آفتاب

لوکاشنکو: بلاروس با حمایت چین و روسیه دیگر آسیب‌پذیر نخواهد بود

لوکاشنکو: بلاروس با حمایت چین و روسیه دیگر آسیب‌پذیر نخواهد بود

رئیس‌جمهوری بلاروس در نشستی با معاون نخست‌وزیر چین در شورای دولتی گفت: روابط میان مینسک و پکن نمونه خوبی از حفظ مذاکرات منصفانه و سودمند برای هر دو کشور است و توسعه آن‌ها همچنان یکی از اولویت‌های استراتژیک سیاست خارجه بلاروس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، در این نشست با ژانگ گائولی، معاون نخست ‌وزیر چین در شورای دولتی افزود: کشور شما همیشه شریک معتبری برای ما بوده است. توسعه روابط با چین همواره یکی از اولویت‌های استراتژی سیاست خارجه بلاروس بوده و هست. اگرچه در گذشته نگرانی‌های قابل توجهی نسبت به همکاری‌های کامل دو جانبه به خاطر حساس بودن منابع کشورهای مختلف وجود داشت،‌اما در حال حاضر تمامی این نگرانی‌ها از بین رفته است.

لوکاشنکو معتقد است که بلاروس و چین باید در برقراری روابط نزدیکتر، فعال تر باشند.

وی گفت: ما به داشتن حمایت قاطع از کشوری بزرگ همچون چین که نقشش در حل هرگونه مشکلی مهم و حیاتی است، علاقه مند هستیم.

لوکاشنکو حمایت چین را عامل مهمی برای استقلال بلاروس به عنوان یک کشور توصیف کرده و گفت: اگر بلاروس از چنین حمایتی از سوی روسیه نیز برخوردار شود، دیگر اسیب پذیر نخواهد بود.

وی درباره منافع پکن گفت:‌ تحولات بیشتر چین و موضع‌اش در جهان به عنوان یک ابرقدرت بدون همکاری با اروپا غیرممکن است. بلاروس برای کمک به برقراری روابط از جمله روابط تجاری میان چین و اروپا آماده است. بلاروس آماده است تا به چین در داشتن جای پایی محکم تر در اروپا کمک کند.

لوکاشنکو از پکن به خاطر حمایت بسیارش از بلاروس از طریق پروژه‌های مشترک از جمله پارک صنعتی چین – بلاروس تشکر کرد.

وی از پیشنهاد ژانگ برای اعلام این پارک صنعتی به عنوان یک پروژه بین کشوری و جذب کمپانی‌های بزرگتر و شناخته شده تر بلاروس، چین، ‌اروپا و دیگر قاره‌ها استقبال کرد.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین قرار است در آینده نزدیک به بلاروس سفر کند.

انتهای پیام

کد N518632

وبگردی