آفتاب

«نیكلاس هیسم» فرستاده سازمان ملل در افغانستان شد

«نیكلاس هیسم» فرستاده سازمان ملل در افغانستان شد

نیکلاس هیسم قرار است جانشین «یان کوبیش» دیپلمات اسلواک شود که از ۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان فرستاده ویژه‌بان در افغانستان فعالیت می‌کرد.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که «بان کی مون» دبیر کل این سازمان، «نیکلاس هیسم» اهل افریقای جنوبی را به عنوان فرستاده ویژه خود در افغانستان انتخاب کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، نیکلاس هیسم قرار است جانشین «یان کوبیش» دیپلمات اسلواک شود که از ۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان فرستاده ویژه‌بان در افغانستان فعالیت می‌کرد.

نظارت بر انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ افغانستان از مهم‌ترین اقدام‌های کوبیش در این سمت شمرده می‌شود.

نیکلاس هیسم از سال ۲۰۱۲ میلادی معاون سیاسی کوبیش بود.

هیسم حقوق‌دان بوده و در گذشته در دفتر دبیر کل سازمان ملل و پیش از آن از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ میلادی به عنوان رئیس دفتر حمایت از تدوین قانون اساسی در چارچوب ماموریت سازمان ملل در عراق کار کرده است.

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در کابل در شرح زندگی‌نامه هیسم نوشته که است که وی در زمان ریاست جمهوری «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی، سرمشاور حقوقی دفتر ماندلا بود.

هیسم متولد ۲۱ آوریل سال ۱۹۵۲ میلادی و برنده یک جایزه ادبی در آفریقای جنوبی است.

نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان، ریاست دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) را به عهده خواهد گرفت که از سال ۲۰۰۲ میلادی به درخواست دولت وقت افغانستان برای کمک به دولت این کشور در زمینه تامین صلح و هماهنگی کمک‌های جامعه جهانی ایجاد شد.

یوناما در سال‌های نخست تشکیل خود از قدرت زیادی برخوردار بود اما به مرور زمان نقش اولیه خود را از دست داد و در حال حاضر در تحولات سیاسی افغانستان نقش کمتری دارد.

کد N519117

وبگردی