آفتاب
معاون شرکت بورس در تشریح ضوابط جدید کارگزاران خبر داد

تسهیل در ایجاد اتاق معاملات کارگزاران/افزایش دسترسی عموم به معاملات بازار سهام

تسهیل در ایجاد اتاق معاملات کارگزاران/افزایش دسترسی عموم به معاملات بازار سهام

بر اساس اصلاحات انجام‌شده، امکان ایجاد اتاق معاملات برای شرکت‌های کارگزاری فراهم شده است و این بدان معناست که شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با تجهیز یک فضای مناسب، تعداد زیادی ایستگاه معاملاتی را مستقر کنند و تنها محدودیت برای استقرار هر ایستگاه، فضای 3 متر برای هر ایستگاه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امیر حمزه مالمیر، معاون شرکت بورس در خصوص اصلاحات انجام شده درضوابط اجرایی اعطا، لغو مجوز اتاق معاملات، نمایندگی، دفتر پذیرش، شعبه، تالار اختصاصی معاملات به کارگزاری های عضو و ایستگاه معاملاتی به اشخاص حقوقی غیرکارگزار گفت: بر اساس اصلاحات انجام‌شده، امکان ایجاد اتاق معاملات برای شرکت‌های کارگزاری فراهم شده است و این بدان معناست که شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با تجهیز یک فضای مناسب، تعداد زیادی ایستگاه معاملاتی را مستقر کنند و تنها محدودیت برای استقرار هر ایستگاه، فضای 3 متر برای هر ایستگاه خواهد بود به‌عنوان مثال با داشتن یک فضای 30 متری، امکان استقرار 10 ایستگاه معاملاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب هر شرکت کارگزاری امکان ایجاد یک اتاق معاملات در شهری که دفتر مرکزی در آن مستقر است، را دارا خواهد بود.

مالمیر در خصوص مزایای این بند جدید گفت: ایجاد اتاق معاملات توسط کارگزاران، امکان نظارت بیشتر بر معامله‌گران خود را فراهم می‌کند و می‌تواند موجب رضایت مشتریان شود و در صورت فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب دیگر از جمله یکپارچه نمودن سیستم دریافت سفارش‌های خرید و فروش از مشتریان در سطح کارگزاری، انصاف معاملاتی را بیشتر خواهد کرد.

معاون شرکت بورس خاطرنشان کرد: بر اساس این ضوابط، شرکت‌های کارگزاری لزومی به برچیدن سایر ایستگاه‌های مستقر در شعبه و یا تالارهای اختصاصی خود ندارند.

وی به مزایای این دستورالعمل جدید برای کارگزاران اشاره کرد و گفت: باتوجه به مشخص نمودن و شفاف‌شدن تعریف دفتر و نمایندگی و همچنین به رسمیت شناختن برخط گروهی و امکان استفاده از زیرساخت‌های بانک‌ها و سایر نقاط درگیر با مراجعه‌ کنندگان مردمی که دارای شرایط لازم باشند، امکان بهره‌بردن عموم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت و در نقاطی که از کشور که به‌دلایل مشکلات زیرساخت‌های مخابراتی، امکان برقراری مستقیم دسترسی به سامانه‌ معاملات وجود ندارد، شرکت کارگزاری می‌تواند از طریق خطوط اینترنت و با استفاده از برخط گروهی، به سامانه‌ معاملاتی دسترسی داشته باشد.

وی متذکر شد: یکی دیگر از تغییراتی که در این ضوابط مد نظر قرارگرفته است، کاهش زمان رسیدگی و ساده‌سازی فرآیند بوده است و برای این منظور ضمن حذف برخی از فرایندها، زمان‌های رسیدگی کاملا مشخص و توسط شرکت‌های کارگزاری قابل رصد و برنامه‌ریزی خواهد بود.

مالمیر در پایان با اشاره به کاربرد این دستورالعمل برای کابران صندوق‌های بازارگردانی خاطرنشان کرد: باتوجه به امکان دسترسی مستقیم صندوق‌های بازارگردانی به سامانه‌ معاملات و لزوم تعیین شرایطی برای دسترسی آن‌ها به سامانه، شرایط مشخصی نیز برای این دسته از کاربران درنظر گرفته شده است لذا شمولیت این ضوابط نسبت به ضوابط قبلی که صرفا دربرگیرنده‌ نحوه‌ اعطای مجوز به کارگزاران بود، افزایش یافته است.

گفتنی است، هیات مدیره شرکت بورس اواخر شهریورماه گذشه، ضوابط اجرایی اعطا، لغو مجوز اتاق معاملات، نمایندگی، دفتر پذیرش، شعبه، تالار اختصاصی معاملات به کارگزاری های عضو و ایستگاه معاملاتی به اشخاص حقوقی غیرکارگزار را ابلاغ کرد.

کد N518428

وبگردی