالا، احیا و بازسازی کند. بر طبق گزارش آژانس تصویرهای منتشر شده این راکتور را در حال تولید مقادیر زیادی از بخار آب نشان می‌دهد که آغاز استفاده کرده شمالی از این راکتور را نشان می‌دهد.

دولت کره شمالی در پاسخ به اقدامات آمریکا علیه این کشور و آنچه دشمنی آمریکا نامیده است در سال 1993 از عضویت در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شد.

اگرچه به گفته آژانس، به دلیل اخراج بازرسان آژانس از خاک کره شمالی در سال 2009،‌ هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی درباره تاسیسات هسته‌ای این کشور در دسترس نیست.

در 162 کنفرانس کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ در طرحی مشترک و مورد قبول همه اعضای آژانس؛ تمامی فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی که شامل بازسازی راکتور 5 مگاواتی در راستای اجرا و گسترش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم بوده است را محکوم کردند.

از سال 2006 تاکنون،‌ کره شمالی سه آزمایش هسته‌ای را انجام داده است و کارشناسان معتقدند که این کشور به توان نصب کلاهک‌های هسته‌ای بر موشک‌های قاره پیما نزدیک شده است.

این کنفرانس هم‌چنین کره شمالی را از اجرای چهارمین آزمایش هسته‌ای منع کرد.

انتهای پیام

کد N519382

وبگردی