آفتاب

حبس ابد در انتظار رهبر سابق صرب‌های بوسنی

حبس ابد در انتظار رهبر سابق صرب‌های بوسنی

دادستان‌های یک دادگاه سازمان ملل در لاهه مجازات حبس ابد را برای رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی را به اتهام جرایمی از جمله قتل‌عام 7000 مرد و پسر در سربرنیتسا و بمباران سارایوو خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، رادوان کاراجیچ، سیاست‌مدار، شاعر، روان‌پزشک صرب است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۸ فراری بود. وی در زمان جنگ بوسنی رهبری صرب‌های این کشور را برعهده داشت و توسط دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شد و از وی به عنوان متهم اول جنایت جنگی در بوسنی یاد می‌کنند.

کاراجیچ را طراح قتل‌های دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزگوین می‌دانند. وی مدت ۱۳ سال فراری بود و طی این سال‌ها در مناطق صرب‌نشین بوسنی و صربستان زندگی می‌کرد. وی در دادگاه به اتهام عملیات نسل‌کشی مسلمانان بوسنی مورد محاکمه قرار گرفته ‌است و حال دادستان‌های یک دادگاه سازمان ملل در لاهه مجازات حبس ابد برای رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی را به اتهام جرایمی از جمله قتل‌عام 7000 مرد و پسر در سربرنیتسا و بمباران سارایو خواستار شدند.

در جریان جنگ سه‌ ساله بوسنی که به کشته شدن بیش از 100 هزار تن منجر شد، کاراجیچ رهبر دومین شهر بزرگ بوسنی و هرزگوین بود و دادستان‌های سازمان ملل وی را متهم کرده‌اند که مستقیما مسول پاکسازی قومی کروات‌ها و مسلمانان بوسنی بوده است.

شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال 1995 میلادی هنگامی که به عنوان یک منطقه امن تحت حمایت و حفاظت نیروهای سازمان ملل بود توسط نیروهای کاراجیچ تصرف شد و 7000 مرد و پسر این شهر طی چند ساعت قتل‌عام شدند. کاراجیچ 43 ماه شهر سارایوو، پایتخت بوسنی را تحت محاصره داشت که طی این مدت 10 هزار تن از غیرنظامیان این شهر کشته شدند. وی همچنین به کشتار مسلمانان و کروات‌هایی که توسط نیروهای صرب در اردوگاه‌های کار اجبار اسیر شده بودند، متهم است. در این اردوگاه‌ها هزاران تن از مسلمانان بوسنی در شرایط بسیار سخت و تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روانی قرون وسطایی نگهداری می‌شدند که مخابره تصاویر این اسیران در آن زمان موجی از انزجار و نفرت افکار عمومی جهان را برانگیخت. کاراجیچ پس از قرارداد صلح دیتون در سال 1995 میلادی که به 43 ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین خاتمه داد، متواری شد.

انتهای پیام

کد N518652

وبگردی