آفتاب

سفیر ایران در بیروت: طرح‌های خارجی در لبنان به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد

سفیر ایران در بیروت: طرح‌های خارجی در لبنان به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد

سفیر کشورمان در لبنان مساله تعیین رییس‌جمهور در این کشور را امری کاملا داخلی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری النشره، محمد فتحعلی در سخنانی در بیروت تصریح کرد: نخبگان سیاسی، گروه‌ها و جناح‌های مختلف و اثرگذار لبنانی قادرند که اداره امور لبنان را به دست گیرند که البته مساله انتخاب رییس‌جمهور جدید هم از جمله این امور است.

سفیر کشورمان در لبنان افزود: هرگونه طرحی خارج از مرزهای لبنان نمی‌تواند (در این کشور) به نتیجه مطلوبی برسد و ایران هم هرگز به خود اجازه نمی‌دهد در این راستا گام بردارد.

فتحعلی با تاکید بر ایجاد امنیت در لبنان با توجه به جایگاه این کشور، گفت: (ایجاد امنیت در لبنان) باید خواسته همه کشورهای منطقه باشد.

سفیر کشورمان در لبنان در ادامه به دیدار اخیر وزیران خارجه ایران و عربستان اشاره کرد و افزود که وزیران خارجه ایران و عربستان به بیان روند کلی روابط دو کشور و تهدیدات مشترکی که کشورهای منطقه با آن مواجهند، پرداختند. خوشبختانه همه کشورهای این منطقه به این نتیجه دست یافتند که گروه تروریستی داعش خطری برای همه آنها به شمار می‌رود.

وی بر ضرورت ایجاد روابط متوازن مبنی بر احترام متقابل بین جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای منطقه از جمله عربستان تاکید کرد و گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس باید با یکدیگر تعامل مثبت داشته باشند به گونه‌ای که به دیگران فرصت اجرای نقشه‌هایشان را ندهند.

سفیر کشورمان در لبنان ادامه داد: همه کشورهای منطقه قانع شده‌اند که گروه تروریستی داعش خطری برای همه آنها به شمار می‌رود و ائتلاف بین‌المللی که تحت رهبری واشنگتن به وجود آمده بسیار دیر تشکیل شده و نبود برخی کشورهای فعال و اثرگذار در آن مثل ایران علامت سوالی را درباره اثرگذار بودن دستاوردهای این ائتلاف ایجاد می‌کند.

فتحعلی گفت: روشی که ایجاد شده و به واسطه آن داعش در منطقه به وجود آمده شکی برای ما باقی نمی‌گذارد که کشورهای بیگانه و برخی کشورهای منطقه از همان آغاز نمی‌توانستند نسبت به اقدامات داعش غافل بوده باشند. امروز کشورهای اروپایی، دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی بیشتر از هر زمان دیگری می‌دانند آنهایی که وارد گروه داعش شده‌اند و به انجام اقدامات تروریستی می‌پردازند تابعیت اروپایی و غربی دارند. این چیزی بوده که ایران هم انتظار آن را داشته و از همان لحظات اولیه به آن توجه کرده است و این مساله را از همان ابتدای شروع بحران در سوریه صراحتا اعلام داشته است.

سفیر کشورمان در لبنان تصریح کرد: ما معتقدیم که قدرت نهفته در عراق شایستگی کافی را برای برطرف کردن کلیه نیازهای این کشور دارد و شما دیدید که گروه داعش وقتی اقدام به اشغال شهر موصل کرد چگونه صدور یک فتوا از سوی مرجع دینی درعراق توانست همه ملت عراق را از شیعه و سنی و کرد و مسیحی حفظ کند و در برابر پیامدهای این مساله ایستادگی کنند. از این رو ما به این ائتلاف به دیده شک و تردید می‌نگریم چرا که آن را حضور بیگانگان در امور عراق می‌دانیم.

وی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران نیز تاکید کرد: ایران با استناد به قوانین و مقررات بین‌المللی از حقوق مشروع و قانونی برخوردار است از این رو جامعه بین‌المللی اذعان داشته که بهتر است با توجه به پرونده هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران، سلسله مذاکراتی را با تهران داشته باشد. ما بر این باوریم که اگر این مذاکرات تنها برحق ایران در داشتن توان هسته‌ای صلح‌آمیز منحصر باشد زود پایان می‌یافت اما مشکل اینجاست که برخی گروه‌ها می‌خواهند که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در خصوص مسائل دیگر صحبت کنند.

انتهای پیام

کد N519023

وبگردی