آفتاب

نماینده ایرانشهر خواستار راه‌اندازی سامانه هشدار سونامی در سواحل دریای عمان شد

نماینده ایرانشهر خواستار راه‌اندازی سامانه هشدار سونامی در سواحل دریای عمان شد

نماینده مردم ایرانشهر گفت: خطر بروز زلزله در گسل مکران که به موازات سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور کشیده شده، بسیار جدی است.

محمدسعید اربابی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: در دیدار اخیری که با معاون سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی داشتم، دکتر چگینی به بررسی سونامی احتمالی دریای عمان و پیش‌بینی مخاطرات آن پرداخت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خطر بروز زلزله در گسل مکران که به موازات سواحل دریای عمان در جنوب شرق ایران کشیده شده بسیار جدی است، گفت: فعالیت این گسل در سال 1946 عامل بروز زلزله‌ای با بزرگی بیش از 8 ریشتر و وقوع سونامی فاجعه‌باری در سواحل ایران و پاکستان شد. به گفته رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی دوره بازگشت این زلزله فرا رسیده است؛ از این رو لازم است برای مواجهه با این پدیده طبیعی آماده باشیم.

اربابی با اشاره به پیش‌بینی‌های رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی، گفت: دکتر چگینی خاطر نشان کرد با توجه به ویژگی منطقه که باعث شده در صورت بروز سونامی احتمالی، اولین امواج ظرف 12 یا نهایتا 30 دقیقه به سواحل ایران برخورد کند، دسترسی به یک سامانه هشدار سریع بسیار حیاتی است. این سامانه باید با شبکه لرزه نگاری کشورهای منطقه از جمله کشورهای عمان و هند در ارتباط باشد.

نماینده مردم ایرانشهر در این گفت‌وگو بر لزوم برگزاری مانور مقابله با سونامی احتمالی جهت آمادگی شهرهای ساحلی و همکاری دستگاه های اجرایی و مدیریت بحران تاکید و خواستار اختصاص بودجه مناسب جهت نصب و راه اندازی سامانه هشدار سونامی در سواحل دریای عمان شد.

انتهای پیام

کد N518254

وبگردی