آفتاب
عضو سازمان نظام روان‌شناسی ایلام خواستار شد؛

ضرورت ‌توجه به جایگاه نظام روان‌شناسی و مشاوره در جامعه

ضرورت ‌توجه به جایگاه نظام روان‌شناسی و مشاوره در جامعه

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره استان ایلام گفت: اگر به این سازمان بها داده شود، تضمین می‌دهیم فعالیت‌های این مرکز علمی بتواند در کاهش آمار طلاق، خودکشی و خشونت موثر باشد و جلو این آسیب‌ها در استان گرفته شود.

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره استان ایلام گفت: اگر به این سازمان بها داده شود، تضمین می‌دهیم فعالیت‌های این مرکز علمی بتواند در کاهش آمار طلاق، خودکشی و خشونت موثر باشد و جلو این آسیب‌ها در استان گرفته شود.

«سیدمحمد موسوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: فلسفه تشکیل نظام روان‌شناسی این است که تامین سلامت و بهداشت روان جامعه متولی داشته باشد و همانطور که وزارت بهداشت متولی نظارت بر سلامت جسمی جامعه است و موظف است راهکارهایی را برای این مهم ارائه کند‌، سازمان نظام روان‌شناسی هم با این هدف که از تمام ظرفیت‌ها یعنی متخصصان روان‌شناسی و مشاوره که دارای مجوز هستند، به شکل علمی برای تامین بهداشت روان استفاده کند.

‌طلاق، خشونت و خودکشی، آسیب‌های مهم استان

این مدرس دانشگاه گفت: دنیای امروز دنیای پیچید‌گی‌ها‌ست و به توازن پیشرفت‌ها زندگی ما پیچیده‌تر شده است و بخش بزرگی از آسیب‌های زندگی امروز محصول تغییر زندگی از سنت به مدرنیته است و کشور و استان ما هم از این موضوع بی‌نصیب نیست و آمار بالای خودکشی، خشونت زیاد و آمار بالای طلاق نتیجه‌ی این حرکت است، اما من اعتقاد دارم برای ظهور یک پدیده بستر آن باید آماده باشد، اما از آنجا که ما این بستر را از نظر فرهنگی آماده نکردیم یا این آمادگی ناقص داریم، با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

‌وی با تاکید بر اینکه خودکشی، طلاق و خشونت معلول هستند و علت‌ها را باید جای دیگری جستجو کرد، ادامه داد: علت‌ها در نگرش‌های بین فردی ما‌ست، وقتی فرد از یک محیط ساده روستایی و عشایری که در آن نظارت و کنترل اجتماعی بالایی وجود دارد و افراد آشنایی‌ مناسبی با هم دارند و توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف همدیگر را می‌دانند‌، قدم به محیط شهری بزرگ‌تر با نظارت اجتماعی کمتری می‌گذارند، در داخل شهر بعنوان شهروند و همکار ظاهر می‌شوند و در این میان ازدواج‌هایی اتفاق می‌افتد که نتیجه‌ی خوشایند آن کاهش ازدواج‌های فامیلی و در نتیجه کاهش مشکلات ژنتیکی و کاهش هزینه‌های مالی و استرس‌هایی است که سلامت روان جامعه را تهدید می‌کند.

بیشترین آمار طلاق در 5 سال اول زندگی مشترک

این عضو ‌شورای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایلام تصریح کرد: نکته مهم در مورد ازدواج‌های غیر فامیلی این است که این ازدواج‌ها چگونه اتفاق می‌افتد؟ با چه شکل و شناختی؟ آیا صرفا با دیدن یک فرد در خیابان، محیط کار‌، با اطلاعات اندک کفایت و زندگی آینده را تضمین می‌کند؟

موسوی با بیان اینکه بخش عمده طلاق به همین خاطر است، ادامه داد: قبل از ازدواج تحقیق کافی صورت نمی‌گیرد، دختر و پسر اطلاعات کافی از هم نمی‌گیرند و آشنایی مناسبی با هم پیدا نمی‌کنند.

وی گفت: قبلا در جامعه‌ی ساده روستایی این وظیفه بر عهده خانواده یعنی پدر‌، مادر و بزرگ‌ترها بود‌، اما امروز در جامعه بزرگ‌ترها نمی‌توانند این کار را بکنند. حال ما به عنوان متولیان این کار در این سازمان این کار را انجام می‌دهیم، یعنی به شکل علمی اطلاعات را در اختیار افراد می‌گذاریم و هدایت می‌کنیم تا یک ازدواج موفق شکل گیرد.

عضو نظام روان‌شناسی و مشاوره استان ادامه داد: ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم‌، در جامعه ما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است که به ما مراجعه کنند. یک فرد برای ازدواجش ساعت‌ها و روزها برای چیدن مقدمات و خرید امکانات نه چندان مهم برای مراسم ازدواج وقت می‌گذارد، اما در زمینه‌ی تحقیق از کسی که می‌خواهد شریک زندگیش شود کار نمی‌کند، وظایف و تکالیف خود را بعد از تشکیل زندگی مشترک نمی‌داند، نمی‌داند چه آمادگی‌هایی لازم است‌، با این وجود طبیعی است آمار طلاق بالا برود.

این مدرس دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه بیشترین آمار طلاق در 5 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: مشکلات زوجین در این سال‌ها با پیگیری و آموزش قابل حل است و مراجعه به مشاور‌ یا روان‌شناس می‌تواند از متلاشی شدن یک خانواده جلوگیری کند.

بیلان کار آرمان مسئولان در مقابله با آسیب‌های اجتماعی

موسوی "خودکشی" را به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی دیگر استان و مرتبط با سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره استان نام برد و گفت: متاسفانه فعالیت‌هایی که در استان در ارتباط با این معضل انجام می‌گیرد، فقط بیلان کار مد نظر است و اگر کاری انجام می‌گیرد، هدف این است که شکل کار به درستی و براساس دستورالعمل انجام گیرد، مثلا کارگاهی تشکیل شود.

به گفته وی، مهم برای متولیان شکل کار است، اما کیفیت کار مد نظر نیست، اما از آنجا که نظام روان‌شناسی طبیعتا کیفیت کار برایش اهمیت دارد، بهترین متولی برای نظارت بر این امور است‌ که متاسفانه این نقش نظام روان‌شناسی و مشاوره دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این دیدگاه اداری موجب اجرای برنامه‌هایی بر اساس بیلان کاری می‌شود، اما خودکشی دارد اتفاق می‌افتد و مشکلات هم به قوت خود باقی است.

این مدرس دانشگاه در ادامه معضل دیگر استان را مورد بررسی قرار داد و مدعی شد: در کشور 12 میلیونی سوئد در یک سال 9 قتل گزارش می‌شود، اما در مرکز استان آمار چقدر است؟ قتل با اسلحه و استفاده از سلاح سرد‌، بخصوص در گروه نوجوانان و جوانان رشد پیدا کرده است. ما برای این موضوعات چه کرده‌ایم؟

عضو شورای استانی نظام روان‌شناسی و مشاوره ایلام ادامه داد: جایی که باید آموزش دهیم و اطلاع‌رسانی کنیم، مدرسه و خانواده است که متاسفانه هزینه نمی‌شود و بیلان کاری حتی در رده‌های بالای استان می‌ماند و جلساتی که با محوریت این موضوعات تشکیل می‌شود، با"به به " و چهچه" تمام می‌شود و وارد فاز عملیاتی نمی‌شود.

موسوی با بیان اینکه نظام روان‌شناسی و مشاوره استان که می‌تواند در پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها نقش‌آفرینی کند، هنوز جا و مکان ثابتی ندارد و بارها به مدیریت استان مراجعه کردیم، خواستیم تا گروه روان‌شناسان مجمع تشکیل و نظر دهند، اما اهمیتی داده نشده و آسیب‌های اجتماعی همچنان می‌تازند.

وی گرایش شدید به مد و شکل زننده از مدهای جدید را از آسیب‌های نوپدید در استان عنوان کرد و تصریح کرد: متاسفانه خواستگاری دختران از پسران در حال رواج پیدا کردن است که با مبانی اعتقادی‌، عرفی و قانونی ما سازگار نیست، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون از شکل سنتی وارد شکل جدیدی شده‌ایم و فاقد آمادگی‌های لازم برای آن بوده‌ایم و برخی از این آسیب‌ها هم معلول ارتباطات و فن‌آوری‌های جدید و استفاده نادرست از امکانات است.

این عضو شورای استانی نظام روان‌شناسی و مشاوره ایلام با تاکید بر اینکه در استان باید کار کارشناسی و به کارشناسان این حوزه اعتماد شود، تصریح کرد‌: در جلسات استانداری که با موضوع خودکشی و دیگر آسیب‌ها برگزار می‌شود‌، روان‌شناسی دیده نمی‌شود مگر معدود افرادی‌، حتی از نظام روان‌شناسی دعوت نمی‌شود، در این نشست‌ها جامعه هدف مشخص است، اما نیروی کار چه کسی است؟

این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید یاد بگیریم متولی کار چه کسی است؟ نباید به خاطر امتیازات اداری این متولی بودن را توزیع کنیم؟ این یعنی تقسیم غنایم. متاسفانه در این زمینه تقسیم غنایم انجام شده و اولین جایی که در این میان گم شده سازمان روان‌شناسی و مشاوره است که امیدواریم طرح‌ها و قابلیت‌های این سازمان دیده شود.

موسوی تاکید کرد: اگر به سازمان بها داده شود، تضمین می‌دهیم فعالیت‌های این مرکز علمی می‌تواند در کاهش آمار طلاق‌، خودکشی و خشونت کاهش یابد و جلو این آسیب‌ها در استان گرفته شود.

‌انتهای پیام

کد N518302

وبگردی