آفتاب

وضعیت گروههای خونی نادر در کشور/ میزان شیوع هپاتیت B و C در اهداکنندگان خون

وضعیت گروههای خونی نادر در کشور/ میزان شیوع هپاتیت B و C در اهداکنندگان خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به تشریح وضعیت گروههای خونی نادر در کشور پرداخت و افزود: در حال حاضر 170 گلبول قرمز از گروههای خونی نادر در بانک خون کشور در منفی 70 درجه ذخیره کرده ایم که تا بیش از 10 سال قابل نگهداری است.

دکتر علی اکبر پور فتح الله با بیان اینکه در سطح گلبول قرمز بیش از 500 نوع آنتی ژن وجود دارد که می توانند از نظر بالینی حائز اهمیت باشند، به خبرنگار مهر گفت: افرادی که دارای خون نادر هستند نمی توانند خون سایر افراد جامعه را دریافت کنند و فقط باید با خونهای گروه خودشان در امر درمان و فعالیتهای بالینی ارتباط داشته باشند. به خاطر همین حدود 3 سال است که عضو انجمن بین الملل گروههای خونی نادر شده ایم و برنامه های این گروه را در کشور ساماندهی کردیم.

وی با اعلام اینکه اولین کشور اسلامی هستیم که به برنامه های گروههای خونی نادر پیوستیم و دارای برنامه هستیم، ادامه داد: در حال حاضر 170 گلبول قرمز از گروههای خونی نادر در بانک خون کشور در منهای 70 درجه ذخیره کرده ایم که تا بیش از 10 سال قابل نگهداری است. هر زمانی که این افراد به خون احتیاج داشتند، می توانند استفاده کنند. علاوه بر این گروهی را ساماندهی کردیم که افرادی که در گروههای خونی نادر شناسایی می شوند وارد این بانک اطلاعاتی می شوند که هر کس از این افراد نیاز به خون داشته باشند می توانند با مراجعه به این بانک اهدا کنندگان بالقوه را شناسایی کنیم و خون و فراورده های خونی را در اختیارشان قرار دهیم. طبیعتاً برنامه ای که در کشور اجرا شده مدلی برای سایر کشورهاست بخاط همین است که انجمن بین المللی انتقال خون از سازمان انتقال خون حمایت می کند تا این تجر به به سایر کشورها منتقل شود.

پورفتح الله در ادامه افزود: توجه به اینکه ما 40 سال سابقه انتقال خون ملی داریم، دستاوردهای بزرگی در کشور وجود دارد. به طور نمونه در حوزه سلامت خون، میزان شیوع اچ آي وي در مراجعه کنندگان برای اهدای خون که یکی از شاخصهای مهم است، و شاخصهایی از قیبل هپاتیت B و C ، چیزی حدود 10 برابر کمتر از جامعه نرمال است. علاوه بر این، یک روند کاهشی را ظرف 10 سال گذشته طی کرده است. به طور مثال ظرف 5 سال گذشته شیوع هپاتیت B در اهدا کنندگان انتقال خون علاوه بر اینکه 10 برابر کمتر  از جامعه بوده، یک سوم هم نسبت به 5 سال قبل کاهش پیدا کرده است. در مورد هپاتیت c ، یک دوم و در مورد اچ آي وي کمترین میزان ممکن است و در حد آمار کشورهای پیشرفته است. در زمینه اهدا کنندگان خون در سال گذشته 3 در 100 هزار نفر حدود ایدز مثبت داشتیم. در جامعه سیر صعودی و افزایش دارد؛ اما ظرف ده سال گذشته در میان اهدا کنندگان سیر نزولی داشته که این دستاورد بزرگی در سلامت خون  است.

وی با بیان اینکه قویترین تیم کنترل کیفی را در سازمان انتقال خون داریم، گفت: در تمامی مراکز استانی و شهرستان یک درصد از فرآورده، در سطح هر پایگاه، استان، ستاد و سازمان مورد کنترل کیفی و آزمایش قرار می گیرد.

کد N517926

وبگردی