آفتاب
آیت‌الله نوری‌همدانی:

به برکت انقلاب، زنان حقوق خود را بدست آوردند

به برکت انقلاب، زنان حقوق خود را بدست آوردند

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از زنان حق تحصیل و سایر حقوق اجتماعی خود را بدست آوردند و در حوزه و دانشگاه مشغول به تحصیل شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از طلاب خواهر حوزه علمیه استان آذربایجان غربی، به تبیین راه‌های موفقیت در امر تحصیل علوم دینی پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت زنان قبل از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بعضی از زنان دنباله‌رو غرب و فرهنگ منحط آنان بودند و در مسیر ارزش‌های غربی و ضد دینی حرکت می‌کردند و بسیاری از زنان منزوی بودند و هیچ گونه فعالیت اجتماعی و دینی نداشتند، اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از زنان حق تحصیل و سایر حقوق اجتماعی خود را بدست آوردند و در حوزه و دانشگاه مشغول به تحصیل شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه‌نیوز، نوری‌همدانی، طلبگی را با ارزش‌ترین شغل دانست و افزود: در میان شغل‌ها، هیچ شغلی پربرکت‌تر و با فضیلت‌تر از طلبگی نیست و در روایات زیادی نیز به فضیلت کسب علوم دینی اشاره شده است؛ لذا باید خدای متعال را شاکر باشیم که به همه ما این توفیق را داد که دین او را یاد بگیریم و به دیگران نیز برسانیم.

این مرجع تقلید در تشریح اصول موفقیت در تحصیل گفت: یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در موفقیت یک طلبه اثر مستقیم دارد این است که باید در امر تحصیل اخلاص داشت و تنها برای خدا درس خواند نه برای کسب عنوان یا جایگاه مادی یا رسیدن به مال و منال دنیا.

وی رعایت نظم در همه کارها، مخصوصا تحصیل علم را اصل بعدی رسیدن به موفقیت دانست و خاطرنشان کرد: همه ما باید اوقات خود را با نظم تقسیم کنیم و وقت خود را بیهوده هدر ندهیم.

این مرجع تقلید در تشریح اصول بعدی گفت: همت بلند و دوری از تنبلی بسیار مهم است، چراکه هیچ کس با تنبلی و سستی به جایی نرسیده است، لذا باید با جدیت تمام و همت بلند درس خواند و به اجتهاد رسید، چراکه در طول تاریخ زنانی بودند که به درجه اجتهاد رسیدند و شاگردان خوبی تربیت کردند.

نوری‌همدانی تسلط کافی به ادبیات عرب را بسیار لازم و مهم توصیف کرد و گفت: طلاب باید به یادگیری ادبیات عرب توجه ویژه‌ای داشته باشند و صرف و نحو را به خوبی بخوانند چراکه اگر کسی به ادبیات عرب مسلط نباشد حتی اگر 50 سال نیز درس بخواند فاضل و محقق خوبی نخواهد شد.

وی تهجد، نماز شب و توجه کافی به دروس اخلاق را از شروط بعدی موفقیت در تحصیل علوم دینی دانست و تاکید کرد: تهجد، نماز شب و درس اخلاق بسیار مهم هستند و علمای سابق در کنار سایر دروس حوزوی خود اهتمام ویژه‌ای به درس اخلاق داشتند چراکه اگر کسی درس بخواند اما از لحاظ اخلاقی به خوبی رشد نکند، نمی‌تواند منشاء اثر در جامعه باشد و مورد رضایت اهل بیت(ع) واقع شود.

انتهای پیام

کد N519246

وبگردی