آفتاب
مهر گزارش می دهد/

توهین پاسخی به حسن نیت ایران/ نیویورک درس عبرتی دیگر برای"دلارام ها"

توهین پاسخی به حسن نیت ایران/ نیویورک درس عبرتی دیگر برای"دلارام ها"

دومین سفر رئیس جمهور به نیویورک درس عبرتی دیگر برای "دلارام ها" بود؛ کسانیکه سعی می کردند این سفر را نقطه پایانی بر چالش های متعدد و پیچده روابط ایران و آمریکا جلوه دهند و رئیس جمهور را از مسیری که خود می خواهند به نیویورک ببرند و برگردانند؛ متوجه شدند که روابط با کشورهایی که سالها خصومت آشکار و پنهان را در دل خود دارد، نمی تواند در حالیکه که یک طرف همچنان بر مواضع زیاده خواهانه خود پای می فشارد و از پذیرش حقوق ابتدایی ملت ایران خودداری می کند، دچار هیچ تغییر قابل توجهی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز پرونده دومین سفر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به نیویورک بسته می شود. سفری که قبل از انجام آن با حاشیه هایی روبرو بود.

درحالی سفر رئیس جمهور به نیویورک هفته گذشته انجام گرفت که حدود یک ماه قبل از این سفر، شائبه دیدار با اوباما توسط برخی از جریانات و روزنامه های خاص پیگیری و دامن زده می شد. این روزنامه ها سعی کردند سفر به نیویورک را در چارچوبی خاص، محدود و اصطلاحا مدیریت رسانه ای کنند تا شاید بتوانند رئیس جمهور را از مسیری که خود می خواهند به نیویورک ببرند و برگردانند.

این جریانات با نوعی ذوق زدگی از امکان ملاقات روحانی با اوباما سخن گفته و سعی می کردند این سفر را نقطه پایانی بر چالش های متعدد و پیچده روابط ایران و آمریکا جلوه دهند.

در این میان گروهی دیگر که سابقه دشمنی های آمریکا با این سرزمین را از یادنبرده اند ضمن هشدار نسبت به این دیدار، هوشیاری رئیس جمهور را نسبت به حیله شیطان بزرگ متذکر می شدند.

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی در جلسه علنی دوم مهرماه در تذکری شفاهی ملاقات حسن روحانی با باراک اوباما را سناریوی غرب‌زدگان نامید و گفت: آمریکا ثابت کرده که حتی به قراردادهای بین‌المللی و توافقات رسمی بی‌اعتنا است که نمونه آن تحریم‌های اخیر علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی است.

وی در ادامه تاکید کرد: این سخنان آقای ظریف که اگر اوباما قول بدهد ما قول ایشان را قبول داریم، به دور از سیاست و تدبیر است و باید آن را نوعی ساده‌لوحی ارزیابی کرد.

همچنین حسین شیخ الاسلام در گفتگو با مهر، دیدار با اوباما را به ضرر ایران و به نفع آمریکا دانست و متذکر شد: در دولت اصلاحات به هدف تنش زدایی اقداماتی صورت گرفت؛ اما پاسخ طرف مقابل چه بود؟ جز اینکه ایران را محور شرارت نامیدند.

سخنانی که حتی خود روحانی آنرا تائید می کند. روحانی در نشست خبری خود در هفته دولت در این مورد می گوید: "مردم ما نسبت به آمریکایی ها کاملا بی اعتماد هستند. خوب بود آمریکا با رفتار و اعمال خود تا حدی زمینه را فراهم می کرد که در آینده این اعتماد درست شود. اما متاسفانه رفتار و اعمال آنها به گونه است که این بی اعتمادی ها را بیشتر می کند."

اما در مقابل این دل نگرانی ها، دلارام ها که حتی رفتار یکسال اخیر آمریکا و اتهاماتش به ایران آنهم بعد از تماس تلفنی روحانی و اوباما آنها را نگران نکرده بود، نگرانی نیروهای انقلاب را آنهم در مقابل رفتار کشوری که سالها بجز دشمنی پالس دیگری برای ملت ایران نداشه است را هدف قرار داده و با تحرکات خود خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریختند.

در این میان رئیس جمهور با هوشمندی خود به تمام حاشیه ها پایان داد و در اولین برنامه کاری خود در نیویورک در دیدار با مدیران رسانه های آمریکایی اعلام کرد که دیداری با اوباما نخواهد داشت.

اما این سفر درس عبرتی دیگر هم برای "دلارام ها" داشت؛ دیدار رئیس جمهور کشورمان با دیوید کامرون.

روز چهارشنبه دوم مهرماه 1393 در حاشیه اجلاس سازمان ملل برای اولین بار پس از 36 سال رئیس جمهور ایران و نخست وزیر انگلیس با یکدیگر دیدار کردند.

کامرون در این دیدار با اشاره به اختلاف نظرهای ایران و انگلستان در سالهای اخیر، فرصت برای بازسازی روابط دو جانبه ایران و غرب را مهم دانست و گفت: "ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصاد و موضوعات علمی برای همکاری و گفت و گو میان دو کشور وجود دارد."

نخست وزیر انگلستان با بیان اینکه ایران همانند همه کشورها حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد، اراده جدی ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته ای را مثبت خواند و دیدگاههای کشورش در خصوص برخی موارد فی مابین و منطقه ای را بیان کرد.

اما ساعاتی از این دیدار نگذشته بود که کامرون ماهیت روباه پیر را بیش از بیش برای ملت ایران آشکار کرد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت :" ایران باید برنامه هسته ای و رفتار با مردمش را تغییر دهد."

دیوید کامرون اضافه کرد: " ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می‌کند، برنامه هسته ای اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند."

کامرون پس از این سخنان توهین آمیز شروع به شرط و شروط گذاشتن برای ایران کرد و گفت:" با این حال رهبران ایران می توانند برای نابودی تهدید داعش کمک کنند. آنها می توانند برای عراقی امن تر و باثبات تر و نیز سوریه ای امن و فراگیر کمک کنند. اگر آنها آماده این کار هستند، ما بایستی از همراهی آنها استقبال کنیم."

وی همچنین در این سخنرانی به اختلافات بیشتر لندن و تهران درخصوص برنامه هسته ای ایران اشاره کرد.

اما سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان دیوید کامرون اظهار داشت: "سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خودمحورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است."

وی تاکید کرد: "باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می‌دهد که درباره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابه‌جا کند."

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی با اشاره به اظهارات خصمانه دیوید کامرون،گفت: "دیداری میان سران دو کشور به‌صورت خوش‌بینانه برگزار شد ولی همانطور که احتمال آن داده می‌شد مشخص شد که نباید به مسئولان انگلیس جنایتکار چندان اطمینان کرد."

وی عکس‌العمل خبیثانه نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدار با رئیس‌جمهور را هشداری به مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: "دستگاه سیاست خارجی ما نباید ساده‌لوحانه و خوش‌بینانه به انگلستان این روباه پیر و مکار اعتماد کند."

همچنین محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در مورد محتوای ضدایرانی نطق دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: "تکلیف انگلستان روشن است و ما از کشوری که قرن‌ها دستش به خون مردم مظلوم آغشته بوده است انتظاری جز این نداریم."

وی ادامه داد: "انگلیس دیگر با چه زبانی و چند بار باید اعلام کند که برخی سیاستمداران ما پی به واقعیت و ماهیت دولت آن ببرند؟"

وی با تاکید براینکه ماهیت انگلستان تغییر نکرده است، گفت: "انتظار ما از دولت انگلیس نیست بلکه از دستگاه سیاست خارجی کشورمان است که متاسفانه به جای تمرکز بر روی منافع نقد، تلاش‌هایی برای برجسته کردن منافع مبهم و نسیه انجام می‌دهد."

اظهارات خصمانه کامرون، بعد از اولین دیدار مسئولان دو کشور در این سطح، تامل برانگیز و درس عبرتی برای ساده لوحان و خوشبینان به استکبار و دشمنان بود. تشدید مواضع ضد ایرانی و تعیین تکلیف کردن برای ایران آنهم بعد از دیدار با رئس جمهور کشورمان نشان می دهد که انگلیس تمایلی برای ارتباط منطقی، درست و بر پایه منافع مشترک با ایران ندارد.

اما اینکه کامرون به خود اجازه می دهد درباره رفتار دولت ایران با مردمش نظر بدهد و در امور داخلی ما دخالت کند، این پیام را برای ایران دارد که باید در برقراری رابطه با انگلیس محتاطانه عمل کند. این رفتار روباه پیر همچون رفتار شیطان بزرگ است که پس از تماس تلفنی با روحانی و از سرگیری مذاکرات هسته ای بر مبنای اعتمادسازی نه تنها دشمنی خود را با مردم ایران کم نکرد بلکه در اوج گفتگوها تحریم های جدیدی بر علیه ایران وضع کرد و حتی از یکی از اتهامات خود به ایران از جمله نقض حقوق بشر، اتهام حمایت از تروریسم و تلاش برای ساخت سلاح هسته ای دست بر نداشت.

باید به دلارام های داخلی که دنبال تاراج غرور ملی هستند گفت که روابط با کشورهایی که سالها خصومت آشکار و پنهان را در دل خود دارد، نمی تواند در حالیکه که یک طرف همچنان بر مواضع زیاده خواهانه خود پای می فشارد و از پذیرش حقوق ابتدایی ملت ایران خودداری می کند، دچار هیچ تغییر قابل توجهی شود.

کد N518176

وبگردی