آفتاب

مشاور فرهنگی روحانی: انگلیس پیام صریحی از ایران دریافت کرد/ دیدارهای روحانی تعارف نبود، عملیاتی بود

مشاور فرهنگی روحانی: انگلیس پیام صریحی از ایران دریافت کرد/ دیدارهای روحانی تعارف نبود، عملیاتی بود

تسنیم نوشت:

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به دیدار روحانی و کامرون گفت: طرف انگلیسی اگر به یادداشت‌های مذاکرات مراجعه کند متوجه می‌شود پیام‌های صریحی را از ایران دریافت کرده است.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری، در خصوص بازتاب حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک گفت: فصل برگزاری اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، فصل فعالیت‌های دیپلماتیک دوجانبه، چند جانبه و شرکت در محافل اختصاصی برای بیان نظرات یک کشور است.
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: ملاقات‌های حسن روحانی بسیار فشرده بوده و نسبت به سال گذشته از جنبه تعارف و تشریفات خارج و ملاقات‌ها بسیار عملیاتی است.
او بر همین اساس گفت: هر دو طرف در ملاقات‌ها وارد جزئیات می‌شوند و می‌دانند چه می‌خواهند، مشکلات‌شان چیست و راه‌حل‌های مشخصی برای پیشنهاد کردن دارند.
آشنا با تأکید بر اینکه به نظر می‌آید فضاسازی‌هایی که پارسال حول حضور روحانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد شده بود، امسال کاملا فروکش کرده، گفت: شناخت جهان از روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، ایران و تلاش‌های دولت در سال گذشته شناخت بسیار مثبتی است.
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی در خصوص دیدار کامرون و روحانی و اظهارات متناقض نخست‌وزیر انگلیس گفت: آنچه در جلسه ملاقات و مذاکرات اتفاق افتاده بیان صریح نظرات و اعلام آمادگی دو طرف برای همکاری‌های عمیق‌تر و وسیع‌تر در زمینه‌‌های اقتصادی و مبارزه با تروریسم بوده و تذکراتی نیز مطرح شد.
او گفت: آقای روحانی در این دیدار تذکراتی را بیان داشت که ما متأسفانه مجاز به نقل آنها نیستیم، و الا طرف انگلیسی اگر به یادداشت‌های مذاکرات مراجعه کند متوجه می‌شود پیام‌های صریحی را از ایران دریافت کرده است.
آشنا گفت: اما آنچه کامرون در سخنرانی خود اشاره کرد، بیان خواسته‌های طولانی مدت انگلستان در منطقه است، این خواسته‌ها محقق نشده، نمی‌شود و نخواهد شد.
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌وزارت خارجه ایران نیز اطلاعیه‌ای را صادر کرد که مواضع جمهوری اسلامی ایران در آن ذکر شد؛ دولت انگلستان در مسیری که برای عادی‌سازی روابط با ایران دنبال می‌کند باید مراقب باشد که این اظهارات هم در ایران به عنوان بخشی از اقدامات تلقی می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما قبل از دیدار پیش‌بینی رفتارهای متناقض را می‌کردید، یادآور شد: شما در هر مذاکره‌ای سناریوهای مختلف را پیش‌بینی می‌کنید و برای هر موقعیتی طراحی لازم را انجام می‌دهید.
آشنا در ادامه در خصوص رویکرد منطقه‌ای مبارزه با داعش که آقای روحانی نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل به آن اشاره کرد، گفت: ایران یک شعار و تصمیم جدی دارد و هر کشوری در منطقه که دچار تروریسم شود و از ایران درخواست کند رسما برای کمک به او، ایران در حد مقدورات کمک می‌کند.
او در پایان گفت: ایران وارد ائتلاف بین‌المللی نشده و جز درخواست‌های کشورهای مشخص اقدامی را انجام نمی‌دهد.

 


45231

 

کد N518868

وبگردی