آفتاب

داوود اوغلو: از هر اقدام نظامی که به برقراری صلح در منطقه بینجامد حمایت می‌کنیم

داوود اوغلو: از هر اقدام نظامی که به برقراری صلح در منطقه بینجامد حمایت می‌کنیم

نخست وزیر ترکیه ضمن انتقاد از یکی از نمایندگان مستقل پارلمان این کشور که در حال سنگ اندازی به سوی نیروهای امنیتی از وی عکس گرفته شد از گروه‌های سیاسی کرد خواست تا از وضعیت مرز ترکیه سوء استفاده نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در سخنرانی در جمع رهبران استانی حزبش گفت، آن‌هایی که پیشتر فرار اعراب و ترکمان‌ها به ترکیه را زیر سوال برده‌اند، حق ندارند در حال حاضر در مرز قدرت نمایی کنند.

آسیل توغلوک، یکی از نمایندگان مستقل از شهروندان پس از آن که در چند روز گذشته در حال سنگ اندازی به سوی سربازان ترکیه در شهر مرزی سوروچ در استان شانلی اورفا مشاهده شد، مناقشات بسیاری را به وجود آورد.

وی پس از از این رویداد گفت: سربازان و ماموران پلیس به مدت سه روز در این شهر مداخله کرده‌اند. پوکه گاز اشک آور درست در جلوی پای من به زمین افتاد. در نتیجه به من نیز برای دفاع از خود شروع به سنگ اندازی کردم.

داوود اوغلو تاکید کرد که ترکیه در زمان مواجه با افزایش تهدیدهای داعش اقدامات امنیتی خود را انجام می‌دهد و هرگز طبق دستورات کشور دیگری عمل نمی‌کند.

وی افزود، ترکیه همچنان مرز خود را به روی آوارگان بازنگه می‌دارد و تعداد رسمی کردهای سوریه که از طریق مرز به ترکیه آمده‌اند 160 هزار تن است.

داوود اوغلو گفت: دولت ترکیه در سال 2013 میلادی داعش را یک سازمان تروریستی معرفی کرد و من متعهد می‌شوم که ترکیه در هر گونه عملیاتی که قادر به برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه باشد، شرکت خواهد کرد. اگر شما یک گروه تروریستی را نابود کنید، یکی دیگر پدیدار می‌شود. تنها پادزهر برای ترور و افراط گرایی سیاست‌ها و فرهنگ یکپارچه و نظام یافته، ایده شهروندی برابر و متقابل و آگاهی تاریخ مشترک است.

وی افزود: نخست ما هر اقدامی را برای امنیت ملی بدون نیاز به اجازه کسی انجام می‌دهیم تا امنیت کشورمان را حفظ کنیم. دوم آنکه ترکیه بدون توجه به زمینه مذهبی یا قومی میزبان تمامی آواره‌های سوریه و عراق است. سوم آنکه ما از هرگونه عملیات نظامی یا راه حلی که باعث ایجاد صلح و ثبات در منطقه شود، حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N518653

وبگردی