آفتاب

علی کریمی و 8 نکته ای که در مورد او باید بدانید

علی کریمی و 8 نکته ای که در مورد او باید بدانید

بین اولین بازی علی کریمی در لیگ ایران تا اولین بازی اش در تیم‌ملی‌ فوتبال تنها 28 روز فاصله بود.

1. بین اولین بازی علی کریمی در لیگ ایران تا اولین بازی اش در تیم‌ملی‌ فوتبال تنها 28 روز فاصله بود. این مدت کوتاه ترین فاصله در ملی‌پوش شدن فوتبالیست های ایرانی در ادوار گذشته است. بین معروف شدن افراد تا ملی‌پوش شدن آنها.

2. پست آغازین او عجیب ترین پست در زندگی فوتبالی او بود. او در پستی عنوان شامخ پدیده فوتبال ایران را گرفت که اصلا پست او نبود، علی کریمی به علت فقدان حضور یک دفاع چپ یا پیستون چپ در فوتبال پرسپولیس شهریور و مهر 77 و تیم‌ملی‌ آذر 77 در این پست به میدان آمد. پستی که واقعیت فوتبال او نبود و خودنمایی او در واقع از این پست شروع شد.

3. اولین باری که علی پروین بی پرده از بازیکنی تعریف کرد همین علی کریمی بود. وقتی علی کریمی به سایپا گل زد، پروین که برای اولین بار به صورت رسمی به پرسپولیس بازگشته و روی نیمکت این تیم نشسته بود اعلام داشت که علی کریمی از کریم باقری هم بهتر می‌ شود، جالب اینکه اولین پست کریم باقری هم در تیم‌ملی‌ علی پروین دفاع چپ بود.

4. در تاریخ پرسپولیس گل های زیادی به ثبت رسیده اما یک گل خاطره انگیز کریمی با پیراهن پرسپولیس و برابر سایپا از خاطره انگیزترین گل های او بوده است و به عبارتی بیشترین فاصله ای که توپ در تاریخ فوتبال ایران برای یکی از گل های پرسپولیس مسافت طی کرده همین گلی بود که علی کریمی به ثمر رساند.

5. علی کریمی تنها مردی بود که یک فوتبالیست حرفه ای خارجی لقب او را انتخاب کرد. در روز 23 آذر 80 میال کوئین مهاجم ایرلند قبل از بازی برگشت ایران و ایرلند در تهران به کریمی لقب میراکل (شعبده باز) داد که ما آن را جادوگر ترجمه کردیم.

6. علی کریمی اولین هافبک ایرانی بود که در جام ملت های 2004 آقای گل رقابت ها شد.

7. علی کریمی در سال 84 و 92 دو عنوان ترین دیگر را در دو باشگاه سرخپوش ثبت کرد. موفق ترین ایرانی در تیم بایرن مونیخ 1384 و در سال 1392 فرد حاضر در تنها عنوان قهرمانی تاریخ فوتبال باشگاه تراکتورسازی است.

8. در سال 93 علی کریمی هم اعلام خداحافظی اش از فوتبال و هم انتصابش به عنوان عضو کادرفنی تیم‌ملی‌ عجیب و قابل توجه بود.
کد N517671

وبگردی